(. . . . .မွ အဆက္)
(အေမးအေျဖ အဆက္)
ေယာဂီ။
။ ဆရာ . . . ကၽြန္ေတာ့္ေမးခြန္းကို မေျဖရေသးပါဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကတဲ့
ကမၼ႒ာန္း က်င့္သံုးႏိုင္ပါသလား။
ဆရာႀကီး။ ။ အိုး . . . ကခုန္တာ။ ေမးခြန္းကို ကၽြန္ေတာ္
ေကာင္းေကာင္း မၾကားခဲ့တာပါ။
ကိုယ့္ဟာကိုယ္ တစ္ေယာက္တည္း အျပင္မွာ အားထုတ္ရင္း
လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ကခုန္ႏိုင္ပါတယ္။ တစ္ခုပဲ
ရွိပါတယ္။ ဖိအားမေပးပါနဲ႔။ သဘာ၀ အေလ်ာက္ ႏွလံုးသားထဲက ပါၿပီး ကခုန္တာ ျဖစ္ပါေစ။
အဲဒီလိုမွ မဟုတ္ရင္ ကခုန္ျခင္းဟာ အစစ္အမွန္ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ ကသင့္တယ္ထင္လို႔ ကခ်င္တာသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ႏွစ္သက္ေပ်ာ္ရႊင္မႈ ရွိတယ္၊ လြတ္လပ္ေပါ့ပါးမႈ ရွိတယ္၊ ခ်စ္ခင္
ၾကင္နာမႈ ရွိတယ္ဆိုရင္ ကက မကက ဘာမွ ျပႆနာ မရွိဘူး ထင္ပါတယ္။ ဒါဟာ အလွတရား
ျဖစ္ပါတယ္။
တစ္ျခား
ရွိပါေသးလား။
ေယာဂီ။ ။ စိတ္စြမ္းအင္ဟာ ေက်ာက္သားလို မာေက်ာဖို႔
ခိုင္ျမဲဖို႔ လိုပါသလား။
ဆရာႀကီး။
။ စိတ္စြမ္းအင္ကို ေက်ာက္တံုးနဲ႔ မႏိႈင္းယွဥ္ခ်င္ပါဘူး။ ေက်ာက္တံုးေက်ာက္သားလို
မျမင္ဘဲ ေႏြးေထြးတဲ့အရာ၊ ႏူးညံ့တဲ့အရာ၊ သိမ္ေမြ႔တဲ့အရာလို႔ ျမင္သင့္ပါတယ္။ ဒါေတြဟာ
အက်င့္ကေန ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အရည္အေသြးေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ စိတ္ခံစားမႈ မရွိတဲ့ ေက်ာက္တံုးေက်ာက္သားနဲ႔
လံုး၀ မတူပါဘူး။ လူသားေတြရဲ့ ထူးျခားတဲ့ အလွတရားဟာ ခံစားႏိုင္စြမ္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီ
ခံစားမႈကို ျဖစ္ေပၚခြင့္ ေပးသင့္ပါတယ္။ ခံစားမႈနဲ႔ ဆက္ဆံလုပ္ကိုင္သင့္ပါတယ္။ ဒါကို
နားလည္ၿပီးသားပါ။
ပံုရိပ္မ်ား
ေယာဂီ။
။ ပံုရိပ္ေတြ မဖန္တီးဖို႔ ေစာေစာက ဆရာႀကီး ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္
ေမတၱာဘာ၀နာ ပြားတဲ့အခါ ကိုယ့္သႏၲာန္မွာ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာေတြ အျပည့္ရွိေနတယ္ဆိုၿပီး
ပံုရိပ္ ဖန္တီးရပါတယ္။ ဒီႏွစ္ခု ဆန္႔က်င္မေနဘူးလား။
ဆရာႀကီး။
။ သိပ္ေကာင္းတဲ့ ေမးခြန္းပဲ။ ေတာ္ေတာ္ ေကာင္းပါတယ္။ ဒီေတာ့ . . . တစ္နည္းတစ္ဖံုအားျဖင့္
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ပံုရိပ္ေတြ ဖန္တီးဖို႔ လိုပါတယ္။ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္လည္း ရွိရပါတယ္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ နားလည္ထားဖို႔ လိုတာက . . . ပံုရိပ္ေတြကို ဘယ္လိုမေကာင္းတဲ့ နည္းနဲ႔
