Sunday, February 27, 2011

A Child Learning First - ပညာသင္ဦးစ သူငယ္ကေလး

သူငယ္ကေလး၏ အမည္မွာ ေမာင္ေဌးလြင္ ျဖစ္၏။ ေယာက္်ားပီသ၍ ဥပဓိႏွင့္ ျပည့္စံုသူ ျဖစ္၏။ သြက္လက္၏။ ခ်က္ခ်ာ၏။ ႐ုပ္ရည္သန္႔၏။ ခန္႔၏။ ဖ်တ္လတ္ေသာဉာဏ္ ရွိပံုေပၚ၏။ အသား မျဖဴမညိဳ ရွိသည္။ မ်က္လံုးမ်က္ခံုး ႏွာတံ ေပၚလြင္၏။ မ်က္ႏွာရႊင္လန္းသည္။ ေဒသ၏ ယဥ္ေက်းမႈအတိုင္း ဆံရစ္၀ိုင္း ဆံထံုးကေလးႏွင့္ ခ်စ္စဖြယ္ ျဖစ္၏။ မိဘမ်ားမွာ စစ္ကိုင္းတိုင္း ေရႊဘိုၿမိဳ႕၏ ေတာင္ဘက္ ၀က္လက္ၿမိဳ႕နယ္ သ႐ိုင္ရြာမွ ဦးေဇာတိ ေဒၚအုန္းလိႈင္တို႔ ျဖစ္ၾကသည္။

ေဇယ်တု၊ သကၠရာဇ္ ၁၂၆၁ - ခု၊ တပို႔တြဲလျပည့္ေက်ာ္ ၁၄ - ရက္၊ အဂၤါေန႔ ျမန္မာေန႔ ၁ - ခ်က္တီးေက်ာ္ အခ်ိန္တြင္ သတို႔သားကို မာတာမိခင္ ဖြားသန္႔စင္သည္၊ သက္လွ်င္ ရာေက်ာ္ ရွည္ေစေသာ၀္။

ထိုစဥ္က သ႐ိုင္ရြာ ပင္းေက်ာင္းႀကီး၏ ေက်ာင္းထိုင္မွာ ဆရာေတာ္ ဦးဇနိတ ျဖစ္၏။ ဦးဇနိတသည္ ေတာမွာ ေက်ာင္းထိုင္ေသာ္လည္း ႏွယ္ႏွယ္ရရ မဟုတ္ေပ။ မႏၲေလးၿမိဳ႕ ေရႊက်င္ေက်ာင္းတိုက္ႀကီး၌ စာခ် ဓမၼာစရိယ ျဖစ္ေတာ္မူခဲ့ၿပီး ေအးေအးခ်မ္းခ်မ္း ေနလို၍ သ႐ိုင္ရြာသို႔ ႂကြေရာက္ေက်ာင္းထိုင္ေတာ္မူျခင္း ျဖစ္၏။ ဤသည္ပင္လွ်င္ ေမာင္ေဌးလြင္ဟူေသာ သာသနာ့ အညြန္႔အေညႇာက္ကေလး သန္မာလာဖို႔ အေျခခံအေၾကာင္းတစ္ရပ္ ျဖစ္ခဲ့ေလသည္။
 

ထိုစဥ္ တစ္ေန႔ . . . . . ။ အခ်ိန္ကား ၁၂၆၇ ခုႏွစ္ ေဆာင္းတြင္းကာလ ျဖစ္၏။ မိခင္က ဆြမ္းအုပ္နီႀကီးကို ေခါင္းေပၚရြက္၊ အသက္အားျဖင့္ ေျခာက္ႏွစ္ခန္႔မွ်သာ ရွိေသးေသာ သားသူငယ္ကို လက္ကဆြဲ၍ ေက်ာင္း၀င္းထဲသို႔ ၀င္လာေခ်ၿပီ။ ဆရာေတာ္ႀကီးအား အပ္ႏွံရန္ ျဖစ္၏။ ဆရာေတာ္ႀကီး၏ စိတ္တြင္ ၾကည္လင္ရႊင္ျပသြားေလသည္။ သူငယ္ကိုၾကည့္၍ ပီတိလည္း ျဖစ္ေန၏။ ဓာတ္ခ်င္းဟပ္ေလသေလာ မေျပာတတ္။ ရင္တြင္း၌ တလွပ္လွပ္ ခံစားေနရသည္။ ေစာင့္စားခဲ့ရေသာ အခ်ိန္ကား ေရာက္လာခဲ့ၿပီတည္း။

