ပထ၀ီကသိုဏ္းကမၼ႒ာန္း
ဥပမာအားျဖင့္ ေယာဂီသည္ ပထ၀ီကသိုဏ္းကို အ႐ႈခံကမၼ႒ာန္းအျဖစ္ ေရြးျခယ္သည္ ဆိုပါစို႔။
အခ်င္းတစ္ေပခန္႔ရွိသည့္ အ၀န္းအ၀ိုင္း တစ္ခု၏ မ်က္ႏွာျပင္ကို ရႊံ႕ေစးျဖင့္ လိမ္းက်ံရ၏။ မ်က္ႏွာျပင္ ေခ်ာေမြ႔ေအာင္ ျပဳရ၏။ အ႐ႈခံျဖစ္ေသာ ဤအ၀န္းအ၀ိုင္းကို “မူလအာ႐ံု” (ပရိကမၼနိမိတ္)ဟု ေခၚ၏။ ေယာဂီသည္ အ႐ႈံခံအာ႐ံုမွ ေလးေပခန္႔ အကြာအေ၀း၌ ထိုင္ကာ “ပထ၀ီ၊ ပထ၀ီ (ေျမ၊ ေျမ)”ဟု ရြတ္ဆိုလ်က္ ထိုအာ႐ံုကို စူးစိုက္ၾကည့္၏။ နိမိတ္အာ႐ံုအေပၚ လံုးလံုးစူးစိုက္ေနၿပီး မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ ၀င္ေရာက္လာတတ္သည့္ အေတြးမ်ား အလုိလို ကင္းေပ်ာက္သြားသည္အထိ ၾကည့္ေန၏။ သီတင္းပတ္မ်ားစြာ သို႔မဟုတ္ လေပါင္း ႏွစ္ေပါင္း ေျမာက္မ်ားစြာ၊ ကာလအတန္ၾကာေအာင္ ဤနည္းအတိုင္း ႐ႈမွတ္ေသာ ေယာဂီသည္ မ်က္စိမွိတ္ထားလ်က္ပင္ နိမိတ္အာ႐ံုကို စိတ္မွာ ပံုေဖာ္ၾကည့္ႏိုင္၏။ မူလအာ႐ံု၏ မိတၱဴျဖစ္ေသာ၊ စိတ္ျဖင့္ ပံုေဖာ္အပ္ေသာ ထိုအာ႐ံု (ဥဂၢဟနိမိတ္)ကို ဆက္လက္ ႐ႈမွတ္၏။ ၾကည္ၾကည္လင္လင္ အျပစ္ကင္းသည့္ စိတ္ကူးပံုရိပ္ (ပဋိဘာဂနိမိတ္) ထင္လာသည္အထိ စူးစူးစိုက္စိုက္ ႐ႈမွတ္၏။
ပဋိဘာဂနိမိတ္ ႏွင့္ ဥဂၢဟနိမိတ္တို႔၏ ထူးျခားမႈကို ၀ိသုဒၶိမဂ္၌ ဤသို႔ ဆို၏။ “ဥဂၢနိမိတ္၌ ကသိုဏ္း၏အျပစ္သည္ ထင္ရွား၏။ ပဋိဘာဂနိမိတ္သည္ အိပ္မွ ထုတ္ယူအပ္ေသာ မွန္၀ိုင္းကဲ့သို႔၊ ေကာင္းစြာ ေဆးေၾကာပြတ္တိုက္ထားအပ္ေသာ ခ႐ုသင္းခြက္ကဲ့သို႔၊ တိမ္တိုက္မွ ထြက္လာေသာ လျပည့္၀န္းကဲ့သို႔ ထင္လာ၏။” [မဟာစည္ဆရာေတာ္၏ “၀ိသုဒၶိမဂ္ျမန္မာျပန္” (ပထမတြဲ၊ စာမ်က္ႏွာ ၃၃၀ - ၃၃၁၊ ပဥၥမအႀကိမ္၊ ၁၉၉၇)၌ “လက္ေခ်ာင္းရာ လက္ေႏွာင့္ရာ” စသည္ကို ကသိုဏ္း၏အျပစ္ဟု ဖြင့္ဆို၏။ ဘာသာျပန္ဆိုသူ]
