Tuesday, November 5, 2013

သိမ္ေမြ႔ေသာလမ္း (၁၇)




ေယာဂီ  ။ ၀မ္းနည္းမႈနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဘယ္လိုလုပ္ရမယ္ဆိုတာ သိခ်င္ပါတယ္။ တစ္ခါတစ္ခါ ၀မ္းနည္းမႈကို ေစာင့္ၾကည့္ၿပီး လႊတ္မေပးလိုက္ႏိုင္ပါဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ အဲဒီလို ၀မ္းနည္းမႈကို အိပ္မက္ထဲမွာေတာင္ ခံစားရလို႔ပါ။ အထူးသျဖင့္ ေဆြမ်ိဳးေတြ ကြယ္လြန္သြားတဲ့ အခါမ်ိဳးမွာေပါ့။

ဆရာႀကီး  ။ ေျပာခဲ့ၿပီးသား နည္းေတြကို ျပန္မေျပာခ်င္ေတာ့ပါဘူး။ ၀မ္းနည္းမႈပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ေၾကာက္ရြံ႕မႈပဲျဖစ္ျဖစ္၊ စိုးရိမ္မႈပဲျဖစ္ျဖစ္၊ အျပစ္ရွိတယ္လို႔ ခံစားရတာပဲျဖစ္ျဖစ္ ေျဖေဆးကေတာ့ အတူတူပါပဲ။ အိပ္မက္နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ . . . ၀မ္းနည္းမႈက ျပင္းထန္လြန္းေနလို႔ အိပ္မက္ထဲမွာေတာင္ ေပၚလာႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္ကို ေဖာ္ျပေနပါတယ္။ ၀မ္းနည္းစရာ အိပ္မက္ မမက္တဲ့ ေန႔ေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ရွိရမယ္ ဆိုတာကို သတိရပါ။ ၀မ္းနည္းမႈ မျဖစ္ေပၚဘူးဆိုရင္ မျဖစ္ေပၚဘူးလို႔ သတိထားမိပါေစ။

၀မ္းနည္းမႈ ႏွစ္မ်ိဳး ရွိႏိုင္ပါတယ္။ ၀မ္းနည္းမႈ တစ္မ်ိဳးက အျဖစ္အပ်က္ တစ္ခုခုနဲ႔ ဆက္စပ္ေနတတ္ပါတယ္။ ၀မ္းနည္းမႈ ေနာက္တစ္မ်ိဳး ရွိႏိုင္ပါေသးတယ္။ အဲဒီ ၀မ္းနည္းမႈကို အျဖစ္အပ်က္နဲ႔ မဆိုင္ဘဲ သာမန္ ၀မ္းနည္း႐ံု ၀မ္းနည္းတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၀မ္းနည္းမႈက အျဖစ္အပ်က္ တစ္ခုခုနဲ႔ ဆက္စပ္ေနရင္ အဲဒီ အျဖစ္အပ်က္ကို ကမၼ႒ာန္းအာ႐ံုျဖစ္ေအာင္ လုပ္လိုက္ပါ။ ဘယ္လိုဘယ္ပံု ျဖစ္သင့္တယ္ဆိုတဲ့ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေၾကာင့္ အဲဒီလို အျဖစ္အပ်က္မ်ိဳးနဲ႔ ၾကံဳရတယ္ဆိုတာ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း နားလည္ထားဖို႔ လိုပါတယ္။

အေၾကာင္းတစ္စံုတစ္ရာ မရွိဘဲ သက္သက္၀မ္းနည္းတာဆိုရင္ ၀မ္းနည္းမႈ ၾကံဳေတြ႔ေနရတဲ့ အခုိက္အတန္႔မွာ ကိုယ့္ခႏၶာထဲက အေတြ႔အထိကို ခံစားႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားပါ။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ၀မ္းနည္းမိရင္ အေတြးေတြ ဆိုးရြားလာတတ္လို႔ပါ။ အေတြ႔အထိကို အာ႐ံုျပဳမယ္ဆိုရင္ အေထာက္အကူ ရႏိုင္ပါတယ္။

ေနာက္တစ္နည္းက ကၽြန္ေတာ္ ေျပာၿပီးသားျဖစ္တဲ့ နည္းပါ။ ေလာေလာဆယ္ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ အသက္႐ႉမႈကို အာ႐ံုျပဳလိုက္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၀မ္းနည္းမႈ အားလံုးဟာ အတိတ္နဲ႔ ဆက္စပ္ေနပါတယ္။ စိတ္၀င္စားစရာပါ။ ၀မ္းနည္းမႈက အတိတ္နဲ႔ ဆိုင္ပါတယ္။ စိုးရိမ္ပူပန္မႈက အနာဂတ္နဲ႔ ဆိုင္ပါတယ္။ အသက္႐ႉမႈနဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီးေတာ့ ပစၥဳပၸန္ အခိုက္အတန္႔မွာ ရွိေနႏိုင္ေအာင္ ေလ့က်င့္ပါ။ အတိတ္ အနာဂတ္တို႔နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အဆင္ေျပေစတဲ့ အကူအညီ ရရွိပါလိမ့္မယ္။ ပစၥဳပၸန္မွာ ရွိေနႏိုင္ေအာင္ ေလ့က်င့္တာဟာ အတိတ္ အနာဂတ္တို႔နဲ႔ ဆက္စပ္ေနတဲ့ စိတ္ခံစားမႈေတြကို ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းနည္း ေလ့လာတာပါပဲ။ နိဂံုးခ်ဳပ္ အေနနဲ႔ ေျပာၿပီးသား နည္းတစ္ခုကို ျပန္ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ၀မ္းနည္းမႈ မျဖစ္တဲ့ အခါမွာ ၀မ္းနည္းမႈကို ဖိတ္ေခၚလိုက္ပါ။ ၀မ္းနည္းမႈ ျဖစ္ေပၚမလာတာကို ေတြ႔ရႏိုင္ပါတယ္။