အသံုးျပဳေနသလဲ ဆိုတာပါပဲ။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ သႏၲာန္မွာ ဒီ အရည္အေသြးေတြ မရွိဘူးဆိုရင္၊ ေမတၱာတရားရဲ့
ေနရာမွာ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ မုန္းတီးျခင္း သူတစ္ပါးကို မုန္းတီးျခင္းဆိုတဲ့
အမုန္းတရား ရွိေနမယ္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အဇၥၽတၱမွာ အေျပာင္းအလဲကို ေဖာ္ေဆာင္ဖို႔
လိုပါတယ္။ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ ကိုယ့္ရဲ့ အေကာင္းဆံုးမိတ္ေဆြျဖစ္ေအာင္၊ သူတစ္ပါးရဲ့
အေကာင္းဆံုးမိတ္ေဆြျဖစ္ေအာင္ ေလ့က်င့္သင္ယူၿပီး အေျပာင္းအလဲျဖစ္ေအာင္
လုပ္ဖို႔လိုပါတယ္။ ဒီလို ပံုရိပ္မ်ိဳး ရွိေနလို႔ ဘာမွ မထိခိုက္ပါဘူး။ ငါ ေဖာ္ေရြသူတစ္ေယာက္
ျဖစ္ခ်င္တယ္ဆိုၿပီး ျဖစ္ေအာင္ႀကိဳးစားတာဟာ ျပႆနာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါမွမဟုတ္ ပံုရိပ္မပါဘဲလည္း
က်င့္လို႔ ရတာပါပဲ။ အရည္အေသြးေတြသာ ဖြံ႔ၿဖိဳးေအာင္လုပ္ၿပီး အရည္အေသြးေတြကေန
အျပဳအမူ ျဖစ္ေပၚလာေအာင္ လုပ္ႏုိင္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္
အဆင့္ႏွစ္မ်ိဳးထားၿပီး က်င့္သံုးႏိုင္ပါတယ္။ ပံုရ္ိပ္ ေဖာ္ခ်င္တယ္ဆိုရင္
ေဖာ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါမွမဟုတ္ ပံုရိပ္မပါဘဲ က်င့္သံုးၿပီး ဖြံ႔ၿဖိဳးလာတဲ့
အရည္အေသြးေတြကေန အျပဳအမူ ေပၚေပါက္လာေအာင္ လုပ္ႏိုင္ပါတယ္။ အေရးႀကီးတာက . . .
ပံုရိပ္ဟာ အရွိအမွန္တရားနဲ႔ သက္ဆိုင္မႈ ရွိမရွိ သိဖို႔ပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔
လုပ္ေဆာင္ရမွာ ဒါပါပဲ။ ပံုရိပ္ေတြဟာ အစစ္အမွန္ မဟုတ္ရင္ တစ္ခါတစ္ခါမွာ ျပႆနာ
တက္တတ္ပါတယ္။ ဘယ္လို ျဖစ္သင့္တယ္ဆိုၿပီး ေဖာ္ေဆာင္ထားတဲ့ ပံုရိပ္က တကယ္
ျဖစ္ေနတာနဲ႔ တစ္ျခားစီ ျဖစ္ေနရင္ ဆင္းရဲရတတ္ပါတယ္။ ဒီေမးခြန္းအတြက္ အေျဖ
အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိပါတယ္။ ေမးခြန္းေကာင္းေတြ ေမးတဲ့အတြက္ ၀မ္းသာပါတယ္။
သိပ္ေကာင္းပါတယ္။
ေယာဂီ။ ။ ဉာဏ္အလင္း ေပါက္ေျမာက္သြားရင္ အေတြးေတြ
မရွိေတာ့ဘူးလား။
ဆရာႀကီး။
။ အေတြးေတြက ဘာမွ အျပစ္မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါကို ခင္ဗ်ားတို႔ သေဘာေပါက္ေအာင္
ကၽြန္ေတာ္ ႀကိဳးစားေနတာပါ။ အေတြးေတြကို ဘယ္လို ဆိုးဆိုးရြားရြား အသံုးျပဳေနသလဲ . .