ပဋိဘာဂနိမိတ္၌ အေရာင္အဆင္းလည္း မရွိ။ ပံုသဏၭာန္လည္း မရွိေပ။ အသြင္ထင္ဟပ္မႈ အျခင္းအရာ တစ္ခုသာ ျဖစ္၏။ ဘာ၀နာသညာျဖင့္ ျဖစ္ေစအပ္ေသာ အာ႐ံုသာ ျဖစ္၏။
ဤ နိမိတ္အာ႐ံုကို မျပတ္ ႐ႈမွတ္ျခင္းေၾကာင့္ မဂ္ဖိုလ္ႏွင့္ နီးကပ္ေနေသာ စိတ္တည္ၿငိမ္မႈ (ဥပစာရသမာဓိ)ကို ရရွိ၏။ ခႏၶာ၌ ကိန္း၀ပ္ေနသည့္ ကာမဂုဏ္ကို အလိုရွိျခင္း (ကာမစၧႏၵ)၊ မႏွစ္ၿမိဳ႕ျခင္း (ဗ်ာပါဒ)၊ ေလးလံထိုင္းမႈိင္းျခင္း (ထိနမိဒၶ)၊ ပ်ံ႕လြင့္ျခင္း ႏွင့္ ေနာင္တပူပန္ျခင္း (ဥဒၶစၥကုကၠဳစၥ)၊ မဆံုးျဖတ္ႏိုင္ျခင္း (၀ိစိကိစၧာ)ဟူေသာ ကုသိုလ္တရား တိုးပြားမႈ၏ အဆီးအတား (နီ၀ရဏ) ငါးမ်ိဳးတို႔ကိုလည္း အာ႐ံုတစ္ခုတည္း၌ စူးစိုက္တည္ေနျခင္း (ဧကဂၢတာ)၊ ႏွစ္သက္ျခင္း (ပီတိ)၊ ဆင္ျခင္ျခင္း (၀ိတက္)၊ ခ်မ္းသာျခင္း (သုခ)၊ သံုးသပ္ျခင္း (၀ိစာရ)တို႔ျဖင့္ အခိုက္အတန္႔အားျဖင့္ အသီးသီး ပိတ္ပင္ တားျမစ္ႏိုင္၏။
ေနာက္ဆံုး၌ အလြန္ ႏွစ္သက္ဖြယ္ေကာင္းသည့္ တည္ၾကည္မႈ (အပၸနာသမာဓိ)ကို ရရွိ၏။ တည္ၾကည္ေသာစိတ္၏ ကင္းဆိတ္ၿငိမ္သက္မႈ၊ ၾကည္လင္ေအးျမမႈ အရသာကို ခံစားရင္း စ်ာန္၀င္စား ေနႏိုင္၏။
နီ၀ရဏတို႔ကို တားျမစ္ျခင္းျဖင့္ ရရွိအပ္ေသာ ဤ သမာဓိသည္ ၀ိသုဒၶိ ခုနစ္ပါးအနက္ ဒုတိယ အဆင့္ျဖစ္ေသာ “စိတ္၏စင္ၾကယ္မႈ” (စိတၱ၀ိသုဒၶိ) မည္၏။
ေရကသိုဏ္းအတြက္ အေရာင္အဆင္း ကင္းမဲ့ေသာေရ၊ ျဖစ္ႏိုင္လွ်င့္ မိုးေရအျပည့္ ထည့္ထားေသာ ခြက္ကို ယူသင့္၏။ “အာေပါ၊ အာေပါ (ေရ၊ ေရ)”ဟု ရြတ္ဆိုရင္း သမာဓိရေအာင္ ထိုေရကို စူးစိုက္ ႐ႈမွတ္ရ၏။
မီးကသိုဏ္း ႐ႈပြားရာ၀ယ္ ကုိယ့္ေရွ႕၌ မီးေမႊး၍ တစ္ထြာႏွင့္ လက္ေလးသစ္ ပမာဏရွိေသာ ဖ်ာသင္ျဖဴးအေပါက္၊ သားေရးပိုင္းအေပါက္၊ အ၀တ္ပိုင္းအေပါက္တို႔မွ ထြင္းေဖာက္ကာ မီးကို စူးစိုက္ ႐ႈမွတ္ႏိုင္၏။