ေနာက္ဆံုး ေမးခြန္းတစ္ခုေလာက္ ေမးဖို႔ အခ်ိန္ရပါေသးတယ္။

ေယာဂီ  ။ ဒဏ္ရာေတြကို နာမည္ မတပ္သင့္ဘူးလို႔ ခင္ဗ်ား အၾကံေပးပါတယ္။ ေဒါသ ရွိမေနဘူးဆိုရင္ ေဒါသမရွိဘူးလို႔ သိမွတ္ဖို႔လည္း ေျပာပါေသးတယ္။ ေဒါသမရွိဘူး ဆိုတာဟာ အေတြ႔အၾကံဳကို စကားလံုးနဲ႔ ေဖာ္ျပတာပါပဲ။ ဆန္႔က်င္မေနဘူးလား။

ဆရာႀကီး  ။ သိပ္ေကာင္းတဲ့ ေမးခြန္းပဲ။ ဒီလို ေမးခြန္းမ်ိဳးကို ကၽြန္ေတာ္ သေဘာက်တာပါ။ ေျပာခဲ့တဲ့ နည္းေတြကို သံုးသပ္ၾကည့္ပါ။ တစ္ခါတစ္ခါ စကားလံုးေတြ အသံုးျပဳဖို႔ လိုအပ္ၿပီး တစ္ခါတစ္ခါ စကားလံုးေတြ မလိုအပ္တာကို သိရပါလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္ နည္းေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိပါတယ္။ တစ္နည္းနဲ႔ အလုပ္မျဖစ္ရင္ တစ္ျခားနည္းကို စမ္းၾကည့္ပါ။ ကိုယ့္အတြက္ အဆင္ေျပတဲ့ နည္းကို ရွာဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ ကိုယ့္အတြက္ အဆင္ေျပတဲ့ ေတြ႔ရင္ အဲဒီနည္းကို သံုးပါ။

နည္းတိုင္းနည္းတိုင္းဟာ တစ္ဦးစီ တစ္ဦးစီနဲ႔ သက္ဆိုင္ပါတယ္။ စိတ္၀င္စားစရာပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လူသားေတြမွာ အေျခအေနေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိပါတယ္။ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ မတူၾကပါဘူး။ လူမ်ိဳးစံုကို ျခံဳမိေအာင္ နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳး တင္ျပတာပါ။ ေနာက္ဆံုး ေျပာခ်င္တာက ဘာသာေရး အက်င့္လမ္းမွာ၊ ဘာ၀နာ ကမၼ႒ာန္းမွာ အလြန္ အေရးႀကီးပါတယ္။ ကိုယ့္ဟာကိုယ္ ေလ့လာ စမ္းသပ္ဖို႔၊ ကိုယ့္ဟာကို ေဖြရွာဖို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ဒါကို ျမတ္စြာဘုရား အေလးေပး ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ အားကိုးဖို႔၊ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ဆရာတင္ဖို႔၊ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ ကိုယ့္ရဲ့အလင္း ျဖစ္ဖို႔ ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။

ခဏ နားၾကရေအာင္။ နားခ်ိန္အတြင္းမွာ ကၽြန္ေတာ္ ေျပာခဲ့တဲ့ နည္းေတြကို သံုးသပ္ၾကည့္ပါ။ ဘယ္လို စိတ္ခံစားခ်က္ေတြက ကိုယ့္ကို ဒုကၡေပးေနတာလဲ သိရေအာင္ ေဖာ္ထုတ္ၾကည့္ပါ။ အဓိကက်တဲ့ အခ်က္ေတြကို သံုးသပ္တတ္ေအာင္ ေလ့က်င့္ဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ သံုးသပ္တယ္ဆိုတာ အဓိက အေၾကာင္းအရာ တစ္ခုခုကို ဆင္ျခင္စဥ္းစားတာပါပဲ။ တစ္ခုခုကို ဆင္ျခင္စဥ္းစားေနတုန္းမွာ တစ္ျခား အေတြးေတြ ေပၚလာတယ္ဆိုရင္ အေတြးေတြကို လႊတ္ေပးလိုက္ၿပီး ဆင္ျခင္သံုးသပ္ေနတဲ့ အေၾကာင္းအရာဆီ ျပန္လာရပါမယ္။ ဒီလို လုပ္ခ်င္ပါတယ္ . . .။ လမ္းေလွ်ာက္တာပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ထိုင္တာပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ တစ္ခုခု လုပ္ေနတာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ အေရး မႀကီးပါဘူး။ ဆင္ျခင္သံုးသပ္တာကိုသာ အဖန္ဖန္ အထပ္ထပ္ ျပဳလုပ္ေနပါ။ ေခါင္းေလာင္းသံ ၾကားရင္ ျပန္လာခဲ့ၾကပါ။

