Wednesday, October 3, 2012

သိမ္ေမြ႔ေသာလမ္း (၆)




အေမးအေျဖ (အဆက္)

ေယာဂီ  ။ တရားအားထုတ္ရင္းနဲ႔ . . . တစ္ခါတစ္ခါ စိတ္ရႈပ္ရတာေလးေတြ ရွိပါတယ္။ ကိုယ့္အေတြး ဒါမွမဟုတ္ ကိုယ့္စိတ္ကို ျပန္ၾကည့္ေနမိပံုပါပဲ။ ကိုယ္ ဘာေတြးေနတယ္ ဆိုတာကို ကိုယ့္ဟာကိုယ္ သိေနမိပါတယ္။ ဒါဟာ နည္းလမ္းမွန္ မမွန္ . . . ေျပာျပႏိုင္ပါသလား။ ကိုယ့္စိတ္ ဘာျဖစ္ေနတယ္ ဆိုတာကို စိတ္နဲ႔ ျပန္ၾကည့္သင့္ပါသလား။

ဆရာႀကီး။  ။ ေစာေစာက ကၽြန္ေတာ္ ေျပာခဲ့သလိုေပါ့။ တကယ္အေထာက္အကူ ျပဳတာကို သတိလို႔ ေခၚခ်င္ေခၚပါ၊ အသိလို႔ ေခၚခ်င္ေခၚပါ။ စိတ္ကို စိတ္နဲ႔ ၾကည့္တယ္လို႔လည္း ေျပာႏိုင္ပါတယ္။ ဘယ္လိုဘယ္ပံု နားလည္သေဘာေပါက္တယ္ဆိုတာက အေရးမႀကီးပါဘူး။ လက္ေတြ႔ ေစာင့္ၾကည့္တာ၊ လက္ေတြ႔ ေလ့လာအကဲခတ္တာ၊ လက္ေတြ႔ သတိျမဲတာပဲ အေရးႀကီးပါတယ္။ စိတ္က ၾကည့္တာလား၊ သတိက ၾကည့္တာလားဆိုတဲ့ နည္းလမ္းပိုင္းဆိုင္ရာ ေမးခြန္းထက္ လက္ေတြ႔က်င့္သံုးမႈက ပိုၿပီးေတာ့ အေရးႀကီးပါတယ္။

သတိရွိဖို႔၊ ႏို္းၾကားေနဖို႔၊ တက္ၾကြေနဖို႔၊ ျဖစ္ေပၚေနတာကို သိေနဖို႔ပဲ အေရးႀကီးပါတယ္။ ဒီစြမ္းရည္ကို ဖြံ႔ၿဖိဳးေအာင္ လုပ္ရမွာပါ။ ဒါပဲ အေရးႀကီးပါတယ္။ ေဆြးေႏြး ေမးျမန္းခန္းၿပီးရင္ ဒါကို လက္ေတြ႔ က်င့္ၾကည့္ၾကမယ္။

ေယာဂီ။  ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လုပ္ေနတာေတြဟာ စက္႐ုပ္ေတြလိုပဲလို႔ ေစာေစာက ခင္ဗ်ား ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ အကဲခတ္မိတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ဟာ စက္႐ုပ္လိုပဲ။ စက္႐ုပ္လို မျဖစ္ခ်င္ဘူး။ ဆိုပါစို႔ . . . မနက္စာ။ ဒီ မနက္စာပဲ ေန႔တိုင္း စားတယ္။ ဟုတ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ဟာ စက္႐ုပ္လိုပဲ။ စက္႐ုပ္လို ျဖစ္ေနတာကို သိေနတဲ့ၾကားထဲက စက္႐ုပ္လို မျပဳမူမိေအာင္ ဘယ္လို လုပ္ရမလဲ။

