Sunday, March 24, 2013

သိမ္ေမြ႔ေသာလမ္း (၁၀)


ေမ့ထားလိုက္ပါ
လွပမႈတစ္ခု ရွိပါေသးတယ္။ မိနစ္ အနည္းငယ္ပဲျဖစ္ျဖစ္ ၀င္ေလထြက္ေလ မိတ္ေဆြနဲ႔ အတူရွိေနတဲ့ အခါမွာ ငါ ဘာလဲ ဆိုတာကို ေမ့ထားလိုက္ႏိုင္ပါတယ္။ တ႐ုတ္လူမ်ိဳး၊ သီရိလကၤာလူမ်ိဳး၊ ဂ်ာမန္လူမ်ိဳး၊ အဂၤလိပ္လူမ်ိဳးစတဲ့ သတ္မွတ္ခ်က္ေတြကို ေမ့ထားလိုက္ႏိုင္ပါတယ္။ လူမ်ိဳးကြဲျပားမႈ၊ ဘာသာကြဲျပားမႈစတဲ့ ကြဲလြဲမႈေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳး ဒီကမၻာမွာ ရွိေနပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ ျပႆနာေတြဟာ လူေတြက ဒီ ကြဲလြဲမႈေတြကို အေလးေပးလြန္းတဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာရတာပါ။ အသက္္႐ႉမႈနဲ႔အတူ ရွိေနတဲ့ အခါမွာ ဒီလို ကြဲလြဲမႈ အားလံုးကို စြန္႔လႊတ္လိုက္ပါတယ္။ အသက္႐ႉမႈပဲ ရွိပါေတာ့တယ္။ အသက္႐ႉမႈဟာ အသက္႐ႉမႈသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ခရစ္ယန္ဘာသာ၀င္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ဟိႏၵဴဘာသာ၀င္ပဲျဖစ္ျဖစ္ အသက္႐ႉမႈ ရွိေနပါတယ္။

သမာဓိႏွင့္ ပညာအေတြ႔အၾကံဳ
ေနာက္တစ္ခုက . . . အသက္္႐ႉမႈနဲ႔အတူ ရွိေနရင္ စိတ္ထဲမွာ တည္တံ့မႈ၊ လြတ္လပ္မႈ၊ ဆိတ္ၿငိမ္မႈေတြ ေတြ႔ၾကံဳရပါတယ္။ ဒီလို တည္တံ့မႈ၊ စူးစိုက္မႈ၊ ဆိတ္ၿငိမ္မႈကို ဗုဒၶဘာသာက သမထလို႔ နာမည္ေပးပါတယ္။ ဒီကမၼ႒ာန္းနည္းက ေအးေဆးတည္ၿငိမ္မႈ သမထကို ရရွိေစႏိုင္တာဟာ စိတ္၀င္စားစရာ ပါပဲ။ အေတြးေတြကို အေတြးလို႔ပဲ ႐ႈျမင္ဖို႔၊ မွန္ထဲမွာ ၾကည့္သလို အေတြးေတြကို ၾကည့္ဖို႔ ေျပာခဲ့ၿပီးသားပါ။ အေတြ႔အထိကို သိ႐ံုပဲ သိဖို႔၊ အသံေတြကို သိ႐ံုပဲ သိဖို႔ပါ။ အရာရာကို အရွိအတိုင္း ျမင္ႏိုင္ေအာင္ ေလ့လာအားထုတ္ဖို႔ပါ။ အေရးႀကီးတဲ့ ဉာဏ္အျမင္ ျဖစ္ပါတယ္။

ကမၼ႒ာန္း၏ အကူအညီ
ဒီကမၼ႒ာန္နည္းက ေန႔စဥ္ဘ၀မွာ အေထာက္အကူ ရသလား။ ကူရွင္ေပၚ ထိုင္ေနတုန္းမွာ အေထာက္အကူ ရသလား။ စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းတဲ့ ေမးခြန္းပါ။ ထိုင္ေနရင္းနဲ႔ ဒီအျမင္ေတြ ဒီစြမ္းရည္ေတြ ဖြံ႔ၿဖိဳးေအာင္လုပ္ဖို႔၊ သိမွတ္မႈကို ဖြံ႔ၿဖိဳးေအာင္လုပ္ဖို႔၊ တံု႔ျပန္မႈ မရွိတဲ့ ဥေပကၡာစိတ္ကို ဖြံ႔ၿဖိဳးေအာင္လုပ္ဖို႔ အၾကံေပးပါတယ္။ ေနစဥ္ ဘ၀မွာ အဲဒီလိုစိတ္ဓာတ္ ရွိေနဖို႔ ပိုအေရးႀကီးပါတယ္။

