Monday, July 18, 2011

Dhammacakka - ဓမၼစၾကာ


မဟာစည္ ဆရာေတာ္ႀကီး၏ အသံလႊင့္တရား ျဖစ္ပါသည္။ ဤတရားေတာ္၌ ဗုဒၶဘာသာ၏ အႏွစ္ခ်ဳပ္ျဖစ္ေသာ သစၥေလးပါးကို ေဟာေတာ္မူထားပါသည္။ မဂၢသစၥာကို မဇၥၽိမပဋိပါဒါ (အလယ္အလတ္အက်င့္ျမတ္၊ အလယ္အလတ္လမ္း) ဟူေသာ အမည္ျဖင့္ အက်ယ္ေဟာထားပါသည္။ အသံလႊင့္တရားျဖစ္၍ အက်ဥ္းေဟာရေသာေၾကာင့္ (မဂၢသစၥာ) မဂၢင္ရွစ္ပါးအနက္ အဓိက်ေသာ သမၼာဒိ႒ိကိုသာ အက်ယ္ေဟာထားပါသည္။ ကံ ကံ၏အက်ိဳးကို ယံုၾကည္သည့္ ကမၼႆကတာသမၼာဒိ႒ိသည္ ကုသိုလ္တရား အားလံုးတို႔၏ အရင္းအျမစ္ျဖစ္ပံု၊ နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း တရားျဖစ္ပံုတို႔ကို မိန္႔ေတာ္မူပါသည္။ ႐ူပစ်ာန္ အ႐ူပစ်ာန္တို႔ႏွင့္ယွဥ္ေသာ ဉာဏ္ပညာကို စ်ာနသမၼာဒိ႒ိဟု ေခၚဆိုေၾကာင္း၊ ၎ စ်ာနသမၼာဒိ႒ိႏွင့္ ကမၼႆကတာသမၼာဒိ႒ိတို႔သည္ အေရးအႀကီးဆံုး “မူလမဂၢင္”မ်ားျဖစ္ေၾကာင္း မိန္႔ေတာ္မူပါသည္။ ၀ိပႆနာသမၼာဒိ႒ိသည္ မဂ္ဉာဏ္၏ ေရွ႕ေျပးျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ပုဗၺဘာဂမဂၢင္မည္ေၾကာင္း မိန္႔ေတာ္မူပါသည္။ ဒြါရေျခာက္ပါး၌ ထင္ေပၚလာသမွ် ႐ုပ္နာမ္တို႔ကို ႐ႈမွတ္၍ အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱသေဘာကို အမွန္အတိုင္း သိသည့္ဉာဏ္သည္ ၀ိပႆနာဉာဏ္မည္္ေၾကာင္း မိန္႔ေတာ္မူပါသည္။ ဒြါရေျခာက္ပါး၌ ထင္လာသမွ်ကို ႐ႈမွတ္လွ်င္ မဇၥ်ိမပဋိပဒါ အက်င့္ျမတ္ကို က်င့္သံုးသည္မည္ေၾကာင္း မိန္႔ေတာ္မူပါသည္။

----------

ဓမၼစၾကာတရားေတာ္ႀကီး (အက်ဥ္း)

(၁၃၁၉-ခုႏွစ္ ဝါဆိုလျပည့္ေန႔ ညတြင္ မဟာစည္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ေဟာေတာ္မူသည္)

ဂုဏ္ေတာ္ ၉-ပါးႏွင့္ ျပည့္စံုေတာ္မူေသာ ဘုရားရွင္အား ရွိခိုးပါ၏။

နိဒါန္း

ဒီကေန႔ဟာ (ဓမၼာစၾကာ တရားေတာ္ႀကီးကို စတင္ၿပီးေဟာခဲ့တဲ့ ေန႔ကစ၍ ေရတြက္လွ်င္ ၂၅၄၆-ႏွစ္ေျမာက္) ဓမၼစၾကာအခါေတာ္ေန႔ႀကီး ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီကေန႔ဓမၼစၾကာ အခါေတာ္ အထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ျဖင့္ ဓမၼစၾကာတရားေတာ္ႀကီးကို ေဟာၾကားမယ္။ ဒီတရားေတာ္ႀကီးကို လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္း ၂၅၄၆-ႏွစ္က ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား ကိုယ္ေတာ္တိုင္ စတင္ၿပီး ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ ဒီတရားေတာ္ႀကီးကို ပါဠိဘာသာျဖင့္ “ဓမၼစကၠပဝတၱန”လို႔ ေခၚပါတယ္။ “တရားစက္ဘီးကို စတင္ၿပီးလည္ေစတဲ့ တရားေတာ္” လို႔ ဆိုလိုပါတယ္။ စတင္လည္ေစပံုကို ထင္ရွားသိၿပီး ၾကည္ညိဳရေအာင္ ေရွးဦးစြာ ဒီတရားေတာ္၏ရဲ႕ နိဒါန္း အေၾကာင္းအတၳဳပၸတၱိကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္ ေဖာ္ျပပါဦးမယ္။

ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ အေလာင္းေတာ္ဟာ ကမၻာေပါင္း ေလးအသေခ်ၤႏွင့္ တစ္သိန္း ကာလပတ္လံုး ဗုဒၶဘုရားျဖစ္ရန္အတြက္ ပါရမီေတြကို ျဖည့္က်င့္ဆည္းပူးခဲ့ပါတယ္။ ဒီလို ပါရမီျဖည့္လို႔ ျပည့္စံုတဲ့အခါ ေနာက္ဆံုးဘဝမွာ လြန္ခဲ့တဲ့ ၂၅၈၁-ႏွစ္က ကပိလဝတ္ျပည့္ရွင္ ခမည္းေတာ္ဘုရင္ သုေဒၶါဒနမင္းႀကီးႏွင့္ မယ္ေတာ္ မာယာေဒဝီတို႔ရဲ႕ သားေတာ္ “သိဒၶတၳ”မည္တဲ့ မင္းသားျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ထိုစဥ္ကာလက ကပိလဝတ္ေခၚတဲ့ တိုင္းျပည္ရဲ႕ တည္ေနရာ ေဒသကေတာ့ ယခုေခတ္အခါမွာ အိႏၵိယျပည္၏ ေျမာက္ဘက္နယ္စပ္ နီေပါျပည္နယ္ထဲမွာ တည္ရွိေနပါတယ္။