ဆရာႀကီး။  ။ ဒီေမးခြန္း ေမးတာကို ကၽြန္ေတာ္ ေက်နပ္ပါတယ္။ နံနက္စာက စၿပီး တစ္ေန႔တာကို ဘယ္လို စတင္ရမယ္ဆိုတဲ့ ေမးခြန္း။ အလြန္ အေရးႀကီးတဲ့ ေမးခြန္း၊ လက္ေတြ႔က်တဲ့ ေမးခြန္းပါ။ ဒီလို အေျခအေနမ်ိဳးမွာ စက္႐ုပ္လို မျပဳမူမိေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္ရမယ္ ဆိုတာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ လက္ေတြ႔က်က် အၾကံ ေပးပါမယ္။ နံနက္စာအတြက္ အခ်ိန္ နည္းနည္းပဲ ရတယ္ဆိုတာကို ကၽြန္ေတာ္ သိပါတယ္။ အခ်ိန္နည္းေပမယ့္လည္း မနက္ျဖန္ နံနက္စာ စားတဲ့အခါက်ရင္ ဒါေတြကို ဘယ္ေလာက္ က်င့္သံုးႏိုင္သလဲ ႀကိဳးစားၾကည့္ပါ။ စားစရာက အသီး ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္၊ ေပါင္မုန္႔ ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္၊ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ပါ။ စားပြဲေပၚက အစာကို ျမင္လိုက္တဲ့အခါမွာ တစ္မိနစ္ ႏွစ္မိနစ္ေလာက္ အခ်ိန္ယူၿပီး . . . ပထမဆံုး ျမင္ဖူးတာကို ၾကည့္သလို ၾကည့္လိုက္ပါ။ အသီးနဲ႔ ေပါင္မုန္႔ကို ေစ့ေစ့စပ္စပ္ ၾကည့္ပါ။ ၾကည့္ေနခ်ိန္မွာ အမ်ိဳးမ်ိဳး ျမင္ရတာကို မွတ္သားပါ။

ေနာက္တစ္ခု . . . အစဥ္အလာ ဗုဒၶဘာသာ ႏိုင္ငံေတြမွာ က်င့္သံုးတဲ့ အေလ့အက်င့္ေကာင္းတစ္ခု ရွိပါေသးတယ္။ အစာ မစားခင္မွာ အစာျပင္ဆင္ေပးသူေတြရဲ့ ေက်းဇူးတရားကို ေအာက္ေမ့ပါတယ္။ ငါ နံနက္စာ စားႏိုင္သူပါလားလို႔ ၀မ္းေျမာက္ပါတယ္။ နံနက္စာ မစားႏိုင္သူေတြ ကမၻာေပၚမွာ အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေက်းဇူးတင္ ၀မ္းေျမာက္ပါ။ သိၾကတဲ့ အတိုင္းပါပဲ။ စက္႐ုပ္ေတြဟာ ေက်းဇူး မတင္တတ္ၾကပါဘူး။

တတိယ . . . အၾကံေပးခ်င္တာက မနက္ျဖန္ နံနက္စားစာရင္ အခ်ိန္ယူၿပီး အစာကို သတိနဲ႔ ၀ါးပါ။ ျဖည္းျဖည္းစားပါ။ သတိနဲ႔ စားပါ။ အေမရိက လူနီေတြ ေျပာၾကတာ ရွိပါတယ္။ သူတို႔က အစာကို ေသာက္တယ္တဲ့။ စားစရာကို အရည္ျဖစ္တဲ့အထိ ၀ါးတယ္လို႔ ဆိုလိုတာပါ။ အစာကို ျဖည္းျဖည္းခ်င္း သတိနဲ႔ ၀ါးတဲ့အခါမွာ အစာေတြ အမ်ားႀကီး မလိုအပ္ေတာ့တာကို ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။ အေရးႀကီးတဲ့ ဒီအခ်က္ကို ခင္ဗ်ားတို႔ ေတြ႔ရွိေကာင္း ေတြ႔ရွိႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။

