Friday, April 17, 2015

သိမ့္ေမြ႔ေသာလမ္း (၃၃)




စတုတၳေန႔ - စိတ္ခံစားမႈႏွင့္ ဘာ၀နာ



(ေဟာင္ေကာင္၊ ၁၆ ေအာက္တိုဘာ၊ ၁၉၉၇)



ဆရာႀကီး  ။ စိတ္ခံစားမႈေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ခင္ဗ်ားတို႔ ေျပာျပတာေတြကို နားေထာင္ရတာဟာ ကၽြန္ေတာ့္အတြက္ . . . သင္ယူစရာ အေတြ႔အၾကံဳပါပဲ။ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ဆက္ဆံပံု၊ သူတစ္ပါးနဲ႔ ဆက္ဆံပံု၊ ပတ္၀န္းက်င္နဲ႔ ဆက္ဆံပံုေတြအေပၚ မူတည္ၿပီး စိတ္ခံစားမႈေတြ ျဖစ္ေပၚလာတယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ နားလည္ပါတယ္။ ဆက္ဆံေရးဟာ ဘ၀မွာ ၾကံဳေတြ႔ရတဲ့ တကယ့္စိန္ေခၚမႈ တစ္ခု ျဖစ္တယ္ဆိုတာကို ေဖာ္ျပေနပါတယ္။ သူတစ္ပါးနဲ႔ ဆက္စပ္ေနတဲ့ ျပႆနာေတြ တင္ျပတာ အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။ သူတစ္ပါးက ကိုယ့္ကို ဘယ္လို ထင္ျမင္ယူဆၾကမလဲလို႔ စိုးရိမ္တာဟာ ျပႆနာပါပဲ။ အထူးသျဖင့္ အႏႈတ္လကၡဏာေတြ အေပးခံရမွာ ေၾကာက္ၾကတာပါ။ ဒီေတာ့ ေမးခြန္းထုတ္စရာ ရွိလာပါတယ္။ ကိုယ့္ရဲ့ေပ်ာ္ရႊင္မႈ မေပ်ာ္ရႊင္မႈေတြ သူတစ္ပါးအေပၚ မွီတည္ေနရတဲ့အထိ သူတစ္ပါးကို အခြင့္အာဏာေတြ ေပးအပ္ထားတာ . . . ဘာေၾကာင့္လဲ။ ေမးခ်င္ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔ ဒီေလာက္ထိ သူတစ္ပါးကို အခြင့္အာဏာေတြ ေပးထားရတာလဲ။



ေယာဂီ  ။ အဲဒီလို မလုပ္ရင္ သူတစ္ပါးနဲ႔ ဆက္ဆံရတာ ခက္ခဲပါလိမ့္မယ္။



ဆရာႀကီး  ။ တစ္ျခားအေျဖ ရွိပါေသးလား။



ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ယံုၾကည္မႈ



ေယာဂီ  ။ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ယံုၾကည္မႈ မရွိရင္ ကိုယ္ကံၾကမၼာကို ဘယ္လိုပံုေဖာ္ရမယ္ဆိုတာ မသိေတာ့ပါဘူး။