ဘုရားအေလာင္းေတာ္ သိဒၶိတၳ မင္းသားကေလး ၁၆-ႏွစ္ အရြယ္ေရာက္ေသာအခါမွာ မယ္ေတာ္ ခမည္းေတာ္မ်ားက ယေသာ္ဓရာေခၚတဲ့ မင္းသမီးကေလးႏွင့္ လက္ထပ္ထိမ္းျမားၿပီး အင္မတန္ႀကီးက်ယ္တဲ့ ထီးနန္းစည္းစိမ္ကို ခံစားေစခဲ့ပါတယ္။ အသက္ေတာ္ ၂၉-ႏွစ္ အရြယ္သို႔ ေရာက္တဲ့အခါမွာ သူအို သူနာ  သူေသ  ရဟန္းဆိုတဲ့ နိမိတ္ႀကီး ၄-ပါးကို ေတြ႕ျမင္ရတဲ့အတြက္ အိုတတ္ နာတတ္ ေသတတ္တဲ့ ေလာကႀကီးကို အရြံႀကီး ရြံမုန္းစက္ဆုပ္ၿပီး အလြန္ပင္ သံေဝဂတရား ရေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လူေဘာင္မွ ထြက္ခြာၿပီး ရဟန္းျပဳကာ အိုျခင္း နာျခင္း ေသျခင္း ကင္းတဲ့ နိဗၺာန္တရားကို ရွာမွီးေတာ္မူခဲ့ ပါတယ္။ ဥ႐ုေဝလ ေတာအရပ္မွာ “ဒုကၠရစရိယာ” ေခၚတဲ့ အက်င့္မ်ားကိုလည္း က်င့္သံုးေနခဲ့ပါတယ္။
ဒုကၠရစရိယာအက်င့္

က်င့္သံုးပံုကေတာ ထြက္သက္ ဝင္သက္မ်ားကို လံုးဝမထြက္ရ မဝင္ရေအာင္ ေအာင့္ခ်ဳပ္ၿပီးေတာ့လည္း က်င့္ခဲ့ပါတယ္။ သို႔ေပမယ့္ ဒီလိုက်င့္တဲ့အတြက္ ဘယ္လိုအက်ိဳးထူးကိုမွ် မရခဲ့ပါဘူး။ ကိုယ္ပင္ပန္း ဆင္းရဲ႐ံုမွ်သာ ရွိခဲ့ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ အစာကိုလည္း ျဖတ္ေတာက္ၿပီးေတာ့ ျခိဳးျခံစြာ က်င့္ခဲ့ပါတယ္။ တေန႔လွ်င္ ပဲျပဳပ္ေရ လတ္တစ္ဆြမ္းမွ်ကိုသာ သံုးေဆာင္ၿပီးေတာ့လည္း ေနခဲ့ပါတယ္။ ဒီလိုအစာကို ျဖတ္ေတာက္ၿပီး က်င့္တဲ့အတြက္လည္း ဘာအက်ိဳးထူးကိုမွ် မရခဲ့ပါဘူး။ ကိုယ္ပင္ပန္း ဆင္းရဲရံုမွ်သာ ရွိခဲ့ပါတယ္။ ဒီလို ကိုယ္ပင္ပန္းေအာင္ က်င့္ရတဲ့ အက်င့္မ်ိဳးေတြကေတာ့ ထိုစဥ္ကာလက အိႏၵိယႏိုင္ငံ တဝွမ္းလံုးမွာ အက်င့္ေကာင္း အေနနဲ႔ ေခတ္စားေနတဲ့ “အတၱကိလမထာႏုေယာဂ” အက်င့္ေတြပါပဲ။ ယခုလည္း ဒီအက်င့္မ်ိဳးေတြဟာ အခ်ိဳ႕ ဘာသာဝင္ေတြထဲမွာ ေခတ္စားေနတုန္းပါပဲ။

ဘုရားအေလာင္းေတာ္မွာ ဒီလို ၆-ႏွစ္တိုင္တိုင္ က်င့္လို႔ ဘာမွ် အက်ိဳးထူး မေပၚတဲ့ အခါမွာ ဒုကၠရစရိယာ အက်င့္ေတြကို စြန္႔လႊတ္လိုက္ပါတယ္။ အာနာပါနစ်ာန္ကို ပြားႏိုင္ေစရန္အတြက္ ကာယဗလအင္အား ျပည့္ေစရန္ အစာအာဟာရကို ျပန္လည္ သံုးေဆာင္ခဲ့ပါတယ္။

ထိုစဥ္အခါက ပဉၥဝဂၢီေခၚတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ငါးဦးဟာ ဘုရားအေလာင္း ဘုရားျဖစ္တဲ့အခါ တရားဦးနာရန္ ရည္ရြယ္ၿပီး ဘုရားအေလာင္းထံမွာ ဝတ္ႀကီးဝတ္ငယ္ ျပဳစုေနၾကပါတယ္။ ဘုရားအေလာင္း အစာအာဟာရ ျပန္လည္သံုးေဆာင္တာကို ျမင္ရေတာ့ “ပဓာန” အလုပ္က ထြက္တယ္။ ဘုရား မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ဘူးလို႔ အထင္မွားၿပီးေတာ့ သူတို႔က ဘုရားအေလာင္း အေပၚမွာ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ မရွိဘဲ ျဖစ္သြားၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အဲဒီ ပဉၥဝဂၢီ ငါးဦးဟာ ဘုရားအေလာင္းကို စြန္႔ပစ္ခဲ့ၿပီး ဗာရာဏသီျပည္ မိဂဒါဝုန္ေတာမွာ သြားေရာက္ေနထိုင္ၾကပါတယ္။

ဗုဒၶဘုရားအျဖစ္သို႔ ေရာက္ေတာ္မူျခင္း

ဘုရားအေလာင္းေတာ္လည္း အစာအဟာရသံုးေဆာင္လို႔ ကာယဗလ အားရွိတဲ့ အခါမွာ “အာနာပါနစ်ာန္္”မ်ားကို ျဖစ္ပြားေစပါတယ္။ ထို႔ေနာက္ ယခု ဗုဒၶဂယာေခၚတဲ့ ေနရာတြင္ “ေဗာဓိေညာင္ပင္ႀကီး” ေအာက္မွာ ထက္ဝယ္ဖြဲ႔ေခြ ထိုင္ေနေတာ္မူကာ အေၾကာင္းအက်ိဳး အဆက္ဆက္ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ တရားမ်ားကို ဆင္ျခင္ၿပီးေတာ့ ဥပါဒါနကၡႏၶာ ငါးပါး ႐ုပ္နာမ္ တရားတို႔၏ အျဖစ္အပ်က္ကို ဝိပႆနာ႐ႈသျဖင့္ သစၥာေလးပါး တရားအလံုးစံုကို အကုန္သိျမင္ေတာ္မူတဲ့ ဗုဒၶဘုရားအျဖစ္သို႔ ေရာက္ေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ ဒီလိုဘုရားျဖစ္ေတာ္မူၿပီးတဲ့ေနာက္ ဝိမုတၱိသုခေခၚတဲ့ ဖလသမာပတ္ ခ်မ္းသာကို ခံစားေတာ္မူကာ ၇-ပါးေသာ ဌာနတို႔၌ ၇-ရက္စီ အားလံုးေပါင္း ၄၉-ရက္ သီတင္းသံုး ေနေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။