၀င္ေလထြက္ေလကို သိမွတ္ျခင္း အာနာပါနကမၼ႒ာန္းနည္းရဲ့ အေရးႀကီးပံုနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အခ်က္အလက္ေတြ လကၡဏာသြင္ျပင္ေတြကို ဒီေဟာေျပာခ်က္မွာ တင္ျပဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့ပါတယ္။ ေျပာစရာေတြ ရွိေသးေပမယ့္ အခ်ိန္ မရေတာ့ပါဘူး။ ဒီကမၼ႒ာန္းနည္းနဲ႔ ပတ္သက္လို႔၊ အခု ကၽြန္ေတာ္ ေျပာခဲ့တာေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေမးခြန္းေတြ ေမးၾကဖုိ႔ ဖိတ္ေခၚပါတယ္။

အေမးအေျဖ
ေယာဂီ  ။ အခု ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေလ့လာရတဲ့ ကမၼ႒ာန္းနဲ႔ တစ္ျခားဘာသာေတြက သင္ျပတဲ့ ကမၼ႒ာန္း ဘယ္လို ထူးျခားတယ္ ဆိုတာကို သိခ်င္ပါတယ္။

ဆရာႀကီး  ။ ဒါက သီအိုရီနဲ႔ဆိုင္တဲ့ ေမးခြန္းပဲ။ ႐ိုး႐ိုးရွင္းရွင္း လက္ေတြ႔က်တဲ့ ေမးခြန္းေတြကို ကၽြန္ေတာ္ ပိုၿပီး သေဘာက်ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း ဒီ သီအိုရီ ေမးခြန္းကို ေျဖပါ့မယ္။ တစ္ျခားဘာသာေတြလို႔ ေျပာလိုက္ေတာ့ ဘာသာေတြ အမ်ားႀကီး ပါႏိုင္ပါတယ္။ ဘာသာတရားမွာ ကမၼ႒ာန္းကို အေလးေပးထားတာေတြ ရွိပါတယ္။ စိတ္တည္တံ့ေအာင္၊ စိတ္ၿငိမ္သက္ေအာင္ လုပ္နည္းေတြ ပါပါတယ္။ ခရစ္ယန္ ဘာသာမွာ ပါတာေလးတစ္ခု ေတာ္ေတာ္ လွပါတယ္။ တိတ္ဆိတ္ၿငိမ္သက္ပါ၊ ငါဟာ ထာ၀ရဘုရား ျဖစ္တယ္ဆိုတာ သိပါတဲ့။ ဘာသာအမ်ိဳးမ်ိဳးမွာ နည္းလမ္းေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳး အသံုးျပဳႏိုင္ပါတယ္။ အေျခခံမူကေတာ့ အတူတူပါပဲ။ တည္တံ့တဲ့စိတ္၊ ၿငိမ္သက္တဲ့စိတ္၊ လြတ္လပ္တဲ့စိတ္ကို ေတြ႔ၾကံဳခံစားဖို႔ နည္းလမ္းေတြခ်ည္းပါပဲ။

ေနာက္ၿပီးေတာ့ ဘယ္အစဥ္အလာမွာပဲျဖစ္ျဖစ္ ကမၼ႒ာန္းဆိုရင္ သတိရွိတာ၊ သိတာ၊ စိတ္ထဲမွာ ျဖစ္ေနတာကို နားလည္တာေတြ ပါတာခ်င္း အတူတူပါပဲ။ ဘယ္ဘာသာက ကမၼ႒ာန္းမွာပဲျဖစ္ျဖစ္ ဒီႏွစ္မ်ိဳး ပါ၀င္တယ္လို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ တစ္ျခား ေမးစရာ ရွိပါေသးလား။ ေျပာလက္စ ကမၼ႒ာန္းနည္းနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ လက္ေတြ႔က်တဲ့ ေမးခြန္းေတြ လိုခ်င္ပါတယ္။

ေယာဂီ  ။ အသက္႐ႉမႈနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဘာလုပ္ရမလဲ။ အသက္႐ႉတာရဲ့ သက္ေရာက္မႈကို ဘယ္လို ခံစားရမွာလဲ။

