Wednesday, March 9, 2011

Present Moment Awareness - ပစၥဳပၸန္မွာ တည္ေနတဲ့ သတိ



ေရွးအစြန္းကို မမွီရ

ပုဗၺံ အႏၲံ၊ ေရွးအစြန္းကို။ အနိႆိေတာ၊ မမွီသည္။ ေဟာတိ၊ ျဖစ္၏။ ေရွးအစြန္းကို မမွီရဘူးတဲ့ ေရွးအစြန္းဆိုတာ ေရွးအဖို႔ပဲ။ ေရွးအဖို႔ဆိုတာ ဘဝနဲ႔ေျပာရမယ္ဆိုင္ လြန္ခဲ့ၿပီးတဲ့ ေရွးဘဝေတြပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ လူထဲကေတာ့ အဲဒီ ေရွးဘဝေတြကို သိႏိုင္တဲ့သူက ရွားပါတယ္။ လူဝင္စားေခၚတဲ့ ဇာတိႆရဉာဏ္ရတဲ့သူ အနည္းငယ္နဲ႔ ပုေဗၺနိဝါသ အဘိညာဥ္ကို ရတဲ့ပုဂၢိဳလ္ အနည္းငယ္ေလာက္ပဲ ရွိပါတယ္။ အျခား လူမ်ားစုေတြမွာ ေရွးဘဝကို မသိတာနဲ႔ ဒီအပိုဒ္အရ က်င့္ဖို႔ရာ မရွိဘဲ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေရွးအစြန္း ေရွးအဖို႔အရ ယခု ေလာေလာဆယ္အခ်ိန္မွ ေရွးျဖစ္တဲ့ ကာလေတြကို အကုန္လံုး ယူရမယ္။ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေတြ၊ လေတြ၊ ရက္ေတြ၊ အခ်ိန္ နာရီ၊ မိနစ္၊ စကၠန္႔ေတြဟာ အကုန္လံုး ေရွးအစြန္း ေရွးအဖို႔ေတြခ်ည္းပါပဲ။ ယခု တရားေဟာေနတဲ့ အခ်ိန္က ျပန္ၾကည့္ရင္ နံနက္ပိုင္း ေန႔လယ္ပိုင္းက ျမင္ခဲ့ ၾကားခဲ့ ေတြ႔ခဲ့ သိခဲ့တာေတြဟာ ေရွးအဖို႔ေတြေပါ့။ ယခုေျပာေနတဲ့ စကားလံုးေတြထဲေတာင္ ေျပာၿပီး ၾကားၿပီး စကားလံုးေတြဟာ ေရွးအဖို႔ေတြ ျဖစ္ကုန္ၿပီ။ ေျပာဆဲ ၾကားဆဲကေတာ့ ပစၥဳပၸန္။ ေျပာမည့္ ၾကားရမည့္ စကားလံုးေတြကေတာ့ အနာဂတ္တဲ့။ ဒီမွာေတာ့ လြန္ခဲ့ၿပီးကာလက ျမင္ခဲ့ ၾကားခဲ့ ေတြ႔ခဲ့ သိခဲ့တာေတြကို ေရွးအဖို႔လို႔ ဆိုပါတယ္။ အဲဒါေတြကို မမွီရဘူးတဲ့။

တဏွာဒိ႒ိကို မွီျခင္း

မွီတယ္ဆိုတာ တဏွာနဲ႔ ဒိ႒ိပဲ။ ေအး ဒီတဏွာ ဒိ႒ိအေၾကာင္းေတြကေတာ့ ဘုန္းႀကီးက ခဏခဏ ထပ္ကာထပ္ကာ ေဟာေနလို႔ ဒကာဒကာမေတြမွာ ႐ိုးေနေလာက္ပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ ေဟာဖို႔ရာ အခြင့္က ေရာက္လာေတာ့ ထပ္ၿပီး ေဟာရျပန္တာပဲ။ ေဟာဖို႔ရာ အခြင့္ေရာက္ေနပါလ်က္နဲ႔ မေဟာဘဲ ခ်န္ထားရင္ ဒီေနရာမွာ ဟာကြက္တခု ျဖစ္ေနမယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီ တဏွာနဲ႔ ဒိ႒ိဆိုတဲ့ မွီရာကို ထပ္ၿပီး ေဟာရဦးမယ္။