. ဆိုတာကို ခင္ဗ်ားတို႔ နားလည္ႏိုင္ဖို႔ ႀကိဳးစားေနတာပါ။ အေတြးေတြကို
ဆိုးဆိုးရြားရြား အသံုးျပဳတဲ့ အခါမွာ ဆင္းရဲဒုကၡကို ဖန္တီးမိပါတယ္။ ေနစဥ္ဘ၀မွာ
ဒါကို သိျမင္ဖို႔ပါ။ အေတြးေတြကို တီထြင္ဆန္းသစ္တဲ့နည္းနဲ႔ အသံုးျပဳႏုိင္တယ္
ဆိုတာကိုလည္း ကၽြန္ေတာ္ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အေတြးေတြဟာ အေကာင္းဘက္မွာ
အသံုး၀င္ပါတယ္။ ဉာဏ္အလင္း ေပါက္ေျမာက္ၿပီးသူမွာ အေတြးေတြ ရွိပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္
အေတြးေတြကို ဆိုးဆိုးရြားရြား အသံုးျပဳမွာ မဟုတ္ပါဘူး။
ဘုရားရွင္ရဲ့ အေတြးေတြးနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဘုရားရွင္ ကိုယ္ေတာ္တိုင္
မိန္႔ေတာ္မူထားတာ ရွိပါတယ္။ အေသးစိတ္ ေျပာျပခ်င္ပါတယ္။ တပည့္သာ၀က တစ္ေယာက္က
ဘုရားရွင္ကို ေလွ်ာက္ထားပါတယ္။ အရွင္ဘုရားမွာ စြမ္းအင္ေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္၊
အရွင္ဘုရားဟာ တန္ခိုးအာႏုေဘာ္ ႀကီးမားေတာ္မူပါတယ္လို႔ ေလွ်ာက္ထားပါတယ္။ ဘုရားရွင္
ျပန္လည္ မိန္႔ၾကားေတာ္မူတာက . . . ငါ့ရဲ့ အႀကီးျမတ္ဆံုး တန္ခိုးဟာ . . .
အေတြးအၾကံတစ္ခု ေပၚလာရင္ ေပၚလာတာကို ငါ သိတယ္၊ အေတြးအၾကံ ဆက္ျဖစ္ေနရင္
ဆက္ျဖစ္ေနတာကို ငါ သိတယ္၊ အေတြးအၾကံ ေပ်ာက္ပ်က္သြားရင္ ေပ်ာက္ပ်က္သြားတာကို ငါ သိတယ္။
ဘုရားရွင္က ဒီလို မိန္႔ၾကားေတာ္မူပါတယ္။
အေတြး
မရွိတာက အေရးမႀကီးဘူး ဆိုတာကို ဒီအခ်က္က ျပသေနပါတယ္။ အဲဒါကို ကၽြန္ေတာ္
ေတာ္ေတာ္ေလး သေဘာက်ပါတယ္။ တတိယ အခ်က္ျဖစ္တဲ့ အေတြးတစ္ခု ပ်က္သုဥ္းသြားတာကို
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႀကိဳးစားၿပီး ၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီလို စိတ္မ်ိဳး ရွိဖို႔ဆိုရင္ တည္ၿငိမ္တဲ့စိတ္၊
ႏိုးၾကားတဲ့စိတ္ ရွိရပါမယ္။ အေတြးတစ္ခု ပ်က္သုဥ္းသြားတာကို ၾကည့္ဖို႔ပါပဲ။
ဒါဟာ ဉာဏ္အလင္း ေပါက္ေျမာက္ၿပီးသူရဲ့ စိတ္နဲ႔ ပတ္သက္တာပါပဲ။ ဉာဏ္အလင္း
ေပါက္ေျမာက္ၿပီးသူနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘာမွ ပူပန္စရာ မလိုဘူး ထင္ပါတယ္။
ေယာဂီ။
။ တကယ္ေတာ့ . . . ကၽြန္ေတာ့္ ေမးခြန္းက . . . ႏွံေကာင္တစ္ေကာင္ကို
ေတြ႔ခဲ့လို႔ ျဖစ္ေပၚလာတာပါ။ ႏွံေကာင္ကို ေတာ္ေတာ္ၾကာေအာင္ ၾကည္ခဲ့ပါတယ္။ ႏွံေကာင္က
ေတာ္ေတာ္ ၿငိမ္သက္တာပဲ။ ေတာ္ေတာ္ တည္ၿငိမ္တယ္။ ႏွံေကာင္ဟာ တရားထိုင္ေနသလိုပဲ။ ကၽြန္ေတာ္ စဥ္းစားမိခဲ့တယ္။ ႏွံေကာင္ရဲ့