ဆရာႀကီး  အသက္႐ႉတာရဲ့ သက္ေရာက္မႈကို ေတြ႔ၾကံဳခံစားစရာ မလိုပါဘူး။ အလုပ္ေပး ကမၼ႒ာန္းခ်ိန္က်ရင္ ဘာလုပ္ရမယ္ဆိုတာ ေျပာပါ့မယ္။ လုပ္ရမွာက ႐ိုး႐ိုးရွင္းရွင္းေလးပါ။ ခႏၶာကိုယ္ အသက္႐ႉေနတဲ့ အခိုက္မွာ ျဖစ္ေပၚေနတာကို ခံစား႐ံုပါပဲ။ ခႏၶာကိုယ္ရဲ့ လႈပ္ရွားမႈနဲ႔ အာ႐ံုခံစားရမႈကို အသံုးျပဳၿပီးေတာ့ သတိရွိေနဖို႔ သိေနဖို႔ပါပဲ။ ဘာမွ ေထြေထြထူးထူး လုပ္စရာ မလိုတဲ့အေၾကာင္း ထပ္ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ၀င္ေလနဲ႔ ထြက္ေလကို သိေန႐ံုပါပဲ။

ေယာဂီ  ။ တရားအားထုတ္ေနရင္း ပင္ပန္းလာႏိုင္ပါတယ္။ အိပ္ခ်င္လာႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒါဆိုရင္ ဘာလုပ္သင့္သလဲ။

ဆရာႀကီး  ။ သိပ္ေကာင္းတဲ့ ေမးခြန္းပဲ။ လက္ေတြ႔ဆန္တယ္။ တစ္ခု အၾကံေပးခ်င္တာက . . . မ်က္လံုးေတြ ဖြင့္လိုက္ပါ။ ေနာက္တစ္ခုက . . . ဗုဒၶစာေပေတြမွာ အေလးေပး ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ခါး႐ိုးကို ေျဖာင့္ေျဖာင့္မတ္မတ္ ထားပါတဲ့။ ပံုမွန္အားျဖင့္ ခါး႐ိုးကို မတ္မတ္ထားတယ္ဆိုရင္ အိပ္ခ်င္ငိုက္မ်ဥ္းတာ မျဖစ္ပါဘူး။ ေနာက္တစ္ခုက . . . မတ္တတ္ရပ္ႏိုင္ပါတယ္။ တစ္နည္းနည္းကို စမ္းၾကည့္ပါ။ အဆင္ေျပမေျပ ၾကည့္ပါ။ ေမးစရာ ရွိပါေသးလား။

ေယာဂီ  ။ ပထမ ေမးခြန္းက . . . ကၽြန္ေတာ္တို႔ တ႐ုတ္ေတြ ေျပာၾကပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ စိတ္ တစ္စိတ္ပဲ ရွိတယ္တဲ့။ တစ္စိတ္တည္းနဲ႔ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာ ႏွစ္ခု မသိႏိုင္ဘူးတဲ့။ ေန႔စဥ္ဘ၀မွာ အလုပ္လုပ္ရပါတယ္။ အမ်ားအားျဖင့္ အလုပ္႐ႈပ္ေနပါတယ္။ အလုပ္လုပ္ေနရင္းနဲ႔ ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး အသက္႐ႉမႈနဲ႔ မိတ္ေဆြဖြဲ႔ႏိုင္မွာလဲ။

ဒုတိယ ေမးခြန္းက . . . အသက္႐ႉမႈဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ့ အေကာင္းဆံုးမိတ္ေဆြ၊ အိပ္ေပ်ာ္ေနတဲ့အခါေတာင္မွ ကၽြန္ေတာ္တို႔နဲ႔ အတူရွိေနတဲ့ မိတ္ေဆြလို႔ ခင္ဗ်ား ေျပာပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႏွစ္ႏွစ္ၿခိဳက္ၿခိဳက္ အိပ္ေပ်ာ္ေနတဲ့အခါ၊ ဒါမွမဟုတ္ အိပ္မက္မက္ေနတဲ့အခါမွာ အသက္႐ႉမႈကို ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး သတိထား ေစာင့္ၾကည့္ႏိုင္မွာလဲ။

