Thursday, March 10, 2011

Good Friend (Part 2) - မိတ္ေဆြေကာင္း (အပိုင္း ၂)


မိတ္ေကာင္းေဆြေကာင္း

ပါဠိစာေပတို႔၌ ေဖာ္ျပသံုးစြဲသည့္ ေဆြမ်ိဳး၊ မိတ္ေဆြတို႔၏ အဓိပၸာယ္မွာ ေယဘုယ်အားျဖင့္ အတူတူပင္ ျဖစ္ေပသည္။ အျပန္အလွန္ ယံုၾကည္စိတ္ခ်ရသူမ်ားကို မိတ္ေဆြဟုလည္းေကာင္း၊ ေဆြမ်ိဳးဟု လည္းေကာင္း ေခၚဆိုႏိုင္၏။ မွီ၀ဲဆည္းကပ္သင့္သူ၊ ေပါင္းသင္း ဆက္ဆံသင့္သူ မိတ္ေဆြေကာင္းမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ေဆြမ်ိဳးမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။

“ပုဂၢေလာပိ ဥပနိႆပစၥေယန ပစၥေယာ”ဟူသည့္ ပ႒ာန္းပါဠိေတာ္အတိုင္း နီးစပ္သူကို အမွီျပဳ၍ ကုသိုလ္လည္း ျဖစ္ႏိုင္၏။ အကုသိုလ္းလည္း ပြားႏိုင္သည္။

ထို႔ေၾကာင့္ အဂၤုတၱရနိကာယ္ ဒသကနိပါတ္ သမထသုတ္၌ ေပါင္းသင္း ဆက္ဆံျခင္းျဖင့္ ကုသိုလ္တရား တိုးပြားေစႏိုင္သူ အကုသိုလ္တရား ယုတ္ေလ်ာ့ေစႏိုင္သူကို ေပါင္းသင္းထိုက္ေသာ မိတ္ေဆြဟုလည္းေကာင္း၊ ဆန္႔က်င္ဘက္အားျဖင့္ အကုသိုလ္တရား တိုးပြားေစသူ ကုသိုလ္တရား ယုတ္ေလ်ာ့ေစသူကို မေပါင္းသင္းထိုက္သူဟုလည္းေကာင္း ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကားေတာ္မူ၏။

မိတ္ေဆြဆိုးႏွင့္ ေပါင္းမိ၍ အယူအျမင္ ေဖာက္ျပန္သြားလွ်င္ သံသရာအထိ နစ္မြန္းရတတ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ပဋိသမၻိဒါမဂ္ပါဠိေတာ္ အႆာဒဒိ႒ိနိေဒၵသ၌ အယူအျမင္ ေဖာက္ျပန္ မွားယြင္းသူကို မေပါင္းေဖာ္ မဆည္းကပ္ရဟု ေဟာေတာ္မူ၏။

ေဆြမ်ိဳးျဖစ္ေစ မိတ္ေဆြျဖစ္ ေတာ္စပ္မႈႏွင့္ နီးစပ္မႈကိုသာ မၾကည့္ဘဲ ဉာဏ္ျဖင့္ စိစစ္၍ ေကာင္းသူ-မေကာင္းသူ၊ ေပါင္းသင့္သူ-မေပါင္းသင့္သူ “ကလ်ာဏ-အကလ်ာဏ၊ ေသ၀ိတဗၺ-အေသ၀ိတဗၺ”အျဖစ္ ခြဲျခား ဆံုးျဖတ္သင့္ေၾကာင္း ဘုရားရွင္ မိန္႔ေတာ္မူခဲ့၏။

ကလ်ာဏမိတၱ

သီလကၡန္ဋီကာ၊ အဂၤုတၱိဳရ္ဋီကာ၊ ဥဒါနအ႒ကထာ ႏွင့္ စရိယာပိဋကအ႒ကထာ တို႔၌ “သဒၶါ၊ သီလ၊ သုတ၊ စာဂ၊ ဝီရိယ၊ သတိ၊ သမာဓိ၊ ပညာ”တို႔ကို ကလ်ာဏမိတၱမည္ေသာ မိတ္ေဆြေကာင္း၏ လကၡဏာမ်ားဟု ဆို၏။