ပညာသင္ဦးစ သူငယ္ကေလး။  ။ သူငယ္ကေလး ေရာက္လာအပ္ႏွံသည္မွစ၍  ပင္ေက်ာင္းဆရာေတာ္ႀကီးမွာ ေၾကာင့္ၾကမဲ့ မေနသာေတာ့ေခ်။ ဦးစြာပထမ ေမာင္ေဌးလြင္ကေလးကို ေဆာင့္ေၾကာင့္ထိုင္ လက္အုပ္ခ်ီေစ၍ ဆရာေတာ္ႀကီးက ပီပီသသ “နေမာ ဗုဒၶါယ သိဒံၶ”ဟု တိုင္ေပးေတာ္မူ၏။ ေမာင္ေဌးလြင္ေလးက လိုက္၍ ဆိုရသည္။ ဤသည္မွာ ပုဂံေခတ္မွစ၍ တြင္က်ယ္လာခဲ့ေသာ ေရွးဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား၏ ပဏာမ ဘုရားရွိခိုးပင္ ျဖစ္၏။ (ဗုဒၶါယ = ျမတ္စြာဘုရားအား၊ နေမာ = ရွိခိုးပါ၏၊ သိဒံၶ = အရာရာ ၿပီးေျမာက္ပါေစသတည္း-ဟု ဆိုလို၏။) ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား ျဖစ္၍ ဘုရားကို ဦးစြာ ရွိခိုးလိုက္ျခင္း ျဖစ္ေပသည္။ ရွိခိုးလိုက္သည့္အတြက္ “အရာရာ ၿပီးေျမာက္ပါေစသတည္း”တဲ့။ ဆုေတာင္းမႈ ပါပါသည္။

ကံ့ကူလက္လွည့္ဆရာေတာ္။  ။ ထို႔ေနာက္ ပင္းေက်ာင္း ဆရာေတာ္ႀကီးက ထံုးစံအတိုင္း သင္နည္းစနစ္ကို စေလသည္။ ေက်ာင္းသို႔ ေရာက္လာစ ကေလးသူငယ္တို႔အား လက္ကိုင္ သစ္သားသင္ပုန္း မဲမဲႀကီးေပၚတြင္ ၀ိုင္းစက္ေနေအာင္ ၀လံုးေရးက်င့္ေစသည္မွာ ထံုးစံျဖစ္၏။ ယခု ေမာင္ေဌးလြင္ကေလးလည္း ဤအတိုင္း ေလ့က်င့္ေနရၿပီ။ ေမာင္ေဌးလြင္ကေလးက ကံ့ကူတံကို ေကာင္းေကာင္း မကိုင္တတ္ေသာအခါ  ဆရာေတာ္ႀကီးက “ဒီလို ကိုင္ရတယ္ကြ”ဟု မိန္႔ဆိုကာ ေမာင္ေဌးလြင္၏ လက္ကေလးကိုပါ အုပ္ကိုင္ၿပီး ေရးျပသည္။ ကံ့ကူတံကို ႏိုင္ႏိုင္ကိုင္တတ္လာေသာအခါ ေမာင္ေဌးလြင္ကေလး ၀မ္းသာသြားရ၏။ ထို႔ျပင္ ဆရာေတာ္ႀကီးက အနားမွာ ထိုင္၍ ထပ္မံ သတိေပးျပန္သည္။

“ဟိုး မိုးေပၚက လမင္းႀကီးကို မင္း ျမင္ဖူးတယ္ မဟုတ္လား။ ေအး။ ၀လံုးကို ေရးတဲ့အခါ အဲဒီ လမင္းႀကီးလို ၀ိုင္းေနေအာင္ ေရးရတယ္ကြ။ အခု မင္းေရးတဲ့ ၀လံုးက ဘဲဥလိုလို ၾကက္ဥလိုလို ေရႊေစာင္းေစာင္း ျဖစ္လိုက္၊ ၾသဇာသီးလို မ၀ိုင္းတ၀ိုင္း ျဖစ္လိုက္နဲ႔။ ၿပီးေတာ့ အစေလးေတြလည္း က်န္က်န္ေနတယ္။ ဘယ္ဟာအစ ဘယ္ဟာအဆံုးမွန္း မသိေအာင္၊ ဆက္မိသြားေအာင္ ေရးရတယ္ကြ”ဟူ၍ ျဖစ္သည္။