ဆရာႀကီး  ။ ဒါက ပိုၿပီးေတာ့ အေရးႀကီးတဲ့ အေၾကာင္းတရား ျဖစ္မယ္ ထင္ပါတယ္။ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ယံုၾကည္မႈ အားနည္းတဲ့ အတြက္ေၾကာင့္၊ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ယံုၾကည့္မႈ ရွိလာေအာင္ မေလ့က်င့္တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ သူတစ္ပါးအေပၚ မွီခိုရပါတယ္။ ဒီေန႔ ကၽြန္ေတာ့္စိတ္ထဲ ေပၚလာတာ တစ္ခု ရွိပါတယ္။ ဒီကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ ေဆြးေႏြးခဲ့တဲ့ လူေတြထဲက . . . သူတစ္ပါးအေပၚ သူတို႔ ဆက္ဆံပံုကို ေျပာျပခဲ့တဲ့ အမ်ိဳးသမီးေတြဟာ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ယံုၾကည္မႈ နည္းပါးၾကတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ သူတစ္ပါးက ကိုယ့္ကို ဘယ္လို ဆံုးျဖတ္လိုက္မွာလဲ ေၾကာက္ေနၾကပါတယ္။ သူတစ္ပါး အျပစ္တင္တာ ခံရမယ့္ အမွားေတြ ျပဳမိမွာ ေၾကာက္ေနၾကပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္ စိတ္ထဲမွာ ေမးစရာ တစ္ခု ေပၚလာပါတယ္။ ဒီႏိုင္ငံမွာ ဒီလိုၾကံဳေတြ႔ေနရတာဟာ အမ်ိဳးသမီးေတြ အမ်ားဆံုး ၾကံဳေတြ႔ေနရတာလား။ အမ်ိဳးသားေတြလည္း အလားတူ ၾကံဳေတြ႔ရေပမယ့္ ဖြင့္ေျပာဖို႔ ရွက္ေနၾကတာလား။



ေယာဂီ  ။ ဒီလို ျပႆနာ ၾကံဳေတြ႔ရတာ အမ်ိဳးသားေတြ မ်ားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အမ်ိဳးသားေတြက ခံစားခ်က္ေတြကို ဘယ္လို ဖြင့္ထုတ္ရမယ္ဆိုတာ သိၾကပါတယ္။ ဥပမာ . . . သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႔ သြားေသာက္ၾကမယ္၊ နည္းနည္း မူးလာရင္ ေျပာခ်င္တာ ေျပာၾကမယ္။ ဒီလိုနည္းေတြ၊ အလားတူ နည္းေတြနဲ႔ ခံစားခ်က္ေတြကို ဖြင့္ထုတ္လိုက္႐ံုပါပဲ။



ဆရာႀကီး  ။ ဒါဟာ ကမၻာ့ ေနရာအႏွံ႔အျပားမွာ လူသားေတြ ရင္ဆိုင္ေနရတဲ့ ျပႆနာ ျဖစ္မယ္ထင္ပါတယ္။ လူေတြ ျပႆနာ ေျဖရွင္းတဲ့ နည္းတစ္ခုက အရက္ေသာက္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါနဲ႔ပဲ အဆိုးသံသရာ လည္သြားပါတယ္။ အရက္ေသာက္တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ အဆိုးျမင္တယ္။ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ အဆိုးျမင္ရာကေန အရက္ေသာက္တယ္။ တစ္ခုၿပီး တစ္ခု သံသရာ လည္ေနပါေတာ့တယ္။ ဒီျပႆနာေတြကို ေျဖရွင္းဖို႔ ဘာ၀နာက ဘယ္လို ကူညီႏိုင္တယ္ဆိုတာ ၾကည့္ရေအာင္။ ေယာက္်ားပဲျဖစ္ျဖစ္၊ မိန္းမပဲးျဖစ္ျဖစ္ပါ။ ကိစၥ မရွိပါဘူး။



ဒါေၾကာင့္ ေမတၱာဘာ၀နာဟာ အလြန္အေရးႀကီးတယ္လို႔ ထင္မိပါတယ္။ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ ကိုယ့္ရဲ့ အေကာင္းဆံုး သူငယ္ခ်င္းျဖစ္ေအာင္ ေလ့က်င့္ျခင္းအားျဖင့္၊ ကိုယ့္စိတ္နဲ႔ ကိုယ့္ကိုယ္ အမွန္တကယ္ ဆက္စပ္ႏိုင္မယ္ဆိုရင္ ကိုယ့္ကို သူတစ္ပါးက ဘယ္လို ထင္လိမ့္မလဲဆိုတဲ့အေတြး ေလ်ာ့ပါးလာပါလိမ့္မယ္။ သူတစ္ပါးဆီက အလိုရွိတာ မွန္သမွ် ကိုယ့္ဟာကိုယ္ ရရွိႏိုင္တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ ကိုယ့္စိတ္နဲ႔ ကိုယ့္ကိုယ္ ရွိလာပါလိမ့္မယ္။