စားတာေသာက္တာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔အားထုတ္တဲ့ ေယာဂီေတြကို ဘုရားရွင္ မိန္႔ေတာ္မူတဲ့ အေရးႀကီးတဲ့ အခ်က္တစ္ခုက အစြန္းႏွစ္ပါးကို ေရွာင္ဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ အစြန္းႏွစ္ပါးကို သိၾကပါသလား။ တစ္ခုက အမ်ားႀကီးစားတာပါ။ တစ္ခုက နည္းနည္းေလး စားတာပါ။ သင့္ေတာ္တဲ့ အစာပမာဏကို ဘယ္လိုသိမလဲ။ ေတာ္ေတာ္ စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းတဲ့ ေမးခြန္းပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘယ္လို သိမလဲ။ စားေနရင္း ခႏၶာကိုယ္ကို နားေထာင္ေပါ့။ စားေနရင္း သီခ်င္းနားေထာင္ေနရင္ ၀မ္းဗိုက္ကို နားေထာင္ႏိုင္ေတာ့မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ကၽြန္ေတာ္ တကယ့္ကို သေဘာက်မိတာေလး ရွိတယ္။ ခႏၶာကိုယ္ကို နားေထာင္၊ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ နားေထာင္၊ ကိုယ့္အေတြးကိုယ္ နားေထာင္၊ ကိုယ့္ခံစားခ်က္ကိုယ္ နားေထာင္တဲ့။ ဒီလိုနည္းနဲ႔ နံနက္စာ စားႏိုင္တယ္ဆိုရင္ အံ့ၾသစရာေကာင္းတဲ့ ေန႔တစ္ေန႔ရဲ့ အစပါပဲ။ ေန႔ပိုင္းမွာလည္း ဒီလို သိမွတ္မႈမ်ိဳးနဲ႔ အတတ္ႏိုင္ဆံုး ေနၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္။ အခိုက္အတန္႔တိုင္းကို သိႏိုင္မယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ပိုေကာင္းပါတယ္။ တစ္ေန႔တာမွာ စက္႐ုပ္လို မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ လူသားဆန္ဆန္ ေနႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။

ေနာက္ဆံုး အၾကံေပးခ်င္တာက . . . တစ္ေန႔တာ ကုန္ဆံုးရင္ စိတ္နဲ႔ ျပန္သံုးသပ္ျခင္း၊ တစ္ေန႔တာကို ဘယ္လို ကုန္လြန္ေစခဲ့တယ္ ဆိုတာကို သိေအာင္လုပ္ျခင္းဟာ ေကာင္းမြန္တဲ့ အေလ့အက်င့္ပါ။ ဘယ္အခ်ိန္မွာ အသိရွိတယ္ သတိရွိတယ္၊ ဘယ္အခ်ိန္မွာ စက္႐ုပ္လို ျဖစ္သြားတယ္ဆိုတာ သိရေအာင္ သံုးသပ္ၾကည့္ပါ။ ဘယ္ႏွႀကိမ္ စိတ္ဆိုးသလဲ သိေအာင္လုပ္ပါ။ စိတ္မဆိုးတာ ဘယ္ႏွႀကိမ္လဲ သိေအာင္လုပ္ပါ။ ဒါ အေရးႀကီးပါတယ္။ ဒီလို ျပန္သံုးသပ္ၾကည့္တဲ့ အခါမွာ . . . တစ္ခါတစ္ခါ ကိုယ္ လူေကာင္းတစ္ေယာက္ ျဖစ္ေနတာကို တအံ့တၾသ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒီလို ျပန္ၾကည့္တာ ျပန္သံုးသပ္တာဟာ သဘာ၀က်က် ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး နည္းလမ္းပါပဲ။ ဘာ့ေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ဗဟိဒၶထက္ အဇၥၽတၱကို အေလးေပးၿပီး ၾကည့္တာျဖစ္လို႔ပါ။