တရားဦးေဟာရန္ ႂကြခ်ီေတာ္မူျခင္း

ဒီလို ေနေတာ္မူၿပီးတဲ့ အခါမွာ တရားဦး ေဟာရန္အတြက္ ပဉၥဝဂၢီတို႔၏ေနရာ မိဂဒါဝုန္ေတာသို႔ ႂကြခ်ီေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ ဗုဒၶဂယာမွ မိဂဒါဝုန္ေတာအထိ ၁၈-ယူဇနာ ေဝးကြာတယ္လို႔ အ႒ကထာမ်ားမွာ ျပဆိုထားပါတယ္။ ယခုေခတ္ ရထားလမ္းမိုင္အားျဖင့္ ဆိုလွ်င္ ၁၄၂-မိုင္ ရွိတယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။ ပဉၥဝဂၢီတို႔၏ ေနရာသို႔ ေရာက္တဲ့အခါ အသင့္ခင္းထားတဲ့ ေနရာမွာ ထိုင္ေနေတာ္မူပါတယ္။ ဒီလိုထိုင္ေနတဲ့ အခါမွာ ပဥၥဝဂၢီတို႔က ဘုရားျဖစ္လာမွန္း မသိၾကေသးတဲ့အတြက္ “ငါ့ရွင္ေဂါတမ ငါ့ရွွင္ ေဂါတမ”လို႔ ေရွးကလိုပင္ ေျပာေနက်အတိုင္း မရိုမေသ သူငယ္ခ်င္းေျပာ ေျပာဆိုေနၾကပါတယ္။

တရားနာရန္ ညႊန္ၾကားျခင္း

ဒါေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရားက မိမိဟာ ဘုရားအစစ္ျဖစ္လာတဲ့ အေၾကာင္းကို ထုတ္ေဖာ္ၿပီး တဲ့တိုးပဲ မိန္႔ၾကားေတာ္မူရပါတယ္။ မိန္႔ၾကားပံုကေတာ့ ပဉၥဝဂၢီ ရဟန္းတို႔ ေရွးဘုရားတို႔ႏွင့္ အလားတူျဖစ္တဲ့ ငါဘုရားကို ငါ့ရွင္ဟူ၍ မေခၚၾကနဲ႔။ ေဂါတမဟူ၍လည္း အမည္ထုတ္ၿပီး မေခၚၾကနဲ႔။ ရဟန္းတို႔ . . . ငါသည္ ပူေဇာ္အထူးကို ခံေတာ္မူထိုက္တဲ့ တရားအားလံုးစံုကို ကိုယ္ပိုင္ဉာဏ္ျဖင့္ မွန္ကန္စြာသိတဲ့ ေရွးဘုရားတို႔ႏွင့္ အလားတူျဖစ္တဲ့ ဘုရားစင္စစ္ ျဖစ္လာၿပီ။ နားစိုက္ၾကေလာ့ “ေသျခင္းကင္းတဲ့ အၿမိဳက္နိဗၺာန္” ကို ငါသိလာၿပီ။ သင္တို႔အား ငါ သြန္သင္ညႊန္ျပေပးမည္။ တရားေတာ္ကို ငါေဟာမည္။ သြန္သင္ညႊန္ ျပတဲ့အတိုင္း လိုက္နာ၍ က်င့္သံုးၾကမယ္ဆိုလွ်င္ သင္တို႔ဟာ ရဟန္းျပဳျခင္းရဲ႕ ရည္မွန္းခ်က္ အက်ိဳးလည္းျဖစ္ အက်င့္ျမတ္ရဲ႕ အဆံုးပန္းတိုင္လည္းျဖစ္တဲ့ အျမင့္ဆံုးတရားကို ယခုဘဝ မၾကာခင္ အတြင္းမွာပဲ သင္တို႔ ကိုယ္တိုင္ပင္ မ်က္ေမွာက္ေတြ႔ၿပီး ေနၾကရပါလိမ့္မယ္လို႔ ဒီလို ရဲရဲႀကီး ဝန္ခံခ်က္ေပးၿပီး မိန္ၾကားေတာ္မူပါတယ္။

ဒီလိုျမတ္စြာဘုရားက တဲ့တဲ့ႀကီး ေျပာျပေပမယ့္လို႔ ပဉၥဝဂၢီ ငါးဦးတို႔က မရိပ္မိၾကေသးဘူး။ ဒါေၾကာင့္ သူတို႔က ဒီလို ျပန္လွန္ၿပီး ကန္႔ကြက္ေျပာဆိုၾကျပန္တယ္။ “ငါ့ရွင္ေဂါတမ . . . သင္ဟာ ဟိုတုန္းက အစာကိုျဖတ္ၿပီး ဒုကၠရစရိယာ အက်င့္ကို က်င့္ေနတာေတာင္မွ ပကတိ လူသာမန္ တရားထက္ သာလြန္ ထူးျမတ္တဲ့ အရိယာဉာဏ္ အျမင္တရားထူးကို မရခဲ့ဘူး မဟုတ္လား။ ဒီေတာ့ ယခုလို ပဓာနလုပ္ငန္းက ထြက္ၿပီး ပစၥည္းမ်ားေအာင္ အားထုတ္ေနတဲ့အခါမွာ အရိယာအျမင္ တရားထူးကို ဘယ္မွာ ရႏိုင္ပါ့မလဲ”လို႔ ဒီလို ကန္႔ကြက္ ေျပာဆိုၾကျပန္တယ္။

ဒီေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားက မိမိဟာ ဘုရားအစစ္ျဖစ္လာတဲ့အေၾကာင္းကို သံုးၾကိမ္တိုင္တိုင္ ထပ္မံၿပီး မဟာက႐ုဏာ ေတာ္ျဖင့္ မိန္႔ၾကားေတာ္မူပါတယ္။ ပဉၥဝဂၢီတို႔ကလည္း သံုးႀကိမ္စလံုးပဲ ကန္႔ကြက္ေနၾကျပန္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားက သတိေပးတဲ့ အေနနဲ႔ “ပဉၥဝဂၢီတို႔ စဥ္းစားၾကေလာ့။ ေရွးအခါက ငါ ဒီလိုေျပာဖူးတာကို သင္တို႔ၾကားဖူးပါသလား”လို႔ ေမးေတာ္မူလိုက္တယ္။ ဒီေတာ့မွ ပဉၥဝဂၢီတို႔က သိတိရသြားၾကတယ္။