ထိုေန႔က ေမာင္ေဌးလြင္ကေလး ေက်ာင္းမွ ျပန္လာေသာအခါ မိခင္က အျပံဳးျဖင့္ ေပြ႔ဖက္ၿပီး ဆီးႀကိဳ၏။ “သား ဒီေန႔ ဘာစာေတြ သင္ရသလဲ”ဟု ေမးေသာအခါ “နေမာ ဗုဒၶါယ သိဒၶံ ဆိုရတယ္။ ၿပီးေတာ့ ၀လံုးေရးရတယ္။ သား ၀လံုးေရးတတ္ၿပီ။ စာေတြ တတ္ၿပီေပါ့”ဟု ေျဖသျဖင့္ မိခင္က သေဘာက်စြာ ဟက္ဟက္ပက္ပက္ ရယ္ေတာ့၏။ ေမာင္ေဌးလြင္ကေလးကား သူ႔မိခင္ ဘာ သေဘာက်၍ ရယ္သည္မသိ။ ျပဴးကြက္ကြက္ေလး ျပန္၍ ၾကည့္ေနသည္။ သူ႔အထင္ႏွင့္သူ ၀လံုးေရးတတ္ရင္ ၿပီးၿပီ။ စာသင္စရာ ကုန္ၿပီ ထင္၍ ေျဖေနျခင္း ျဖစ္၏။

တစ္ဆင့္တစ္ဆင့္ ျမင့္ထက္ျမင့္။  ။ ေနာက္တစ္ေန႔လည္း မိခင္က ေက်ာင္းကို လိုက္၍ ပို႔ရွာ၏။ ဆရာေတာ္ႀကီးက ၀လံုးကိုပင္ တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္ႏွင့္ ၀ိုင္း၀ိုင္းစက္စက္ ေရးတတ္ေအာင္ ဆက္လက္ေလ့က်င့္ေစသည္။ ဤနည္းျဖင့္ ၀လံုးေကာင္းေကာင္း ေရးတတ္ေသာအခါ ေနာက္ေန႔မ်ားတြင္ “ကႀကီး - ခေကြး” စေသာ ဗ်ည္း ၃၃-လံုးကို ေရးျပသည္။ ထို႔ေနာက္ ဆရာေတာ္ႀကီးက တစ္လံုးခ်င္း လက္ျဖင့္ေထာက္ျပ၍ အသံထြက္ပံုကို ေရွ႕ကတိုင္ေပးသည္။ ေမာင္ေဌးလြင္ကေလးက ေနာက္ကလိုက္၍ ဆိုရသည္။ ႏႈတ္တက္ရေအာင္ က်က္မွတ္ေစသည္။ ငါးလံုးတစ္စု ငါးလံုးတစ္စု ပိုင္း၍ က်က္မွတ္ရ၏။ တစ္စုရမွ ေရွ႕တစ္စု တိုး၍ က်က္မွတ္ေစသည္။ ၿပီးလွ်င္ ေနာက္ကပါ ေပါင္း၍ တစ္စုတစ္႐ံုးတည္း ရေအာင္ ဆိုရျပန္၏။

အေျခခံဗ်ည္း ၃၃-လံုးကို အသံပီသေအာင္ ဆိုႏိုင္ေသာအခါ ေမာင္ေဌးလြင္ကေလးမွာ ေပ်ာ္ေနေတာ့၏။ သူ႔ဘ၀တြင္ မၾကံဳးဖူး မၾကားဖူးတဲ့ အသံေတြ ဆိုတတ္ေနၿပီဟု ေက်နပ္အားရေနသည္။ အိမ္ျပန္ေရာက္ေသာအခါ သူ႔မိခင္အား ပီပီသသ ဆိုျပေန၏။ “သား သင္ရတဲ့ စာထဲမွာေလ ႀကီးေလးႀကီး ပါတယ္ဗ်။ ေဟာ ကႀကီးတဲ့။ ဃႀကီးတဲ့။ ဏႀကီးတဲ့။ ဠႀကီးတဲ့။”