ေနာက္တစ္ခုက . . . အေကာင္းအဆိုး သဘာ၀ေတြကို နားလည္ႏိုင္ျခင္းအားျဖင့္ ဒီလို အေျခအေနနဲ႔ ရင္ဆိုင္ႏိုင္ေအာင္ ဘာ၀နာက အကူအညီ ေပးပါတယ္။ စိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းတာက . . . လူသားေတြဟာ အေျခအေနတိုင္းကို အေပါင္း အႏႈတ္ ထည့္ေပးဖို႔ တကယ့္ကို က်င့္သားရေနပါၿပီ။ တကယ္ ယုတၱိရွိရဲ့လား၊ ဘာကို အေျခတည္ၿပီး ဆံုးျဖတ္တာလဲ ဆိုတာေတာ့ မစဥ္းစားမိတတ္ၾကပါဘူး။ ရယ္စရာေတာ့ ေကာင္းတာက . . . ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ ဒီျဖစ္စဥ္ရဲ့ သားေကာင္ ျဖစ္လာၾကပါတယ္။ အေျခအေနမွန္ကိုေတာ့ မစဥ္းစားမိတတ္ၾကပါဘူး။ စိစစ္စူးစမ္းတဲ့ အခါမွာ အေပါင္းေတြ အႏႈတ္ေတြဟာ ပတ္၀န္းက်င္ အေျခအေနေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာတဲ႔ အေတြးစိတ္ကူးေတြ၊ သေဘာထား အျမင္ေတြနဲ႔ ဆက္စပ္ေနတယ္ ဆိုတာကို သေဘာေပါက္ပါတယ္။ သူတို႔ဟာ အေၾကာင္းျခင္းရာေတြ၊ ကိုယ္ က်င့္သားရေနတာေတြ ျဖစ္တယ္လို႔ ျမင္ပါတယ္။



အေတြးေတြကို အသံုးျပဳေနပံုက ရယ္စရာ ေကာင္းပါတယ္။ သိၾကတဲ့အတိုင္း . . . မနက္ မိုးလင္းလို႔ ႏိုးထရာကေန ည မိုးခ်ဳပ္လို႔ အိပ္တဲ့အထိ အေတြးေတြဟာ စိတ္ထဲမွာ မနားတမ္း ျဖစ္ေပၚေနပါတယ္။ စိတ္ထဲက အေတြးေတြကို သိႏိုင္မယ္ သတိထားႏိုင္မယ္ဆိုရင္ အမ်ားအားျဖင့္ အက်င့္ပါေနတဲ့အတိုင္း အေပါင္း အႏႈတ္ ထည့္ေပးတဲ့ေနရာမွာ အေတြးေတြကို အသံုးျပဳတယ္ ဆိုတာကို နားလည္ႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။ ဒါကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ျမင္တဲ့အခါမွာ အေပါင္းေတြ အႏႈတ္ေတြ အားေလ်ာ့လာပါလိမ့္မယ္။