ဟို ဒုကၠရစရိယာအက်င့္ကို က်င့္ေနတုန္းကေတာ့ ဘုရားမျဖစ္ေသးလို႔ ဘာမွ် မေျပာခဲ့ေပဘူး။ ယခုေျပာတာကေတာ့ တကယ့္ကို ဘုရားျဖစ္လာလို႔ ေျပာတာ ဟုတ္ေပလိမ့္မယ္လို႔ သေဘာေပါက္ၿပီးေတာ့ ဟိုတုန္းက ဒီလို မေျပာခဲ့ဖူးေၾကာင္း ျပန္ၾကား ေလွ်ာက္ထားၾကပါတယ္။ ဆက္လက္ၿပီး မိန္႔ၾကားမယ့္ တရားကို နာၾကားရန္လည္း ႐ို႐ိုေသေသ နားစိုက္ေနၾကပါတယ္။ ထို အခါမွာ ျမတ္စြာဘုရားက ဓမၼစၾကာတရားေတာ္ႀကီး ကို ဒီလိုစတင္ၿပီး ေဟာၾကားေတာ္မူပါတယ္။

၁-အယုတ္တရား ႏွစ္ပါး

ရဟန္းတို႔ . . . ရွင္ရဟန္းျဖစ္တဲ့ သူဟာ ဤအဖို႔ႏွစ္ပါး လမ္းမွားႏွစ္သြယ္ကို မမွီဝဲအပ္ဘူး။ ဘယ္ဟာ ႏွစ္ပါးကိုလဲဆိုလွ်င္ ဝတၳဳအာ႐ံု ကာမဂုဏ္တို႔၌ ကိေလသာ ကာမခ်မ္းသာကို ခံစား ေနတာလည္း ပထမလမ္းမွား အဖို႔တစ္ပါး ျဖစ္ေပသည္။ ဒီကာမ ခ်မ္းသာကို သာယာခံစားမႈဟာ ယုတ္ညံ့ပါသည္။ ရြာသူ ရြာသားတို႔ရဲ႕ အေလ့အလာ ျဖစ္ပါသည္။ အရိယာသူျမတ္တို႔ရဲ႕ အက်င့္မဟုတ္ပါ။ ေသျခင္းကင္းရန္အတြက္ အက်ိဳးစီးပြား အစစ္အမွန္ျဖစ္တဲ့ သီလ သမာဓိ ပညာတို႔ႏွင့္လည္း ဘာမွ်မသက္ဆိုင္ပါ။ ထို႔ျပင္ သပၸာယျဖစ္တဲ့ အစားအစာ အဝတ္အ႐ံု ဥတု ဣရိယာပုထ္မ်ားကိုေတာင္မွ မမွီဝဲေတာ့ဘဲ ကိုယ္ပင္ပန္းေအာင္ အားထုတ္တဲ့ အက်င့္ကလည္း ဒုတိယလမ္းမွား အဖို႔တစ္ပါး ျဖစ္ေပသည္။ ဒီကိုယ္ပင္ပန္းေအာင္ က်င့္မႈဟာလည္း ပင္ပန္းဆင္းရဲ႐ံုမွ်သာ ရွိပါသည္။ အရိယာ သူျမတ္တို႔၏ အက်င့္ေကာင္းကား မဟုတ္ပါ။ အက်ိဳးစီးပြား အစစ္အမွန္ျဖစ္တဲ့ သီလ သမာဓိ ပညာတို႔ႏွင့္လည္း ဘာမွ်မသက္ဆိုင္ပါ။

၂-မဇၩိမပဋိပဒါ အလယ္လမ္း အက်င့္တရား

ရဟန္းတို႔ . . . ငါဘုရားသည္ အဲဒီ အဘို႔ႏွစ္ပါး လမ္းမွားႏွစ္သြယ္ကို မခ်ဥ္းမကပ္ဘဲ ေရွာင္ၾကဥ္ၿပီးလွ်င္ အလယ္လမ္း အက်င့္ကို သိျမင္လာၿပီး ငါသိလာတဲ့ ဒီအလယ္လမ္း အက်င့္ဟာ ပညာမ်က္စိကိုလည္း ပြင့္လင္းေစပါသည္။ အသိဉာဏ္ကိုလည္း ျဖစ္ထြန္းေစပါသည္။ ကိေလသာၿငိမ္းဖိုး အထူးသိဖို႔ ထိုးထြင္းသိဖို႔ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳဖို႔လည္း ျဖစ္ပါေပသည္။

ရဟန္းတို႔ . . . ငါ သိလာၿပီဆိုတဲ့ ထိုအလယ္လမ္းအက်င့္က ဘယ္ဟာလဲဆိုလွ်င္ အဂၤါရွစ္ပါးရွိတဲ့ ဤအရိယာမဂ္လမ္း ပင္ျဖစ္ေပသည္။
အဂၤါရွစ္ပါးဟူသည္မွာ
(၁) သမၼာဒိ႒ိ၊ မွန္စြာသိျမင္ျခင္း
(၂) သမၼာသကၤပၸ၊ မွန္စြာၾကံျခင္း
(၃) သမၼာဝါစာ၊ မွန္စြာေျပာဆိုျခင္း
(၄) သမၼာကမၼႏၲ၊ မွန္စြာျပဳလုပ္ျခင္း
(၅) သမၼာအာဇီဝ၊ မွန္စြာအသက္ေမြးျခင္း
(၆) သမၼာဝါယာမ၊ မွန္စြာအားထုတ္ျခင္း
(၇) သမၼာသတိ၊ မွန္စြာအမွတ္ရျခင္း
(၈) သမၼာသမာဓိ၊ မွန္စြာစူးစိုက္ တည္ၾကည္ျခင္း ဆိုတဲ့ ဤရွစ္ပါးပင္ ျဖစ္ေပသည္။

ရဟန္းတို႔ . . . ငါဘုရားသိလာတဲ့ “ဤမဂၢင္ရွစ္ရပ္ အလယ္လမ္းအက်င့္ျမတ္”သည္ ပညာမ်က္စိကိုလည္း ပြင့္လင္းေစပါသည္။ အသိဉာဏ္ကိုလည္း ျဖစ္ထြန္းေစပါသည္။ ကိေလသာၿငိမ္းဖို႔ အထူးသိဖို႔ ထိုးထြင္းသိဖို႔ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳဖို႔လည္း ျဖစ္ပါေပသည္။