ကဲ . . . ေဆြးေႏြးေမးျမန္းခန္း ၿပီးပါၿပီ။

ခဏနားပါ။ နားခ်ိန္မွာ အေပါ့အပါး သြားႏိုင္ပါတယ္။ လမ္းေလွ်ာက္ခ်င္ေလွ်ာက္ပါ။ တစ္ခုခု လုပ္ပါ။ မေန႔က သတိအေၾကာင္း ေဆြးေႏြးရင္း ေျပာခဲ့သလို႔ေပါ့။ နားခ်ိန္အတြင္းမွာ ဘယ္ေလာက္ အသိသတိနဲ႔ ေနႏိုင္သလဲ သိရေအာင္ ႀကိဳးစားပါ။ ကိုယ္ထဲ စိတ္ထဲမွာ ျဖစ္ေပၚေနတာကို ဘယ္ေလာက္ထိ သတိထားႏိုင္သလဲဆိုတာကို သိေအာင္ ႀကိဳးစားပါ။ ဒါကို ေလ့က်င့္ဖို႔အတြက္ လံုး၀ကို တိတ္ဆိတ္ေနဖို႔ လိုပါတယ္။ သတိဆိုတာ ဘာလဲလို႔ သိရေအာင္ ကင္းဆိတ္တဲ့စိတ္နဲ႔ ႀကိဳးစားပါ။

နားရာက ျပန္လာရင္ သတိပ႒ာန္ အားထုတ္ပံုကို လမ္းညႊန္ေပးမွာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အဲဒီ လုပ္ငန္းခြင္အတြက္ ျပင္ဆင္ၿပီးသား ျဖစ္သြားပါလိမ့္မယ္။ ေက်းဇူး တင္ပါတယ္။ ခဏေနရင္ ေခါင္းေလာင္း တီးလိုက္ပါမယ္။ အဲဒီက်ရင္ ျပန္လာပါ။ ဆက္လက္ၿပီး သိမွတ္ေနပါ။ သတိျမဲပါေစ။

အလုပ္ေပးတရား

အလုပ္ စလိုက္ၾကရေအာင္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေပ်ာ္ရႊင္ခ်မ္းေျမ့ဖို႔ ႀကိဳးစားၾကတာပဲ။ တရားနာဖို႔ ခုနစ္နာရီခြဲ အေရာက္လာၾကတယ္၊ ခု တရားအားထုတ္ေနၾကတယ္။ ၀မ္းေျမာက္စရာပဲ။ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ေက်နပ္ေပ်ာ္ရႊင္မႈနဲ႔ ခဏေလာက္ ေနလိုက္ၾကရေအာင္။ တရားအားထုတ္နည္း ေလ့လာသင္ယူခြင့္ ရတာဟာ ေက်နပ္စရာပဲ။ ႏိုးၾကားမႈ သိမွတ္မႈ သတိျမဲမႈေတြ ဖြံ႔ၿဖိဳးေအာင္ လုပ္ေနၾကတာ။ ေက်နပ္စရာပဲ။ ဒီလို တရားအားထုတ္ခြင့္ ရတာကို အားရေက်နပ္လိုက္ၾကစမ္းပါ။ ဒီ ဂုဏ္ေက်းဇူးကို ဒီလို ခံစားႏိုင္ဖို႔ အလြန္ပဲ အေရးႀကီးပါတယ္။ ဒီခံစားခ်က္ကို ဖြံ႔ၿဖိဳးေအာင္ လုပ္ရပါမယ္။

ၿငိမ္ၿငိမ္သက္သက္ ထိုင္ႏိုင္တယ္လို႔ အားရေက်နပ္ႏိုင္ရဲ့လား။ ခႏၶာကိုယ္ဟာ ၿငိမ္သက္ေနတယ္၊ သက္ေတာင့္သက္သာ ရွိေနတယ္လို႔ သိမိရဲ့လား၊ သတိထားႏိုင္ရဲ့လား။ ပစၥဳပၸန္မွာ ရွိတာကို ေတြ႔ၾကံဳခံစားၾကည့္ၾကရေအာင္။ ခန္းမထဲက ၿငိမ္းခ်မ္းမႈ၊ တိတ္ဆိတ္မႈကို ခံစားႏုိင္ရဲ့လား။ ေလာေလာဆယ္ ခံစားမိရဲ့လား။ အတိတ္ကို မေတြးဘဲ၊ အနာဂတ္အေၾကာင္း မစဥ္းစားဘဲ ခန္းမထဲက ၿငိမ္းခ်မ္းမႈကို ခံစားမိရဲ့လား။