ထို႔ေနာက္ရက္မ်ားတြင္ “ကကာ ကိကီ ကုကူ ေကကဲ”စေသာ အေျခခံ ျမန္မာသင္ပုန္းႀကီးကို တစ္ဆင့္တက္ ေပးျပန္ေလသည္။ အေျခခံ သင္ပုန္းႀကီးတြင္ အသံဟူသမွ် အစံုအလင္ ျပထား၏။ အပင့္ အရစ္ ၀ဆြဲ ဟထိုး အသတ္ အကုန္အစင္ စံုလင္ေအာင္ သင္ေပးၿပီးေသာအခါ ဆရာေတာ္ႀကီးက သံုးေလးလံုး၊ ေလးငါးလံုး၊ ကိုးလံုးဆယ္လံုးမွ် ပါ၀င္ေစလ်က္ ဖြဲ႔ကံုးထားေသာ ျမန္မာစကားေျပ ၀ါက်တုိတို ကေလးမ်ားကို အစမ္းသေဘာျဖင့္ ဖတ္ၾကားေစသည္။ ေမာင္ေဌးလြင္ကေလးကလည္း စမ္း၍ စမ္း၍ ျဖည္းျဖည္းဖတ္ရ၏။ မဖတ္တတ္သည္တို႔ကို ဆရာေတာ္ႀကီးက ေဖး၍ ကူ၍ ေထာက္ေပး၏။

ထို႔ျပင္ ၀ါက်တိုတိုကေလးမ်ားျဖင့္ ေရးထားေသာ ဗုဒၶ၀င္ အေၾကာင္းအရာ အတိုအထြာ ကေလးမ်ားကိုလည္း ဖတ္ရ၏။ သံေပါက္ျဖင့္ ေရးထားေသာ ဆံုးမစာ ကဗ်ားမ်ားကိုပါ ဖတ္ၾကားရသည္။ ဖတ္ပါမ်ားေသာ္ ရဲလာ၏။ ေခ်ာေအာင္လည္း ဖတ္တတ္လာသည္။ ဖတ္တတ္ေလ ၀မ္းသာရေလ ျဖစ္လာ၏။


စာ - ၉၊ ၁၀၊ ၁၁၊ အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ ၏ တစ္ဘ၀သာသနာ”
ဆရာေတာ္ ဦးေဃာသိတ ေရး၊ တတိယအႀကိမ္ထုတ္၊ ၂၀၀၀ ခုႏွစ္၊ ေမလ၊ မဟာဂႏၶာ႐ံုစာေပ။
(စကားစပ္ တစ္လံုးႏွစ္လံုး ျဖည့္စြက္ၿပီး စာစဥ္ေရွ႕ေနာက္္ အနည္းငယ္ ေျပာင္းပါသည္။)

2 comments:

  1. နေမာ ဗုဒၶါယ သိဒၶံ .. သကၠတေလသံလိုက္.. ေၾကာင္း
    ဆရာေတာ္ အရွင္ဇနကာဘိဝံသ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ေရးသားခဲ့ေသာ အေျချပဳသဒၵါ စာမ်က္နွာ ၈၅-၌ ေအာက္ပါအတိုင္း မိန္႕ဆိုထားပါတယ္။

    ၁၀၉၊ ၃၀၄။ အာယစတုေတၳက ဝစနႆ တု
    ဤသုတ္ကား အကာရႏၱပုဒ္ေနာင္ ငွါဟုအနက္ေပးရေသာ စတုတၳီ သ-ဝိဘတ္ကို အာယ-ျပဳေသာ သုတ္တည္း။
    (အတၳာယ-အက်ိဳးငွါ၊ ဟိတာယ-စီးပြါးအလို႔ငွါ၊ သုခါယ-ခ်မ္းသာျခင္းငွါ)

    သကၠတသဒၵါတို႕၌ကား - ငွါဟုအနက္ေပးရသည္ျဖစ္ေစ မေပးရသည္ျဖစ္ေစ အကာရႏၱေနာင္ စတုတၳီ သဝိဘတ္မွန္လွ်င္ အျမဲ အာယျပဳ၏။

    ထို႕ေၾကာင့္ သကၠတေလသံကိုလိုက္၍
    “နေမာ ဗုဒၶါယ သိဒၶံ” ဟု သင္ပုန္းၾကီးအစ၌ ဘုရားရွိခိုး ဆိုရိုးျပဳခဲ့ၾကေပသည္။
    (ဗုဒၶါယ-ဘုရားရွင္အား၊ နေမာ-ရွိခိုးပါ၏၊ သိဒၶံ-လိုရာ ျပီးေျမာက္ပါေစ သတည္း။)

    (အေျချပဳသဒၵါ စာမ်က္ႏွာ ၈၅)

    ReplyDelete
  2. လိုရာ ျပီးေျမာက္ပါေစ သတည္း။
    :)

    ReplyDelete