အဓိပၸာယ္ ေဖာ္ျပခ်က္

ေဟာဒီ ေနရာမွာေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ အလိုေတာ္ကို အနည္းငယ္ဖြင့္ၿပီး ေျပာရလိမ့္မယ္။ ျမတ္စြာဘုရားဟာ အေလာင္းေတာ္ဘဝက အသက္ေတာ္ ၂၉-ႏွစ္တိုင္ေအာင္ ကာမသုခလႅိကလမ္းကို လိုက္ခဲ့တယ္။ ဒုကၠရစရိယာ က်င့္ေနတဲ့ အခါမွာ အတၱကိလမထလမ္းကို လိုက္ခဲ့တယ္။ ေနာက္ကာလမွာ ထိုလမ္းမွား ႏွစ္ခုလံုးကို ပယ္စြန္႔ၿပီး မဇၩိမပဋိပဒါေခၚတဲ့ အလယ္လမ္းမွန္အတိုင္း က်င့္ၿပီး သမၼာသမၺဳဒၶ ဘုရားအျဖစ္သို႔ ေရာက္ေတာ္မူခဲ့တယ္။ ဒါကို ရည္ၿပီးေတာ့ “ဧေတ ေခါ ဘိကၡေဝ ဥေဘာ အေႏၲ အႏုပဂမၼ မဇၩိမာ ပဋိပဒါ တထာဂေတန အဘိသမၺဳဒၶါ။ ငါဘုရားသည္ အဲဒီအဖို႔ႏွစ္ပါး လမ္းမွား ႏွစ္သြယ္ကို မခ်ဥ္းမကပ္ဘဲ ေရွာင္ၾကဥ္ၿပီးလွ်င္ အလယ္လမ္း အက်င့္ကို သိျမင္လာၿပီ ရဟန္းတို႔”ဟု ေဟာေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။

ျမတ္စြာဘုရားသိလာတဲ့ မဇၩိမပဋိပဒါ အလယ္လမ္းအက်င့္ဆိုတာဟာ မဂၢင္ရွစ္ပါးပင္ ျဖစ္ပါတယ္။ မဂၢင္ရွစ္ပါးထဲက “သမၼာဒိ႒ိ” တခုကို ေျပာလိုက္လွ်င္ သူရဲ႕ေနာက္ပါအျခံအရံျဖစ္တဲ့ အဂၤါ ၇-ပါးကိုလည္း ေျပာၿပီးသား ျဖစ္သြားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သမၼာဒိ႒ိ တခုကိုပဲ အနည္းငယ္ ထုတ္ေဖာ္ၿပီး ေျပာျပမယ္။ အ႒ကထာမ်ားမွာ သမၼဒိ႒ိ ၆-မ်ိဳး ေဝဖန္ျပထားပါတယ္။ (၁) ကမၼာႆကတာသမၼာဒိ႒ိ၊ (၂) စ်ာနသမၼာဒိ႒ိ၊ (၃) ဝိပႆနာ သမၼာဒိ႒ိ၊ (၄) မဂၢသမၼာဒိ႒ိ၊ (၅) ဖလသမၼာဒိ႒ိ၊ (၆) ပစၥေဝကၡဏာသမၼာဒိ႒ိ ဆိုတဲ့ ဒီေျခက္ပါးပင္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအထဲမွာ ဖလသမၼာဒိ႒ိႏွင့္ ပစၥေဝကၡဏာသမၼာဒိ႒ိ ဆိုတာေတြကေတာ့ အရိယာမဂ္ရဲ႕ အက်ိဳးတရားမ်ား ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ ဒီမဇၩိမပဋိပဒါ အက်င့္ထဲမွာ ထည့္သြင္းေျပာဖို႔ မလိုပါဘူး။ က်န္တဲ့ ၄-ပါးကိုသာ ေျပာဖို႔လိုပါတယ္။

အဲဒီ ၄-ပါးထဲမွာ “ကမၼႆကတာသမၼာဒိ႒ိ” ဆိုတာ မိမိကိုယ္တိုင္ျပဳထားတဲ့ ေကာင္းမႈကံ မေကာင္းမႈကံအားေလ်ာ္စြာ ေကာင္းက်ိဳးဆိုးက်ိဳးကို ခံစားရတယ္လို႔ ယံုၾကည္သိျမင္တာကိုပဲ ဆိုလိုပါတယ္။ ဒီ ကံ ကံ၏အက်ိဳးကို ယံုၾကည္သိျမင္တဲ့ သမၼာဒိ႒ိဟာ အရးႀကီးပါတယ္။ ဒီသမၼာဒိ႒ိ အယူရွိပါမွ ဒါန သီလစေသာ ေကာင္းမႈေတြ ေကာင္းေကာင္း ျဖစ္ပြားႏိုင္ပါတယ္။ ဘာဝနာကို အားထုတ္ၿပီး မဂ္ဖိုလ္ကိုလည္း ရႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္ကို ရည္မွန္းၿပီး ဒါန သီလစေသာ ကုသိုလ္ကို ျပဳတိုင္းျပဳတိုင္း ဒီ ကမၼႆကတာသမၼာဒိ႒ိဟာ သမၼာသကၤပၸစေသာ သူ႔အျခံအရံ မဂၢင္မ်ားႏွင့္တကြ ျဖစ္ပြားေနပါတယ္။ ဒီမဂၢင္တရားမ်ားရဲ႕ အစြမ္းေၾကာင့္ အဲဒီ ဒါန သီလ ကုသိုလ္မ်ားက ယခုဘဝလို မဂ္ဖိုလ္ရႏိုင္တဲ့ ဘဝေကာင္းကို ပို႔ေပးႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီ “ကမၼႆကတာ သမၼာဒိ႒ိကိုလည္း နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း တရား” လို႔ မွတ္ယူရပါတယ္။

႐ူပစ်ာန္ အ႐ူပစ်ာန္မ်ားမွာပါတဲ့ ဉာဏ္ပညာကို စ်ာနသမၼာဒိ႒ိလို႔ ေခၚပါတယ္။ ဒီစ်ာနသမၼာဒိ႒ိဟာလည္း ဝိပႆနာရဲ႕ အေျခခံျဖစ္လွ်င္ နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္းတရား ျဖစ္ပါတယ္။ ယခုေျပာခဲ့တဲ့အတိုင္း ကမၼႆကတာသမၼာဒိ႒ိႏွင့္ စ်ာနသမၼာဒိ႒ိဟာ မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္ကိုရဖို႔ အေျခခံ တရားမ်ား ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ ဒီ သမၼာဒိ႒ိႏွစ္ပါးကို “မူလမဂၢင္” လို႔ မွတ္ရပါတယ္။

ဝိပႆနာသမၼဒိ႒ိ ဆိုတာကေတာ့ ဝိပႆနာဉာဏ္ပါပဲ။ ဒီဝိပႆနာက ျပည့္စံုတဲ့ အခါမွာ မဂၢသမၼာဒိ႒ိေခၚတဲ့ အရိယာမဂ္ဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚလာပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဝိပႆနာသမၼာဒိ႒ိကို ပုဗၺဘာဂမဂၢင္လို႔လည္း ေခၚရပါတယ္။ အရိယာမဂ္ရဲ႕ ေရွ႕သြားမဂၢင္မို႔ ေရွ႕ပိုင္းမဂၢင္လို႔ ဆိုလိုပါတယ္။