အတိတ္ဟာ ၿပီးဆံုးသြားပါၿပီ။ အတိတ္ကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲလို႔ မရပါဘူး။ အနာဂတ္ကလည္း ေရာက္မလာေသးပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ပစၥဳန္မွာရွိတဲ့ ႏွစ္သက္စရာကိုပဲ ေတြ႔ၾကံဳခံစားၾကရေအာင္။ အတိတ္အေတြး၊ အနာဂတ္အေတြးေတြ စိတ္ထဲ ေပၚလာရင္ ညင္ညင္သာသာေလး လႊတ္ေပးလိုက္ပါ။ ပစၥဳပၸန္ အခိုက္အတန္႔ဆီ ျပန္ကပ္ပါ။ ဒီအခ်ိန္ ဒီေနရာမွာ ရွိေနပါေစ။

သတိထားၿပီး အေတြးစိတ္ကူးေတြကို လႊတ္ေပးတတ္ေအာင္ သင္ယူေနပါတယ္။ အေတြးေတြကို ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ေအာင္ သင္ယူေနပါတယ္။ အေတြးေတြကို လႊတ္ေပးၿပီး ပစၥဳပၸန္ဆီ ျပန္လာတတ္ေအာင္ သင္ယူရင္း အေတြးေတြကို လႊမ္းမိုးႏိုင္စြမ္း ျမင့္မားလာေအာင္ လုပ္နည္းကို ေလ့လာေနပါတယ္။ ခန္းမထဲက တိတ္ဆိတ္မႈ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈကို သိ႐ံုေလး သိေနတာပါ။ ခံစား႐ံုးေလး ခံစားေနတာပါ။ ဘာသံမွ မၾကားရေလာက္ေအာင္ တိတ္ဆိတ္လြန္း ေနႏိုင္ပါတယ္။

ကဲ အခု သိမွတ္မႈနဲ႔ သတိထားၿပီး မ်က္လံုးေတြ ဖြင့္လိုက္ပါ။ ခႏၶာကိုယ္ အေနအထား ျပင္တဲ့အခါမွာ ျဖည္းျဖည္းပဲ ျပင္ပါ။ အသိနဲ႔ သတိနဲ႔ ျပင္ပါ။ အခု ရြတ္ဖတ္ၾကရေအာင္။ ရြတ္တာဖတ္တာလည္း ဘာ၀နာအလုပ္ ျဖစ္ႏိုင္တာပါပဲ။ ရြတ္ရင္းဖတ္ရင္း ပစၥပၸဳန္ အခိုက္အတန္႔ကို ေတြ႔ၾကံဳခံစားႏိုင္ပါတယ္။ ရြတ္ဖတ္တဲ့ အခါမွာ ရပ္နားသြားတဲ့ အခိုက္အတန္႔ေလးေတြ ရွိပါတယ္။ ရြတ္ဖတ္မႈေၾကာင့္ စိတ္ထဲမွာ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ တိတ္ဆိတ္မႈ ေအးခ်မ္းမႈကို ခံစားပါ။

ဟုတ္ၿပီ . . .။ ပထမဆံုး ပါဠိလို ရြတ္ပါမယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ တ႐ုတ္လို ရြတ္ပါမယ္။

[၀တ္ရြတ္စဥ္]




:)
ရွင္အာစာရ
-----
Godwin Samararatne ရဲ့ "The GENTLE WAY of Buddhist Meditation"ကို
နားလည္သလို ဘာသာျပန္ထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။

Ref:
"The GENTLE WAY of Buddhist Meditation", Godwin Samararatne
A re-presentation of Godwin's Retrat Talks in Hong Kong, Jeanne Mynott, 1997
Revised Edition, Jeanne Mynett, 2005
Inward Path Publisher, Penang, Malaysia, 2007
for Free Distribution Only and NOT for sale

No comments:

Post a Comment