ဆရာႀကီး  ။ ဒုတိယ ေမးခြန္းကို အရင္ေျဖပါ့မယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ့ ၀င္ေလထြက္ေလ မိတ္ေဆြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ စိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းတာက . . . မိတ္ေဆြကို ပစ္ထားႏိုင္တဲ့ အခ်ိန္ေတြ ရွိပါတယ္။ အိပ္မက္မက္ေနတာ၊ အိပ္ေပ်ာ္ေနတာ မဟုတ္လား။ အသက္႐ႉမႈကို သိႏိုင္ဖို႔ အသိရွိရပါတယ္။ သတိရွိရပါတယ္။ အေတြ႔အၾကံဳ ရင့္က်က္တဲ့ ေယာဂီဆိုရင္ေတာ့ အိပ္ေပ်ာ္ေနတုန္း အိပ္မက္မက္ေနတုန္းမွာလည္း သိမွတ္ႏိုင္စြမ္း ရွိပါတယ္။ မဟုတ္ရင္ေတာ့ အိပ္ေပ်ာ္ေနတုန္း အိပ္မက္မက္ေနတုန္းမွာ ဘယ္သူ သိမွတ္ႏိုင္မွာလဲ။ ကၽြန္ေတာ့္အေျဖက . . . အဲဒီလို အခ်ိန္မွာ ၀င္ေလထြက္ေလ မိတ္ေဆြကို ပစ္ထားလုိက္ပါ။ မိတ္ေဆြက စိတ္ဆိုးမွာ မဟုတ္ပါဘူး။

ေနာက္ ေမးခြန္းက . . . ေန႔စဥ္ဘ၀မွာ အလုပ္မ်ိဳးစံု လုပ္ရၾကရတယ္။ အလုပ္မ်ိဳးစံု လုပ္ရတဲ့ အခါမွာ မိတ္ေဆြကို ဂ႐ုစိုက္ေနရင္းနဲ႔ အလုပ္ေတြ ဘယ္လိုလုပ္ႏိုင္မွာလဲ။ မိတ္ေဆြကို သတိရဖို႔အတြက္ အလုပ္ရပ္လိုက္ဖို႔ လိုတယ္ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္ ေျပာခဲ့ၿပီးသားပါ။ မီးပိြဳင့္နီေနတုန္း၊ ဘာမွ လုပ္စရာ မရွိတဲ့အခ်ိန္မွာ မီးပြိဳင့္နီတာကို မေက်မနပ္ ျဖစ္မေနဘဲ မိတ္ေဆြကို သတိရလိုက္ပါလို႔ ကၽြန္ေတာ္ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ စိတ္ခံစားမႈ တစ္ခုခု ရွိေနတဲ့ အခ်ိန္၊ ခံစားမႈေၾကာင့္ စိတ္အေႏွာင့္အယွက္ ျဖစ္ေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ အလုပ္မ်ိဳးစံု လုပ္ေနမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီေတာ့ . . . အသက္႐ႉမႈဆီ ျပန္လာေပါ့။

ဒီေမးခြန္းကို ေျဖၾကားခ်င္တာက . . . လုပ္စရာေတြ အမ်ားႀကီး ရွိလာတဲ့အခါမွာ ေယာဂီတစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ ဘာလုပ္ႏိုင္သလဲ။ လုပ္စရာေတြ အမ်ားႀကီး ရွိတဲ့အခါမွာ ဒီလို စဥ္စားမိႏိုင္ပါတယ္။ လုပ္စရာေတြ အမ်ားႀကီးရွိတယ္၊ အမွားလုပ္မိႏိုင္တယ္လို႔ စဥ္းစားမိႏိုင္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ တင္းၾကပ္မႈ ျဖစ္လာပါတယ္။ မေန႔က ေျပာခဲ့သလို . . . မွန္မွန္ကန္ကန္ ေျခာက္ျပစ္ကင္းေအာင္ လုပ္ဖို႔ အေလးေပးတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈမွာ ဘာလုပ္လုပ္ အျပစ္ကင္းေအာင္ လုပ္ခ်င္ၾကပါတယ္။ ဒီလို အေျခအေနမ်ိဳးမွာ လံုး၀ဥႆံု ၿပီးျပည့္စံုရမယ္ဆိုတဲ့ သေဘာထားကို စြန္႔လႊတ္လိုက္႐ံုနဲ႔ ေျပလည္သြားႏိုင္ပါတယ္။ ဒါက အၾကံေပးခ်က္ တစ္ခုပါ။

:)
ရွင္အာစာရ
-----
Godwin Samararatne ရဲ့ "The GENTLE WAY of Buddhist Meditation"ကို
နားလည္သလို ဘာသာျပန္ထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။

Ref:
"The GENTLE WAY of Buddhist Meditation", Godwin Samararatne
A re-presentation of Godwin's Retrat Talks in Hong Kong, Jeanne Mynott, 1997
Revised Edition, Jeanne Mynett, 2005
Inward Path Publisher, Penang, Malaysia, 2007
for Free Distribution Only and NOT for sale

No comments:

Post a Comment