သူတစ္ပါးက ငါ့ကို သေဘာက်မွာ မဟုတ္ဘူး၊ သူတစ္ပါးက ငါ့ကို အႏႈတ္လကၡဏာေတြ ေပးလိမ့္မယ္၊ မိုက္မိုက္ကန္းကန္း ႐ူးေၾကာင္ေၾကာင္ အေကာင္လို႔ သူတစ္ပါးက ငါ့ကို ထင္ၾကလိမ့္မယ္ . . . စတဲ့ အေတြးေတြဟာ တစ္ခါတစ္ခါ အျပစ္ကင္းတဲ့ အေတြးေတြသာ ျဖစ္တယ္ဆိုတာကို နားလည္ႏိုင္လာပါတယ္။ သတိရွိတယ္ဆိုရင္ ကိုယ့္အေတြးကိုယ္ သိႏိုင္ပါတယ္။ အေတြးဟာ အမွန္တရားနဲ႔ ဆက္သြယ္မႈ ရွိမရွိ ဘယ္သူသိႏိုင္မလဲ။ အေတြးထဲမွာ ခိုင္မာတဲ့ ပံုရိပ္ ရွိပါတယ္။ ဒီပံုရိပ္နဲ႔ အမွန္တရားတို႔ဟာ တစ္ျခားစီပါ။ အသိနဲ႔ သတိနဲ႔ ေဖြရွာ စူးစမ္းျခင္းအားျဖင့္ ဒါကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ျမင္ႏိုင္ပါတယ္။ အေတြးေတြကို ကိုင္တြယ္ကြပ္ကဲႏိုင္ဖို႔ အေထာက္အကူ ရပါတယ္။ ဒါဆိုရင္ အေတြးေတြ အစြမ္းမထက္ေတာ့ပါဘူး။



ပံုရိပ္မ်ား



ေနာက္တစ္ခုက . . . အေတြးေတြ သတ္မွတ္ခ်က္ေတြ ရွိေနေတာ့ ကိုယ္ ဘယ္လိုလူ ျဖစ္တယ္၊ ဘယ္လို လူစားမ်ိဳး ျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ ပံုရိပ္ေတြ ပိုင္ဆိုင္ထားၾကပါတယ္။  က်ားက်ားမမ ပုဂၢိဳလ္တိုင္းမွာ စံဆိုတာ ရွိပါတယ္။ ကိုယ္ပိုင္ပံုရိပ္ ရွိပါတယ္။ ကိုယ့္ပံုရိပ္ကို သူတစ္ပါးက လက္ခံတယ္ဆိုရင္ လက္ခံတဲ့သူနဲ႔ ဆက္ဆံရတာ အဆင္ေျပပါတယ္။ စိတ္ထဲမွာ သက္ေတာင့္သက္သာ ရွိပါတယ္။ အျမဲတမ္း၊ ဒါမွမဟုတ္ အခ်ိန္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ကိုယ့္ပံုရိပ္ကို သူတစ္ပါး လက္ခံေစခ်င္ၾကပါတယ္။ သူတစ္ပါးကိုလည္း ပံုရိပ္ေဖာ္ၾကည့္တတ္ၾကပါတယ္။ အေနာက္တိုင္း ဒႆနပညာရွင္ တစ္ေယာက္က ေျပာခဲ့ဖူးပါတယ္။ လူႏွစ္ေယာက္ ေတြ႔တဲ့အခါမွာ လူေျခာက္ေယာက္ ပါ၀င္ပါတယ္တဲ့။ လူႏွစ္ေယာက္က ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး ေျခာက္ေယာက္ ျဖစ္သြားတယ္ဆိုတာကို တြက္ဆႏိုင္ၾကမလား။



ေယာဂီ  ။ လူသားႏွစ္ေယာက္၊ ကိုယ့္က ဘာေကာင္ သူက ဘာေကာင္လို႔ ကိုယ့္ဘက္က ေတြးယူတာ ႏွစ္ေယာက္၊ အလားတူ သူ႔ဘက္က ေတြးယူတာ ႏွစ္ေယာက္။