ဝိပႆနာဆိုတာ ဒြါရ ၆-ပါးမွာ ထင္ေပၚလာသမွ် ႐ုပ္နာမ္ေတြကို ႐ႈမွတ္ၿပီးေတာ့ အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱသေဘာကို အမွန္အတိုင္း သိတဲ့ဉာဏ္ပင္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဝိပႆနာဉာဏ္နဲ႔ ဒီလို သေဘာမွန္ကို သိေနလွ်င္ သာယာဘြယ္အာ႐ံုႏွင့္ ေတြ႔ရေသာ္လည္း သာယာမႈ ရာဂမျဖစ္ေတာ့ဘဲ ၿငိမ္းေနပါတယ္။ ဒီလိုသာယာမႈ ၿငိမ္းေနတဲ့အတြက္ သံုးေဆာင္သင့္တဲ့ ဆြမ္း သကၤန္း စသည္တို႔ကို သံုးေဆာင္ေသာ္လည္း ကာမခ်မ္းသာကို သာယာခံစားတဲ့ ကာမသုခလႅိကာႏုေယာဂလည္း မျဖစ္ဘူး။ လံုးလံုး မသံုးေဆာင္ဘဲေနတာ မဟုတ္လို႔ ကိုယ္ပင္ပန္းေအာင္ က်င့္တဲ့ အတၱကိလမထာႏုေယာဂလည္း မျဖစ္ဘူး။

ဒါေၾကာင့္ ကိုယ္မပင္ပန္းရေအာင္ သံုးေဆာင္သင့္တဲ့ ဆြမ္း သကၤန္း စသည္ကိုလည္း သံုးေဆာင္ရမယ္။ သံုးေဆာင္တဲ့ အခါမွာလည္း ကိေလသာ မျဖစ္ရေအာင္ ဝိပႆနာ သမၼာဒိ႒ိနဲ႔ ႐ႈ႐ႈၿပီး သံုးေဆာင္ရမယ္ဆိုတဲ့ ဒီအက်င့္လမ္းဟာ အတၱကိလမထလမ္းလို တင္းလြန္းတာလည္း မဟုတ္ဘူး။ ကာမသုခလႅိကလမ္းလို ေလ်ာ့လြန္းတာလည္း မဟုတ္ဘူး။ ဒီလို မေလ်ာ့လြန္း မတင္းလြန္း အလယ္အလတ္ ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ မဇၩိမပဋိပဒါ လမ္းလို႔ေခၚရပါတယ္။ ဒီ မဇၩိမပဋိပဒါ နည္းလမ္းအရ ဒြါရ ၆-ပါးမွာ ေပၚလာသမွ် အာ႐ံုေတြကို ႐ႈ႐ႈေနလွ်င္ ႐ႈတိုင္း႐ႈတိုင္း သမၼာဒိ႒ိမဂၢင္ဟာ သူ႔အျခံအရံ မဂၢင္မ်ားႏွင့္တကြ ျဖစ္ပြါးေနပါတယ္။ ဒီလိုျဖစ္ပြားလို႔ ဝိပႆနာမဂၢင္က ျပည့္စံုတဲ့အခါမွာ အရိယာမဂၢင္မ်ား ျဖစ္ေပၚၿပီး ေသျခင္းကင္းတဲ့ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ေတြ႔ကာ သစၥာ ၄-ပါးကို သိျမင္ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီမဇၩိမပဋိပဒါ အက်င့္ျဖင့္ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ သိျမင္လာခဲ့တဲ့ သစၥာ၄-ပါးကို ဒီလိုထုတ္ေဖာ္ၿပီး ေဟာေတာ္မူပါတယ္။

၃-ဒုကၡသစၥာ

ရဟန္းတို႔ . . . ဤသည္ကား အရိယာတို႔ သိအပ္တဲ့ ဆင္းရဲအမွန္ ျဖစ္ေပသည္။ ဘဝသစ္ျဖစ္ျခင္းလည္း ဆင္းရဲပင္။ အိုျခင္းလည္း ဆင္းရဲပင္။ နာျခင္းလည္း ဆင္းရဲပင္။ ေသျခင္းလည္း ဆင္းရဲပင္။ မခ်စ္မႏွစ္သက္အပ္တဲ့ အာ႐ံုဝတၳဳမ်ား ပုဂၢိဳလ္မ်ားႏွင့္ ေတြ႔ဆံုရျခင္းလည္း ဆင္းရဲပင္။ ခ်စ္ခင္ႏွစ္သက္အပ္တဲ့ အာ႐ံုဝတၳဳမ်ား ပုဂၢိဳလ္မ်ားႏွင့္ ကြဲကြာရျခင္းလည္း ဆင္းရဲပင္။ အလိုရွိတာကို မရျခင္း၊ မရႏိုင္တာကို လိုခ်င္ျခင္းသည္လည္း ဆင္းရဲပင္။ အက်ဥ္းခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုလွ်င္ ငါ ငါ့ဥစၥာဟု ထင္မွတ္စြဲလမ္းႏိုင္တဲ့ ခႏၶာငါးပါး ႐ုပ္နာမ္မ်ားသည္ ဆင္းရဲခ်ည္းပင္ ျဖစ္သည္။

၄-သမုဒယသစၥာ

ရဟန္းတို႔ . . . ဤသည္ကား အရိယာတို႔ သိအပ္တဲ့ ဆင္းရဲျဖစ္ပြါးေၾကာင္း အမွန္ ျဖစ္ေပသည္။ အၾကင္ တဏွာသည္ တဖန္ဘဝသစ္ကို ျဖစ္ေပၚေစတတ္၏။ ႏွစ္သက္တပ္စြဲျခင္း သေဘာရွိ၏။ ထိုထိုရရာအာ႐ံု ရရာဘဝတို႔၌ ႏွစ္သက္ေပ်ာ္ေမြ႔ လ်က္ရွိ၏။ ထိုတဏွာမွာ သ႐ုပ္အားျဖင့္ ကာမဂုဏ္၌ တပ္မက္ေသာတဏွာ။ ဘဝ၌ တပ္မက္ေသာ တဏွာ။ သူ႔အလိုလို ဘဝျပတ္ျခင္း၌ တပ္မက္ေသာတဏွာ ဟူ၍ သံုးပါး အျပားရွိ၏။ ဤတဏွာသည္ ဆင္းရဲျဖစ္ပြါးေၾကာင္း အမွန္ျဖစ္ေပသည္။