ဘယ္မွာပဲျဖစ္ျဖစ္ ဘုရားေဟာတဲ့ ေဒသနာတိုင္းမွာ မွီတယ္ဆိုယင္ ဒီတဏွာနဲ႔ ဒိ႒ိခ်ည္းပါပဲ။ ဒီတရား ႏွစ္မ်ိဳးကိုပဲ ရည္ၿပီးေတာ့ နိႆိေတာ - မွီသည္၊ အနိႆိေတာ - မမွီဘူး၊ နိႆာယ - မွီ၍၊ အနိႆာယ - မမွီမူ၍လို႔ ဤသို႔ စသည္ျဖင့္ ေဟာထားပါတယ္။ ဟုတ္တယ္။ အာ႐ံုတခုခုကို ႏွစ္သက္သာယာေနရင္ အဲဒီ အာ႐ံုကို မွီတြယ္ေနတာပဲ။ အယူမွား အျမင္မွားၿပီး စြဲလမ္းေနရင္လည္း အဲဒီအာ႐ံုကို ဒိ႒ိနဲ႔ လက္မလႊတ္ပဲ တြယ္ကပ္ၿပီး မွီေနတဲ့ သေဘာပဲ။ အတိတ္အေၾကာင္းေတြကို ျပန္ၿပီးႏွစ္သက္ေနရင္ တဏွာနဲ႔ မွီေနတယ္လို႔ ဆိုရတယ္။

ဒါဟာ တရားအားထုတ္ေနဆဲ ပုဂၢိဳလ္ေတြအတြက္ ပိုၿပီး အေရးႀကီးပါတယ္။ တရားအားထုတ္ေနဆဲမွာ ေရွးေဟာင္းေႏွာင္းျဖစ္ေတြကို ျပန္လည္ဆင္ျခင္ၿပီး သာယာေနလို႔ရွိရင္ ေရွးကိုမွီေနတာပဲ။ အဲဒီလို အမွီမရွိေစရဘူး။ ဒီအမွီကေလး ေပၚလာရင္ ႐ႈမွတ္ၿပီးပယ္ရမယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျမင္ခဲ့ဖူးတာကို ျပန္ၿပီး ဆင္ျခင္မိရင္ အဲဒါကို ႐ႈမွတ္ၿပီး ပယ္ရမယ္။ ၾကားခဲ့ဖူးတာ သံုးေဆာင္ခံစားခဲ့ဖူးတာ ေပ်ာ္ရႊင္ခဲ့ဖူးတာ ဒီလိုဟာေတြကို ျပန္ၿပီးစဥ္းစားမိရင္ ခ်က္ခ်င္း႐ႈမွတ္ၿပီး ပယ္ရမယ္။ ေရွးေဟာင္းေႏွာင္းျဖစ္ကေလး စိတ္ထဲမွာ ေပၚလာရင္လာခ်င္း ႐ႈမွတ္ႏိုင္ရင္ေတာ့ ႏွစ္သက္သာယာတယ္ဆိုတဲ့ အမွီကေလးေတာင္ မျဖစ္ရေတာ့ဘူး။ အမွီလံုးလံုး ကင္းသြားတယ္။