ရတနာသံုးပါးကို ၾကည္ညိဳသူ၊ ကံႏွင့္ ကံ၏ အက်ိဳးေပးကို လက္ခံယံုၾကည္သူ၊ ကိုယ္က်င့္သီလ ေကာင္းမြန္သူ၊ အၾကားအျမင္ ဗဟုသုတမ်ား၍ ေလးနက္ေသာစကားကို ေျပာဆိုႏိုင္သူ၊ ရက္ရက္ေရာေရာ ႏွေျမာမရွိ ေပးစြန္႔တတ္သူ၊ လံု႔လရွိသူ၊ ႀကိဳးစားသူ၊ အရာရာ၌ မွတ္မွတ္သားသား ရွိသူ၊ တည္ၾကည္ ေလးနက္သူ၊ အေျမာ္အျမင္ ပညာရွိသူတို႔သည္ ကလ်ာဏမိတၱမည္၏။ ပစၥဳပၸန္အက်ိဳး သံသရာ အက်ိဳးအတြက္ အားကိုးေလာက္သူမ်ား ျဖစ္ၾက၏။ ကိုယ့္ေဆြကိုယ့္မ်ိဳး ျဖစ္ေနလွ်င္ ဂုဏ္ယူရမည့္သူမ်ား ျဖစ္၏။ ေသြးသားပင္ မေတာ္စပ္ေသာ္လည္း လက္တြဲရမည့္သူမ်ား ျဖစ္၏။ နီးစပ္ခြင့္ ရထားလွ်င္ လက္တြဲမျဖဳတ္သင့္သူမ်ား ျဖစ္၏။ အေနေဝးေသးလွ်င္ကား ယူဇနာ တစ္ရာပင္ ေဝးကြာေသာ္လည္း သြားေရာက္ ခ်ဥ္းကပ္ရမည့္သူမ်ား ျဖစ္၏။

မိမိအတြက္ ေကာင္းက်ိဳးကိုသာ တိုးပြားစည္ပင္ေစတတ္ေသာေၾကာင့္ ဤကဲ့သို႔ေသာ ကလ်ာဏမိတၱ မိတ္ေကာင္းေဆြေကာင္းကို ျမတ္ေသာ ေဆြမ်ိဳးဟု ဆိုသင့္၏။

အကလ်ာဏမိတၱ

ဆန္႔က်င္ဘက္အားျဖင့္ ရတနာသံုးပါးကို မၾကည္ညိဳသူ၊ ကံႏွင့္ ကံ၏အက်ိဳးေပးကို လက္မခံသူ၊ ကိုယ္က်င့္သီလ ေဖာက္ျပားသူ၊ အၾကားအျမင္ ဗဟုသုတေခါင္းပါး၍ အႏွစ္မဲ့ေသာ စကားကိုသာ ေျပာဆိုတတ္သူ၊ အေပးအကမ္းမရွိ ကပ္ေစးနဲသူ၊ လံု႔လမစိုက္ဘဲ ပ်င္းရိသူ၊ အေခ်ာင္လိုက္လိုသူ၊ ျဖတ္လမ္းႀကိဳက္သူ၊ အရာရာ၌ ေမ့ေပ်ာက္တတ္သူ၊ တည္ၾကည္ ေလးနက္မႈမရွိ ေပါ့ပ်က္သူ၊ မေတြးေခၚတတ္သူ၊ မေျမာ္ျမင္တတ္သူတို႔သည္ အကလ်ာဏမိတၱမည္၏။ မေပါင္းသင့္သူမ်ား ျဖစ္၏။ ေပါင္းမိလွ်င္ စြန္႔ခြာရမည့္သူမ်ား ျဖစ္၏။ ဆိုးက်ိဳးေပးမည့္သူမ်ား ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မလႊဲသာ မေရွာင္သာ အတူေနရေသာ္လည္း ကိုယ္ေပါင္းစိတ္ခြာ ျပဳသင့္သူမ်ား ျဖစ္၏။ ကိုယ့္ေသြး ကိုယ့္သားပင္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ကင္းကင္းရွင္းရွင္း ေနရမည့္သူမ်ား ျဖစ္၏။

ေပါင္းသင့္သူ၊ မေပါင္းသင့္သူ “ေသဝိတဗၺ-အေသဝိတဗၺ” ခြဲျခားရာ၌ “သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ” တို႔ျဖင့္ စံထား တိုင္းတာသင့္ေၾကာင္းကို အဂၤုတၱရနိကာယ္၊ တိကနိပါတ္၊ ေသဝိတဗၺ သုတ္၌လည္းေကာင္း၊ တိကပုဂၢလပညတ္၌လည္းေကာင္း ဘုရားရွင္ မိန္႔ေတာ္ မူခဲ့၏။

သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာတို႔သည္ ဘဝ၏ အႏွစ္သာရမ်ား ျဖစ္ၾက၏။ လူ႔ဘဝရခိုက္ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ တိုးပြားေအာင္ ႀကိဳးစားၾကရမည္။ မိမိ၏ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ တိုးပြားေရးအတြက္ ကိုယ္ႏွင့္ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ တူညီသူ၊ ကိုယ့္ထက္ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ ႀကီးမားသူမ်ားကို မိတ္ေကာင္း ေဆြေကာင္းအျဖစ္ ေပါင္းေဖာ္ ဆည္းကပ္ရမည္။ ကိုယ့္ေအာက္ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ ယုတ္နိမ့္သူမ်ားကို အေလးအျမတ္ျပဳ၍ မေပါင္းေဖာ္ မမွီဝဲသင့္ေပ။