၅-နိေရာဓသစၥာ

ရဟန္းတို႔ . . . ဤသည္ကား အရိယာတို႔ သိအပ္တဲ့ ဆင္းရဲခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာအမွန္ ျဖစ္ေပသည္။ ၎မွာ သ႐ုပ္အားျဖင့္ ယင္းတဏွာ သံုးပါး၏ အႂကြင္းမဲ့ ပ်က္ျပယ္ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားျခင္း၊ ယင္းတဏွာကို စြန္႔ျခင္း၊ လြတ္လြတ္စြန္႔ျခင္း၊ ယင္းတဏွာမွ လြတ္ေျမာက္ျခင္း၊ ယင္းတဏွာျဖင့္ မၿငိတြယ္ျခင္းပင္ ျဖစ္ေပသည္။

၆-မဂၢသစၥာ

ရဟန္းတို႔ . . . ဤသည္ကား အရိယာတို႔ သိအပ္တဲ့ ဆင္းရဲခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာသို႔ ဆိုက္ေရာက္သြားတဲ့အက်င့္ လမ္းမွန္အစစ္ ျဖစ္ေပသည္။ ၎မွာ အဂၤါရွစ္ပါးရွိတဲ့ ဤအရိယာမဂ္ပင္ ျဖစ္ေပသည္။ အဂၤါရွစ္ပါးမွာ (၁) မွန္စြာသိျမင္ျခင္း၊ (၂) မွန္စြာၾကံျခင္း၊ (၃) မွန္စြာေျပာဆိုျခင္း၊ (၄) မွန္စြာျပဳလုပ္ျခင္း၊ (၅) မွန္စြာအသက္ေမြးျခင္း၊ (၆) မွန္စြာအားထုတ္ျခင္း၊ (၇) မွန္စြာအမွတ္ရျခင္း၊ (၈) မွန္စြာစူးစိုက္ တည္ၾကည္ျခင္းတို႔ပင္ ျဖစ္သည္။

အဓိပၸါယ္ ေဖာ္ျပခ်က္

ယခုေျပာျပခဲ့တဲ့ စကားရပ္မ်ားျဖင့္ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ သိျမင္လာတဲ့ သစၥာ ၄-ပါးကို ေဖာ္ျပပါတယ္။ ဒီလိုသိရာမွာ သစၥာ ၄-ပါးရဲ႕ သေဘာသဘာဝ အသီးသီးကို သိတဲ့ သစၥဉာဏ္က ၄-ပါး။ ျပဳသင့္တဲ့ကိစၥ ၄-ပါးကို သိတဲ့ ကိစၥဉာဏ္က ၄-ပါး။ ကိစၥ ၄-ပါးလံုး ၿပီးစီးေၾကာင္းကို ျပန္လွည့္ဆင္ျခင္တဲ့ ကတဉာဏ္က ၄-ပါး အားျဖင့္ ဉာဏ္ ၁၂-ပါး ပါဝင္ေနပါတယ္။ အဲဒီဉာဏ္ ၁၂-ပါးလံုး ျဖစ္ပံုကို ဒီလို ဆက္လက္ၿပီး ေဟာသြားျပန္ပါတယ္။

၇-ဒုကၡသစၥာ၌ သစၥဉာဏ္

“ဤသည္ကား အရိယာတို႔ သိအပ္တဲ့ ဆင္းရဲမွန္ ျဖစ္သည္”ဟု ငါ့မွာ ေရွးက မၾကားဖူူးေသးတဲ့ တရားမ်ားအေပၚမွာ ပညာမ်က္စိျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ အသိဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ အျပားအားျဖင့္ သိတဲ့ပညာ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ ထင္ရွားစြာ သိတဲ့ ဝိဇၨာဉာဏ္ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ ဉာဏ္အလင္းေရာင္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ေပၿပီ ရဟန္းတို႔။

၈-ဒုကၡသစၥာ၌ ကိစၥဉာဏ္

“ထိုအရိယာတို႔ သိအပ္တဲ့ ဆင္းရဲမွန္တရားကို ပိုင္းျခား၍ သိသင့္သည္” ဟု ငါ့မွာ ေရွးက မၾကားဖူးေသးတဲ့ တရားမ်ားအေပၚမွာ ပညာမ်က္စိ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ အသိဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ အျပားအားျဖင့္ သိတဲ့ပညာ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ ထင္ရွားစြာသိတဲ့ ဝိဇၨာဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ ဉာဏ္အလင္းေရာင္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ေပၿပီ ရဟန္းတို႔။

၉-ဒုကၡသစၥာ၌ ကတဉာဏ္

“ထိုအရိယာတို႔ သိအပ္တဲ့ ဆင္းရဲမွန္တရားကို ပိုင္းျခား၍ သိၿပီးၿပီ” ဟု ငါ့မွာ ေရွးက မၾကားဖူးေသးတဲ့ တရားမ်ား အေပၚမွာ ပညာမ်က္စိ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ အသိဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ အျပားအားျဖင့္ သိတဲ့ပညာ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ ထင္ရွားစြာသိတဲ့ ဝိဇၨာဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ ဉာဏ္အလင္းေရာင္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ေပၿပီ ရဟန္းတို႔။

၁၀-သမုဒယသစၥာ၌ သစၥဉာဏ္

“ဤအရိယာတို႔ သိအပ္တဲ့ ဆင္းရဲျဖစ္ပြားေၾကာင္းတရားမွန္ျဖစ္သည္” ဟု ငါ့မွာ ေရွးက မၾကားဖူးေသးတဲ့ တရားမ်ားအေပၚမွာ ပညာမ်က္စိ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ အသိဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ အျပားအားျဖင့္ သိတဲ့ပညာ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ ထင္ရွားစြာသိတဲ့ ဝိဇၨာဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ ဉာဏ္အလင္းေရာင္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ေပၿပီ ရဟန္းတို႔။

၁၁-သမုဒယသစၥာ၌ ကိစၥဉာဏ္

“ထိုအရိယာတို႔ သိအပ္တဲ့ ဆင္းရဲျဖစ္ပြါးေၾကာင္း တရားမွန္ကို ပယ္သင့္သည္” ဟု ငါ့မွာ ေရွးက မၾကားဖူးေသးတဲ့ တရားမ်ားအေပၚမွာ ပညာမ်က္စိ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ အသိဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ အျပားအားျဖင့္ သိတဲ့ပညာ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ ထင္ရွားစြာ သိတဲ့ ဝိဇၨာဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ ဉာဏ္အလင္းေရာင္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ေပၿပီ ရဟန္းတို႔။

၁၂-သမုဒယသစၥာ၌ ကတဉာဏ္

“ထိုအရိယာတို႔ သိအပ္တဲ့ ဆင္းရဲျဖစ္ပြါးေၾကာင္း တရားမွန္ကို ပယ္ၿပီးၿပီ” ဟု ငါ့မွာ ေရွးက မၾကားဖူးေသးတဲ့ တရားမ်ားအေပၚမွာ ပညာမ်က္စိ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ အသိဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ အျပားအားျဖင့္ သိတဲ့ပညာ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ ထင္ရွားစြာသိတဲ့ ဝိဇၨာဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ ဉာဏ္အလင္းေရာင္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ေပၿပီ ရဟန္းတို႔။