ဒီေနရာမွာ ေရွးေဟာင္းေႏွာင္းျဖစ္ ဆိုေပမယ္လို႔ သိပ္ေရွးမက်တာေတြလဲ ပါဝင္ပါတယ္။ မေန႔က အေၾကာင္းအရာေတြလည္း ပါပါတယ္။ ဒီကေန႔ နံနက္ပိုင္း ေန႔လည္ပိုင္းက အေၾကာင္းအရာေတြလည္း ပါပါတယ္။ မိနစ္ စကၠန္႔ပိုင္းအတြင္းက ျမင္ၿပီးခါစ ၾကားၿပီးခါစ ေတြ႕သိၿပီးခါစေတြလည္း ပါပါတယ္။ ဒီ အနီးကပ္ ေရွးအဖို႔ေတြက ထင္ရွားေနလို႔ သာၿပီး အေရးႀကီးပါတယ္။ ယခုေျပာခဲ့တဲ့ မေန႔တစ္ေန႔က နံနက္ပိုင္း ေန႔လည္ပိုင္းက မိနစ္စကၠန္႔ပိုင္းအတြင္းက ဆိုတာေတြကေတာ့ အထူးမစဥ္းစားရေတာ့ဘဲ စိတ္ကူးထဲမွာ အလိုလို ေပၚေနတတ္တယ္။ အဲဒီ အနီးကပ္ ေရွးအဖို႔ေတြကို ပိုၿပီး ဂ႐ုစိုက္ရမယ္။ အဲဒီ အနီးကပ္အာ႐ံုေတြ ေပၚလာတိုင္း ေပၚလာတိုင္း ႐ႈမွတ္ၿပီးပယ္ရမယ္။ ဒါဟာ တဏွာျဖင့္ မွီေနတာကို ပယ္ပံုပါဘဲ။

ဒိ႒ိျဖင့္မွီေနတာကလည္း ဒီလိုပါဘဲ ေရွးက ျမင္ခဲ့ ၾကားခဲ့ ေတြ႕သိခဲ့တာေတြဟာ ငါပဲ၊ ျမင္ရ ၾကားရ သိရတာကလည္း ဘယ္သူပဲ ပုဂၢိဳလ္သတၱဝါပဲ စသည္ျဖင့္ သတၱဝါေကာင္ အေနနဲ႔ ျပန္ၿပီး စဥ္းစားေနတယ္။ အဲဒီလို သတၱဝါေကာင္ အေနနဲ႔ ဆင္ျခင္စဥ္းစားတာက ဒိ႒ိနဲ႔မွီတာတဲ့။ အဲဒါက ဘာဒိ႒ိလဲဆိုယင္ သကၠာယဒိ႒ိ အတၱဒိ႒ိနဲ႔ ျပန္ၿပီး စဥ္းစားေနတာတဲ့။ အဲဒီလိုစဥ္းစားေနမိရင္လဲ ႐ႈမွတ္ၿပီး ပယ္ရမယ္။

ဒီလို ႐ႈမွတ္ၿပီး ပယ္ရတယ္ဆိုတဲ့နည္းဟာ အင္မတန္ ေကာင္းပါတယ္။ တရားအားထုတ္ဖူးတဲ့ ပုဂၢိဳလ္မွာ ဒီလုပ္ငန္းစဥ္က အလြန္ထင္ရွားပါတယ္။ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့စိတ္ကို မွတ္လိုက္ရင္ အဲဒီ စိတ္ကေလး ေပ်ာက္သြားတာကို ေတြ႔ရတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီစိတ္ကေလးဟာ အရင္က ရွိေနတာမဟုတ္ဘူး။ ယခုပဲ ျဖစ္ၿပီး ယခုပဲ ေပ်ာက္သြားလို႔ မျမဲဘူး၊ မျမဲတဲ့ တရားပဲဆိုတာကိုလည္း ထင္ရွားသိရတယ္။ ပုဂၢိဳလ္သတၱဝါ မဟုတ္ဘူး။ သူ႔သေဘာအတိုင္း သူျဖစ္ပ်က္သြားတဲ့ သေဘာတရားပဲ ဆိုတာကိုလည္း ထင္ရွား သိရတယ္။ ဒီလို သိရတဲ့အတြက္ သာယာႏွစ္သက္တဲ့ တဏွာလည္း မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။ ငါေကာင္ သတၱဝါေကာင္ ထင္မွတ္တဲ့ ဒိ႒ိလဲ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဒီလို႐ႈမွတ္တာဟာ ေ႐ွးအဖို႔ကို မွီၿပီးျဖစ္မည့္ တဏွာနဲ႔ ဒိ႒ိကို ပယ္တဲ့နည္းပဲ။ အင္မတန္ ေကာင္းပါတယ္။ ေရွးအဖို႔နဲ႔ စပ္ၿပီးေပၚလာသမွ် စိတ္ကူးေတြကို ဒီနည္းအတိုင္း ႐ႈမွတ္ၿပီး ပယ္သြားရမယ္။