ဘာ၀နာနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ့ ဘာ၀နာ ဘာထူးသလဲ။ အေတြးနဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီး ျဖစ္ေပၚလာတဲ့
ေမးခြန္းပါ။
ဆရာႀကီး။ ။ ဟုတ္ၿပီ . . . ႏွံေကာင္အေၾကာင္း
စဥ္းစားႏိုင္ပါတယ္။ ဉာဏ္အလင္း ေပါက္ေျမာက္သူကို ထားလိုက္ပါဦး။ ဉာဏ္အလင္း
မေပါက္ေသးတဲ့ စိတ္နဲ႔တင္ပဲ ျပႆနာေတြ လံုေလာက္ေနပါၿပီ။
တစ္ျခား
ေမးစရာ ရွိပါေသးလား။
စိတ္ကို နားလည္ျခင္း
ေယာဂီ။
။ ဒီေန႔ ဘာ၀နာ အားထုတ္ရင္း အေတြးေတြကို ေစာင့္ၾကည့္ဖို႔
အားပိုစိုက္ခဲ့ပါတယ္။ အားစိုက္ၿပီး ေစာင့္ၾကည့္လိုက္ေတာ့ အေတြးေတြ နည္းသြားတာကို
ေတြ႔ရွိခဲ့ရပါတယ္။
စိတ္ခံစားမႈေတြကို ဖိတ္ေခၚရင္ စိတ္ခံစားမႈေတြ ေပၚမလာေတာ့ဘူး၊ အေတြးေတြကို
ဖိတ္ေခၚရင္ အေတြးေတြ ေပၚမလာေတာ့ပါဘူးလို႔ ဆရာႀကီး ေျပာတဲ့အတိုင္းပါပဲ။
စိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းပါတယ္။
ဆရာႀကီး။ ။ သိပ္ အေရးႀကီးတဲ့ ရွာေဖြေတြ႔ရွိမႈပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က
အေတြးေတြကို မလိုခ်င္ရင္ အေတြးေတြက ေပၚလာတတ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က လိုခ်င္ရင္
သူတို႔က ေပၚမလာေတာ့ပါဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က စိတ္ခံစားမႈေတြကို မလိုခ်င္ရင္
စိတ္ခံစားမႈေတြက ေပၚလာတတ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က လိုခ်င္ရင္ သူတို႔က
ေပၚမလာေတာ့ပါဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔ စိတ္က
ကၽြန္ေတာ္တို႔နဲ႔ ဆန္႔က်င္ဘက္ လုပ္ေနတာလဲ။ ဒါဟာ စဥ္းစားသံုးသပ္ရမယ့္ ေမးခြန္းပါ။
ဒါဟာ စိတ္ရဲ့ သဘာ၀လား။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က စိတ္ကို ဒီလိုျဖစ္ေအာင္ လုပ္လိုက္တာလား။
မေတြးနဲ႔၊
ေတြးပါလို႔ စိတ္ကို အမိန္႔မေပးႏိုင္ဘူး ဆိုတာကို ျပသေနတယ္ ထင္ပါတယ္။ အဲဒီလို
လုပ္လို႔ မရပါဘူး။ ဒါလုပ္၊ ဒါမလုပ္နဲ႔လို႔ ကေလးကို ေျပာေနတာနဲ႔ တူပါတယ္။ ကိုယ္
မလုပ္ေစခ်င္တာကို ကေလးက လုပ္ခ်င္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေဖာ္ေရြမႈကို ကၽြန္ေတာ္
အေလးေပးတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကေလးကို နားလည္ခ်င္တယ္ဆိုရင္ ကေလးနဲ႔
ရင္းရင္းႏွီးႏွီးျဖစ္ဖို႔ လိုပါတယ္။ ကေလး ဘာလိုခ်င္တယ္ ဆိုတာကို ၾကည့္ရပါမယ္။