ေလကသိုဏ္း ႐ႈပြားသူသည္ ျပတင္းေပါက္၊ နံရံေပါက္တို႔မွ ၀င္လာေသာေလကို “၀ါေယာ၊ ၀ါေယာ (ေလ၊ ေလ)”ဟု ရြတ္ဆိုရင္း စူးစိုက္ ႐ႈမွတ္ရ၏။
အေရာင္ကသိုဏ္းမ်ား ႐ႈပြားရာ၌ သင့္ေတာ္သည့္ အရြယ္အစားျဖင့္ အျပာ အ၀ါ အနီ အျဖဴ အေရာင္တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးရွိေသာ ကသိုဏ္းတစ္ခု ျပဳလုပ္၍ စူးစိုက္ ႐ႈမွတ္ရ၏။ ပထ၀ီကသိုဏ္း၌ ျပဆိုအပ္သည့္အတိုင္း အေရာင္၏ အမည္ကို ရြတ္ဆိုရင္ ႐ႈမွတ္ရ၏။
အျပာေရာင္၊ အ၀ါေရာင္၊ အနီေရာင္၊ အျဖဴေရာင္ ပန္းပြင့္မ်ားကိုပင္ ႐ႈမွတ္ႏိုင္၏။
လကိုျဖစ္ေစ၊ တည္ၿငိမ္ေသာ မီးအိမ္ကိုျဖစ္ေစ၊ ေျမ သို႔မဟုတ္ နံရံေပၚသို႔ က်ေရာက္ေသာ ေနေျပာက္ကိုျဖစ္ေစ၊ နံရံအက္ေၾကာင္း အေပါက္တို႔မွ ၀င္လာေသာ လေရာင္ကိုျဖစ္ေစ “အာေလာက၊ အာေလာ (အလင္း၊ အလင္း)”ဟု ရြတ္ဆိုကာ စူးစိုက္႐ႈမွတ္ျခင္းျဖင့္ အလင္းကသိုဏ္း ႐ႈပြားႏိုင္၏။
မိုးကာအပ္ေသာ အေဆာက္အဦ၊ သားေရပိုင္း၊ ဖ်ာတို႔၌ရွိေသာ တစ္ထြာႏွင့္လက္ေလးသစ္ က်ယ္၀န္းေသာ ဟင္းလင္းျပင္ အေပါက္ကို “ၾသကာသ၊ ၾသကာသ (ဟင္းလင္းျပင္၊ ဟင္းလင္းျပင္)”ဟု ရြတ္ဆိုကာ စူးစိုက္ ႐ႈမွတ္ျခင္းျဖင့္ ဟင္းလင္းေပါက္ကသိုဏ္း ႐ႈပြားႏိုင္၏။ (မူရင္းစာအုပ္၌ “ၾသကာသ”ဟု ရွိ၏။ ျမန္မာျပည္၌ကား “အာကာသ”ဟုသာ အသံုးမ်ား၏။ “ၾသကာသ”ဟူေသာ ပါဠိသည္ အာကာသတၳကို ေဟာႏိုင္ေသာ္လည္း ဆ႒သံဂါယနာတင္ က်မ္းစာတို႔၌လည္း “အာကာသ”၊ “ပရိစၧိႏၷာကာသ”၊ “ပရိေစၧဒါကာသ”ဟုသာ “အာကာသ”သဒၵါျဖင့္ ျပဆို၏။ ဘာသာျပန္ဆိုသူ)
နာဒရေထရ္ ၏ The Way to Nibbana ကို ဘာသာ ျပန္ဆိုပါသည္။
ဆက္ပါဦးမည္။
No comments:
Post a Comment