ဒီလို ႐ႈမွတ္ၿပီး ပယ္သြားယင္ ေနာက္ဆံုးက်ေတာ့ အရဟတၱ မဂ္ဖိုလ္ ေရာက္သြားမယ္၊ အဲဒီလို ေရာက္သြားတဲ့ အခါက်ေတာ့ ေ႐ွးအဖို႔ကို မွီတြယ္တတ္တဲ့ ဒီတဏွာနဲ႔ ဒိ႒ိဟာ လံုးဝ ကင္းသြားမယ္။ ဒါေၾကာင္း ဒီလို တဏွာနဲ႔ဒိ႒ိ လံုးဝကင္းဘို႔ရန္အတြက္ ပုထုဇဥ္ အျဖစ္ကစၿပီး ေလ့က်င့္ရတာ။ ဒီလို မေလ့က်င့္ဘဲနဲ႔ေတာ့ ဒီ တဏွာနဲ႔ဒိ႒ိကို မပယ္ႏိုင္ဘူး။

ေနာင္ေရးကိုလဲ မေမွ်ာ္ရ

ဥပမာ မီးရထားနဲ႔ ခရီးသြားမယ္ဆိုရင္ ဘူတာ႐ံုကို ဘယ္လိုသြားရမယ္၊ လက္မွတ္ရေအာင္ယူရမယ္၊ ေနရာရေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္ ရမယ္စသည္ျဖင့္ အစစအရာရာ ေခ်ာေခ်ာေမာေမာျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳတင္ၿပီးစဥ္းစားရတယ္။ ကိုယ္သြားလိုရာ အရပ္ေရာက္ေတာ့လည္း ဘယ္သူနဲ႔ေတြ႔ရမယ္၊ ဘယ္သြားရမယ္၊ ဘာလုပ္ရမလဲ စသည္ျဖင့္ ေစာေစာကတည္းက အစီအစဥ္ေတြ စဥ္းစားထားရတယ္။ အဲဒါေတြဟာ ခရီးသြားျခင္းနဲ႔ စပ္ၿပီး ပုရကၡတံ - ေ႐ွး႐ႈျပဳမႈေတြပါပဲ။ ယခုတရားထဲမွာလည္း ဒီလိုပါပဲ။ သတၱဝါေတြဟာ သံသရာခရီးသြားေတြပဲ။ သံသရာခရီးသြားေတြ ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ ဒီဘဝကေသၿပီး ေနာက္ဘဝက်ေတာ့ ကိုယ္ျဖစ္ခ်င္တာ ကေလးေတြကို ေရွး႐ႈဦးတန္းၿပီး ေမွ်ာ္လင့္ေတာင့္တေနၾကတယ္။ လူ႔ေလာကမွာဆိုရင္ မင္းမ်ိဳး ေသေဌးမ်ိဳး အထက္တန္းက်တဲ့ အမ်ိဳးေတြမွာ ျဖစ္ဖို႔၊ ႐ုပ္အဆင္းလွဖို႔၊ စည္းစိမ္ဥစၥာ ေပါမ်ားဖို႔ အေႁခြအရံမ်ားဖို႔ စသည္ျဖင့္ ေမွ်ာ္လင့္ေတာင့္တၾကတယ္။ နတ္ေလာကမွာဆိုရင္ တန္ခိုးႀကီးတဲ့ နတ္မ်ိဳးျဖစ္ဖို႔ စသည္ျဖင့္ ေမွ်ာ္လင့္ေတာင့္တၾကတယ္။ ယခုဘဝတြင္လည္း အသက္ရွည္ဖို႔ ေဘးရန္အႏၲရာယ္ကင္းဖို႔ စီးပြားဥစၥာ တိုးတက္ဖို႔ အေႁခြအရံမ်ားဖို႔ စသည္ျဖင့္ ေမွ်ာ္လင့္ေတာင့္တေနၾကတယ္။ ဒါေတြဟာ ေရွး႐ႈျုပဳၿပီး ေတာင့္တတာေတြပါပဲ။