အလားတူပါပဲ။ စိတ္ကို နားလည္ခ်င္တယ္ဆိုရင္ ဒါလုပ္ပါ၊ ဒါမလုပ္ပါနဲ႔လို႔ စိတ္ကို
ေျပာလို႔ မရပါဘူး။ ေဖာ္ေဖာ္ေရြေရြနဲ႔ စိတ္ကို နားလည္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားရပါမယ္။
ေဖာ္ေရြရင္းႏွီးမႈ ရွိတဲ့အခါ၊ သိမ္ေမြ႔မႈ ရွိတဲ့အခါ၊ ပြင့္လင္းမႈ
ရွိတဲ့အခါ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ခိုင္းတာကို စိတ္က ေဆာင္ရြက္လာႏိုင္ပါတယ္။ မဟုတ္ရင္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျဖစ္ေစခ်င္တာက တစ္ျခား
စိတ္ရဲ့ ျပဳမူပံုက တစ္ျခား ျဖစ္ေနပါလိမ့္မယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မေက်မနပ္ ျဖစ္ရမွာေပါ့
ဒီလိုနဲ႔ တိုက္ပြဲ ျဖစ္လာပါတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ တိုက္ပြဲက ပိုႀကီးလာပါတယ္။ ဘာ၀နာဟာ
လူမ်ားစုအတြက္ တိုက္ခိုက္ရျခင္းပါပဲ။ စိတ္နဲ႔ တိုက္ခိုက္တာပါ။ ဘ၀မွာ တိုက္ပြဲေတြ
လံုေလာက္ပါၿပီ၊ ဘာ၀နာကို တိုက္ပြဲျဖစ္ေအာင္ မလုပ္ပါနဲ႔လို႔ ေယာဂီေတြကို ကၽြန္ေတာ္
မၾကာမၾကာ ေျပာေလ့ရွိပါတယ္။ ေဖာ္ေဖာ္ေရြေရြနဲ႔ပဲ စိတ္ရဲ့ အလုပ္လုပ္ပံု၊
ခႏၶာကိုယ္ရဲ့ အလုပ္လုပ္ပံုကို နားလည္ဖို႔ လိုပါတယ္။ အဲဒီလို နားလည္ၿပီးေတာ့ . . . လႊမ္းမိုးထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္စြမ္းကို
ဖြံ႔ၿဖိဳးေအာင္ လုပ္တာက ေနာက္တစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။ ေမတၱာအေၾကာင္း ေျပာခဲ့တုန္းက
ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ ေမတၱာအက်ိဳး တစ္ခုက . . . ေမတၱာတရား ရွိတဲ့အခါမွာ စိတ္ဟာ အလိုလိုပဲ
တည္ၾကည္ၿငိမ္သက္လာျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
တစ္ျခား
ေမးစရာ ရွိပါေသးလား။
:)
ရွင္အာစာရ
-----
Godwin
Samararatne ရဲ့ "The GENTLE WAY of Buddhist Meditation"ကို
နားလည္သလို
ဘာသာျပန္ထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။
Ref:
"The GENTLE WAY of Buddhist
Meditation", Godwin
Samararatne
A
re-presentation of Godwin's Retrat Talks in Hong Kong, Jeanne Mynott,
1997
Revised
Edition, Jeanne
Mynett, 2005
Inward
Path Publisher, Penang, Malaysia, 2007
for
Free Distribution Only and NOT for sale
No comments:
Post a Comment