ကိုယ့္ေအာက္ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ နိမ့္က် သူမ်ားကို မေပါင္းေဖာ္ မမွီဝဲသင့္ဟု ဆိုေသာ္လည္း နိမ့္က်သူမ်ားကို အဖက္မတန္သလို ႏွိမ့္ခ် ေရွာင္ၾကဥ္ရမည္ မဟုတ္။ ထိုသူတို႔အေပၚ ၾကင္နာ သနားရေပမည္။ ထိုသူတို႔၏ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာမ်ား တိုးပြားလာေအာင္ ကူညီေဖးမ ေပးရေပမည္။ ထိုသူတို႔အတြက္ မိတ္ေဆြေကာင္း ျဖစ္သင့္ေပသည္။ ထိုသူတို႔၏ ျမတ္ေသာ ေဆြမ်ိဳး ျဖစ္ေအာင္ကား ႀကိဳးစားသင့္ေပသည္။

မိတ္ေဆြဟူသည္

ေဆြမ်ိဳးအျဖစ္ သတ္မွတ္သင့္ေသာ မိတ္ေဆြေကာင္း မည္သည္
- ေပးႏိုင္ခဲေသာ အရာကို ေပးစြန္႔၏၊
- ျပဳႏိုင္ခဲေသာ အရာကို ျပဳေပး၏၊
- သည္းခံႏိုင္ခဲေသာ အရာကို သည္းခံ၏ဟု အဂၤုတၱရနိကာယ္၊ တိကနိပါတ္၊ မိတၱသုတ္၌ ဘုရားရွင္ မိန္႔ေတာ္မူ၏။

သတၱကနိပါတ္၊ ပထမမိတၱသုတ္၌ကား မိတ္ေဆြေကာင္းမည္သည္
- ေပးႏိုင္ခဲေသာ အရာကို ေပးစြန္႔၏၊
- ျပႏိုင္ခဲေသာ အရာကို ျပဳေပး၏၊
- သည္းခံႏိုင္ခဲေသာ အရာကို သည္းခံ၏၊
- မိမိ၏လွ်ိဳ႕ဝွက္အပ္ေသာ ကိစၥကိုပင္ မိတ္ေဆြအား မလွ်ိဳ႕ဝွက္၊
- မိတ္ေဆြ၏ လွ်ိဳ႕ဝွက္အပ္ေသာ ကိစၥကို ေစာင့္ထိန္း လွ်ိဳ႕ဝွက္ထား၏၊
- ေဘးရန္ၾကံဳေသာ္လည္း မိတ္ေဆြကို မစြန္႔၊
- ဥစၥာပ်က္ေသာ မိတ္ေဆြကိုေသာ္လည္း မေလးမစား မဆက္ဆံဟု ေဟာေတာ္ မူ၏။

ဒုတိယမိတၱသုတ္၌ကား မိတ္ေဆြေကာင္း မည္သည္
- ခ်စ္လည္း ခ်စ္ထိုက္၏၊ ျမတ္လည္း ျမတ္ႏိုးထိုက္၏၊
- အေလးအျမတ္လည္း ျပဳထိုက္၏၊
- ႏွလံုးကိုလည္း ပြားေစတတ္၏၊
- ဆံုးမတတ္၏၊
- ဆံုးမမႈကို ခံယူ၏၊
- ေလးနက္ေသာ တရားစကားကို ေျပာေဟာတတ္၏၊
- မသင့္ေတာ္သည့္ ကိစၥ၌ မတိုက္တြန္းဟု မိန္႔ေတာ္မူ၏။

4 comments:

  1. facebook မွာ share ခြင့္ျပဳပါဘုရား၊ တင္ေတာ့ ၿပီးသြားပါၿပီ။ :)

    ReplyDelete
  2. Ok, ok. ေက်းဇူးပါ။ :)

    ReplyDelete
  3. သိပ္တန္ဘိုးရွိတဲပိုစ့္ပါ။ စကားလံုးတိုင္းမွတ္သားစရာေကာင္းတယ္ဘုရာ့။
    ဆက္ရန္ကိုေမွ်ာ္ေနပါတယ္...။
    ေက်းဇူးအနႏၱပါဘုရား...။

    ReplyDelete
  4. ေက်းဇူးအနႏၲပါ ဗ်ား . . . :)

    ReplyDelete