အဲဒီ ေနာင္ေရးေတြကို ၾကံမိေတာင့္တမိရင္ အဲဒါကို ႐ႈမွတ္ၿပီး ပယ္လိုက္ရမယ္။

ဒါကလည္း တရားအားထုတ္ဆဲ ပုဂၢိဳလ္ကို ေျပာတာပါ။ တရားအားမထုတ္ဘဲ အိမ္မွာ အလြတ္ေနသူေတြ၊ အိမ္ကိစၥ ေဆာင္႐ြက္ေနတဲ့သူေတြကို ေျပာတာမဟုတ္ပါဘူး။ တရားအားမထုတ္ဘဲ အလြတ္ေနတဲ့ သူေတြမွာ ဒီလို ၾကံစည္ေတာင့္တမႈေတြကို ႐ႈမွတ္လို႔ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ အဲဒီလို ႐ႈမွတ္ေနရင္လည္း ေလာကီ ကိစၥေတြ ဘာမွလုပ္လို႔ျဖစ္မွာ မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ တရား အားထုတ္ေနဆဲမွာသာ အေရးႀကီးပါတယ္။ နာရီပိုင္းနဲ႔ ျဖစ္ေစ၊ ေန႔ေရာ ညပါျဖစ္ေစ မျပတ္အားထုတ္ေနတဲ့ အခါမွာေတာ့ ႐ႈမွတ္မႈဟာ သူ႔အလုပ္ပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ေနာင္ေရးကို ေတြးမိၾကံမိရင္ မွတ္ရမယ္။

ေကာင္းတဲ့ ၾကံစည္စိတ္ကူးမႈကိုလည္း ႐ႈမွတ္ၿပီးပယ္ရတယ္။ သမာဓိ ဉာဏ္ တိုးတက္ဖို႔ရာလည္း ၾကံစည္ေနတတ္တယ္။ အဲဒါကလည္း လြန္လြန္ကဲကဲ ၾကံစည္ေနရင္ ႐ႈမွတ္မႈ ပ်က္တာပဲ။ ဒါေၾကာင့္ အဲဒီလို ၾကံစည္မႈကိုလည္း ႐ႈမွတ္ၿပီး ပယ္ရတယ္။

အလယ္ပိုင္းမွာလည္း စာရင္းမဝင္ေစနဲ႔

ၿပီးေတာ့ ေဝမေဇၩ၊ အလယ္ပိုင္း၌။ န ဥပသေခၤေယ်ာ၊ မေခၚေဝၚအပ္၊ မေရတြက္အပ္သည္။ ေဟာတိ၊ ျဖစ္၏-တဲ့။