[ခဏနားသည္။]

အလုပ္ေပးတရား

အခု ေဆြးေႏြးခဲ့တဲ့အတိုင္း ပြားမ်ားအားထုတ္ၾကရေအာင္။ မႏွစ္သက္စရာ စိတ္ခံစားမႈ ရွိတဲ့သူေတြ အေနနဲ႔ . . . အဲဒီ ခံစားမႈေတြကို ျဖစ္ေပၚခြင့္ ေပးလိုက္ပါ။

ကိုယ္ မႀကိဳက္တဲ့ စိတ္ခံစားမႈေတြ ေပၚလာရင္ အဲဒီ ခံစားမႈေတြကို ဘယ္ေလာက္ထိ ေဖာ္ေဖာ္ေရြေရြ ဆက္ဆံႏိုင္သလဲ ျမင္ေအာင္ၾကည့္ၾကမယ္။ သူတို႔ကို ဘယ္ေလာက္ထိ ျဖစ္ေပၚခြင့္ ေပးႏိုင္သလဲ ၾကည့္ၾကရေအာင္။ စိတ္ခံစားခ်က္ေတြကို အလည္လာတဲ့ ဧည့္သည္ေတြလိုသာ ဆက္ဆံလိုက္ပါ။ မႏွစ္သက္စရာ ခံစားမႈေတြ မရွိဘူးဆိုရင္ ဘယ္လို မႏွစ္စရာ ခံစားမႈမွ မရွိဘူးလို႔သာ သိေနလိုက္ပါ။ သူတို႔ကို အႏႈတ္လကၡဏာ မတပ္ဘဲ ဆက္ဆံႏိုင္ပါရဲ့လား။ မႏွစ္သက္စရာ ခံစားရလည္း အဆင္ေျပပါတယ္လို႔ သေဘာထားႏိုင္ပါရဲ့လား။ ေလ့လာသိမွတ္ဖို႔ ဒီခံစားခ်က္ေတြ ရွိေနတယ္လို႔ ေက်းဇူးတင္တဲ့ ခံစားခ်က္မ်ိဳး ခံစားႏိုင္ပါရဲ့လား။ ဒီ ခံစားခ်က္ေတြ တစ္ခါျပန္ေပၚလာရင္ သူတို႔နဲ႔ အဆင္ေျပေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္ရမယ္၊ သူတို႔ကို ဘယ္လို ကိုင္တြယ္ရမယ္ဆိုတာ ငါ သိတယ္လို႔ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ယံုၾကည္မႈ ရွိပါရဲ့လား။

ကဲ . . . မ်က္စိေတြ ဖြင့္လိုက္ၾကပါ။

[ကမၼ႒ာန္း ျဖဳတ္သည္။]

ရြတ္ဖတ္ႏိုင္ၾကပါၿပီ။

တကယ္ေတာ့ . . . စိတ္ခံစားမႈေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ . . . ရြတ္တာဖတ္တာကလည္း အစြမ္းထက္တဲ့ နည္းတစ္ခုပါပဲ။ အထူးသျဖင့္ ရြတ္ေနတဲ့ ပစၥဳပၸန္ အခိုက္အတန္႔မွာ စိတ္စိုက္ထားႏိုင္တယ္ ဆိုရင္ေပါ့။ ရြတ္တာဖတ္တာက ကိုယ့္ကိုယ္ ဘယ္လိုအေထာက္အကူ ေပးသလဲဆိုတာကို ျမင္ေအာင္ၾကည့္ပါ။ စိတ္ထဲမွာ ကင္းလြတ္မႈကို ဖန္တီးႏိုင္ေအာင္ ရြတ္ဖတ္ျခင္းက ကူပံ့ေပးပါလိမ့္မယ္။

[၀တ္ရြတ္စဥ္]
:)

ရွင္အာစာရ

-----
Godwin Samararatne ရဲ့ "The GENTLE WAY of Buddhist Meditation"ကို
နားလည္သလို ဘာသာျပန္ထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။

Ref:
"The GENTLE WAY of Buddhist Meditation", Godwin Samararatne
A re-presentation of Godwin's Retrat Talks in Hong Kong, Jeanne Mynott, 1997
Revised Edition, Jeanne Mynett, 2005
Inward Path Publisher, Penang, Malaysia, 2007
for Free Distribution Only and NOT for sale

No comments:

Post a Comment