ဆရာႀကီး  ။ မွန္ပါတယ္။ အတိအက်ပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ သံုးသပ္ၾကည့္ဖို႔ ေတာ္ေတာ္ စိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းတဲ့ အခ်က္ပါ။ တစ္ခါတစ္ခါ . . . ျပႆနာ အၾကပ္အတည္းေတြ ရွိေနတဲ့အခါ တကယ္တမ္း ျပႆနာ တက္ေနတာက ပံုရိပ္ေတြပဲ ျပႆနာတက္ေနၾကတာပါ။ ျပႆနာ အၾကပ္အတည္း ရွိတဲ့အခါတိုင္း ျပႆနာဟာ သူတစ္ပါးအေပၚ ထင္ျမင္တဲ့ ပံုရိပ္ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚရတယ္ဆိုတဲ့ သေဘာကို ဘာ၀နာနဲ႔ သိမွတ္မႈနဲ႔ နားလည္ရပါမယ္။



ေဒါသ . . . ဆိုပါစို႔။ သူတစ္ပါးရဲ့ အျပဳအမူေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘယ္လို စိတ္ဆိုးမိသလဲ။ ဘာေၾကာင့္ စိတ္ဆိုးရသလဲ။ သူတစ္ပါး ဘယ္လို ျပဳမူသင့္တယ္ဆိုတာကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ စိတ္ထဲမွာ သတ္မွတ္ထားပါတယ္။ သူတစ္ပါး ျပဳမူပံုက ကၽြန္ေတာ္တို႔ ပံုေဖာ္ထားတာနဲ႔ မကိုက္ညီတဲ့အခါမွာ စိတ္ဆိုးၾကပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျပဳေနက် အျပဳအမူေတြကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ပံုေဖာ္ထားၾကပါတယ္။ ကိုယ့္ အျပဳအမူက ကိုယ္ေဖာ္ထားတဲ့ ပံုရိပ္နဲ႔ မကိုက္ညီတဲ့ အခါမွာ အျပစ္ရွိတယ္လို႔ ခံစားရပါတယ္။ စိတ္ဆိုးပါတယ္။ မေက်မနပ္ ျဖစ္ပါတယ္။ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ ေဖာ္ထားတဲ့ ပံုရိပ္နဲ႔ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ ျပဳလိုက္တဲ့ အျပဳအမူ မကိုက္ညီတဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ နာက်င္ရတာပါ။



အရွိအတိုင္း ႐ႈျမင္ျခင္း



ေန႔စဥ္ဘ၀မွာ စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းတဲ့ အေလ့အက်င့္ တစ္ခုက . . .။ စိတ္ဆင္းရဲရတဲ့ အခါတိုင္း၊ မေက်မခ်မ္း ျဖစ္ရတဲ့ အခါတိုင္း၊ မခ်င့္မရဲ ျဖစ္ရတဲ့ အခါတိုင္း ကိုယ္ေဖာ္ထားတဲ့ ပံုရိပ္ဟာ တကယ့္ အျဖစ္အပ်က္နဲ႔ ထိပ္တိုက္တိုးေနၿပီလို႔ ကိုယ့္ဟာကိုယ္ ျမင္ႏိုင္ပါရဲ့လား။ ဒါေၾကာင့္ ဘုရားရွင္က အရွိကို အရွိအတိုင္း ျမင္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားဖို႔ အေလးေပး ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့တာပါ။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျဖစ္ေနတာက . . . ဘယ္လို ျဖစ္ရမယ္လို႔ ကိုယ္ျဖစ္ေစခ်င္တဲ့ ပံုစံအတိုင္း ျမင္ခ်င္ေနၾကတာပါ။






:)

ရွင္အာစာရ

-----

Godwin Samararatne ရဲ့ "The GENTLE WAY of Buddhist Meditation"ကို

နားလည္သလို ဘာသာျပန္ထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။



Ref:

"The GENTLE WAY of Buddhist Meditation", Godwin Samararatne

A re-presentation of Godwin's Retrat Talks in Hong Kong, Jeanne Mynott, 1997

Revised Edition, Jeanne Mynett, 2005

Inward Path Publisher, Penang, Malaysia, 2007

for Free Distribution Only and NOT for sale

No comments:

Post a Comment