အလယ္ပိုင္းမွာလည္း မေခၚေဝၚရ မေရတြက္ရတဲ့ အေျခအေနမ်ိဳး ေရာက္ေစရမယ္တဲ့။ ဘယ္လိုလဲဆိုယင္ ဒီပုဂၢိဳလ္ဟာ တပ္မက္ေနတဲ့ပုဂၢိဳလ္ပဲ၊ သာယာေနတဲ့ပုဂၢိဳလ္ပဲလို႔ ဒီလိုလည္း အေခၚေဝၚ မခံရေစရဘူး။ ဒီပုဂၢိဳလ္ဟာ ေဒါသျဖစ္ေနတဲ့ စိတ္ဆိုးေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ပဲလို႔ ဒီလိုလည္း အေခၚေဝၚ မခံရေစရဘူး။ ဒီပုဂၢိဳလ္ဟာ ေမာဟျဖစ္ေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္၊ မသိမလိမၼာတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ပဲလို႔ ဒီလိုလည္း အေခၚေဝၚ မခံရေစရဘူး။ ဒီပုဂၢိဳလ္ဟာ မာနႀကီးတဲ့ အထင္ႀကီးတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ပဲလို႔ ဒီလိုလည္း အေခၚေဝၚ မခံရေစရဘူး။ ဒီပုဂၢိဳလ္ဟာ ယံုမွားေတြးေတာေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္၊ ဝိစိကိစၧာ မကင္းတဲ့ပုဂၢိဳလ္ပဲလို႔ ဒီလိုလည္း အေခၚေဝၚ မခံရေစရဘူး။ ဒီပုဂၢိဳလ္ဟာ ကိေလသာေတြ ျဖစ္ေနတဲ့ပုဂၢိဳလ္၊ စိတ္ဆိုးစိတ္သြမ္းေတြ မ်ားတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ပဲလို႔ ဒီလိုလည္း အေခၚေဝၚ မခံရေစရဘူး။ ဒီပုဂၢိဳလ္ဟာ ဘဝဂတိေတြ ေရာက္ဖို႔ရာ အသင့္ရွိေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ပဲ၊ ငရဲ တိရစၧာန္ ၿပိတၱာျဖစ္ဦးမည့္ ပုဂၢိဳလ္ပဲ၊ လူျဖစ္ဦးမည့္ နတ္ျဖစ္ဦးမည့္ ပုဂၢိဳလ္ပဲလို႔ ဒီလိုလည္း အေခၚေဝၚ မခံရေစရဘူးတဲ့။ အဲဒီလို မေခၚထိုက္တဲ့၊ စာရင္းမဝင္တဲ့ အေျခအေန ေရာက္ေအာင္ အားထုတ္ရမယ္တဲ့။

ဘယ္လို လုပ္ရမလဲဆိုရင္ ႐ႈမွတ္ရမွာပဲ။ ဘာေတြကို ႐ႈမွတ္ရမွာလဲဆိုရင္ ျမင္တိုင္း ၾကားတိုင္း ေတြ႔တိုင္း သိတိုင္း ဒြါရ ေျခာက္ပါးက ေပၚလာသမွ် ႐ုပ္နာမ္ တရားေတြကို အမွန္အတိုင္းသိေအာင္ ႐ႈမွတ္ရမယ္။ ဒီလို ႐ႈမွတ္လို႔ “႐ုပ္နာမ္မွ်ပဲ ေပၚလာၿပီး ခ်က္ခ်င္းပဲ ေပ်ာက္သြားတယ္၊ အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱ သေဘာတရားမွ်ပဲ” ဆိုတာကို အမွန္အတိုင္း သိသြားရင္ သာယာစရာ မ႐ွိေတာ့ဘူး၊

စာ ၁၇ - ၂၁ အတြင္းမွ ေကာက္ႏုတ္ခ်က္
မဟာစည္ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၊ ပုရာေဘဒသုတ္ (eBook)
Picture from (9 Marach 2011): http://www.dhammaweb.net/mahasi.html

ဆက္စပ္ဖတ္႐ႈရန္ . . .

No comments:

Post a Comment