၁၃-နိေရာဓသစၥာ၌ သစၥဉာဏ္

“ဤသည္ကား အရိယာတို႔ သိအပ္တဲ့ ဆင္းရဲခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ တရားမွန္ ျဖစ္သည္” ဟု ငါ့မွာ ေရွးက မၾကားဖူးေသးတဲ့ တရားမ်ားအေပၚမွာ ပညာမ်က္စိ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ အသိဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ အျပားအားျဖင့္ သိတဲ့ပညာ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ ထင္ရွားစြာ သိတဲ့ ဝိဇၨာဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ ဉာဏ္အလင္းေရာင္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ေပၿပီ ရဟန္းတို႔။

၁၄-နိေရာဓသစၥာ၌ ကိစၥဉာဏ္

“ထိုအရိယာတို႔ သိအပ္တဲ့ ဆင္းရဲခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ တရားမွန္ကို မ်က္ေမွာက္ျုပသင့္သည္” ဟု ငါ့မွာ ေရွးက မၾကားဖူး ေသးတဲ့ တရားမ်ားအေပၚမွာ ပညာမ်က္စိ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ အသိဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ အျပားအားျဖင့္ သိတဲ့ပညာ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ ထင္ရွားစြာသိတဲ့ ဝိဇၨာဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ ဉာဏ္အလင္းေရာင္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ေပၿပီ ရဟန္းတို႔။

၁၅-နိေရာဓသစၥာ၌ ကတဉာဏ္

“ထိုအရိယာတို႔ သိအပ္တဲ့ ဆင္းရဲခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ တရားမွန္ကို မ်က္ေမွာက္ျုပၿပီးၿပီ” ဟု ငါ့မွာ ေရွးကမၾကားဖူးေသးတဲ့ တရားမ်ားအေပၚမွာ ပညာမ်က္စိ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ အသိဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ အျပားအားျဖင့္ သိတဲ့ပညာ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ ထင္ရွားစြာ သိတဲ့ ဝိဇၨာဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ ဉာဏ္အလင္းေရာင္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ေပၿပီ ရဟန္းတို႔။

၁၆-မဂၢသစၥာ၌ သစၥဉာဏ္

“ဤသည္ကား ဆင္းရဲခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာသို႔ ဆိုက္ေရာက္သြားတဲ့ အရိယာတို႔ သိအပ္တဲ့ အက်င့္လမ္းမွန္ျဖစ္သည္” ဟုငါ့မွာ ေရွးက မၾကားဖူးေသးတဲ့ တရားမ်ားအေပၚမွာ ပညာမ်က္စိ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ အသိဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ အျပားအားျဖင့္ သိတဲ့ပညာ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ ထင္ရွားစြာသိတဲ့ ဝိဇၨာဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ ဉာဏ္အလင္းေရာင္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ေပၿပီ ရဟန္းတို႔။

၁၇-မဂၢသစၥာ၌ ကိစၥဉာဏ္

“ထိုဆင္းရဲခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာသို႔ ဆိုက္ေရာက္သြားတဲ့ အရိယာတို႔ သိအပ္တဲ့ အက်င့္လမ္းမွန္ကို မိမိသႏၲာန္၌ ျဖစ္ပြါးေစ သင့္သည္” ဟု ငါ့မွာ ေရွးက မၾကားဖူးေသးတဲ့ တရားမ်ားအေပၚမွာ ပညာမ်က္စိ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ အသိဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ အျပားအားျဖင့္ သိတဲ့ပညာ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ ထင္ရွားစြာသိတဲ့ ဝိဇၨာဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ ဉာဏ္အလင္းေရာင္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ေပၿပီ ရဟန္းတို႔။

၁၈-မဂၢသစၥာ၌ ကတဉာဏ္

“ထိုဆင္းရဲခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာသို႔ ဆိုက္ေရာက္သြားတဲ့ အရိယာတို႔ သိအပ္တဲ့ အက်င့္လမ္းမွန္ကို မိမိသႏၲာန္၌ ပြားေစၿပီးၿပီ္”ဟု ငါ့မွာ ေရွးက မၾကားဖူးေသးတဲ့ တရားမ်ားအေပၚမွာ ပညာမ်က္စိ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ အသိဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ အျပားအားျဖင့္ သိတဲ့ပညာ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ ထင္ရွားစြာသိတဲ့ ဝိဇၨာဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီ။ ဉာဏ္အလင္းေရာင္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ေပၿပီ ရဟန္းတို႔။

၁၉-ေရွးက ဘုရားျဖစ္ေၾကာင္း ဝန္မခံခဲ့ပံု

ရဟန္းတို႔-ဤ အရိယသစၥာ ၄-ပါး၌ ယခုေျပာခဲ့ၿပီးတဲ့အတိုင္း အျပန္ ၃-ပါးç အျခင္းအရာ ၁၂-ပါးရွိတဲ့ ယထာဘူတဉာဏ္အျမင္ ငါ့မွာ ေကာင္းေကာင္း မစင္ၾကယ္ေသးသမွ် ကာလပတ္လံုး “အလြန္အကဲမရွိ အျမတ္ဆံုးျဖစ္တဲ့ သမၼာသေမၺာဓိဉာဏ္-ဘုရားဉာဏ္ ကို ငါရၿပီ။ ငါဘုရားျဖစ္ၿပီ” ဟု ဝန္မခံခဲ့ေသးပါ ရဟန္းတို႔။

၂၀-ယခုမွ ဘုရားျဖစ္ေၾကာင္း ဝန္ခံပံု

ရဟန္းတို႔-ငါ့မွာ ဤအရိယသစၥာ ၄-ပါး၌ ယခုေျပာခဲ့ၿပီးတဲ့အတိုင္း အျပန္ ၃-ပါး၊ အျခင္းအရာ ၁၂-ပါးရွိတဲ့ ယထာဘူတဉာဏ္အျမင္ ေကာင္းစြာ သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္ၿပီးတဲ့ အခါက်မွသာလွ်င္ နတ္ႏွင့္တကြ မာရ္နတ္ႏွင့္တကြ ျဗဟၼာႏွင့္ တကြျဖစ္ေသာ ေလာကႀကီးထဲ၌ ရဟန္း ပုဏၰားႏွင့္တကြ နတ္လူတို႔ႏွင့္အကြျဖစ္ေသာ သတၲဝါမ်ားထဲ၌ အလြန္အကဲမရွိ အျမတ္ဆံုးျဖစ္တဲ့ သမၼာသေမၺာဓိဉာဏ္ ဘုရားဉာဏ္ကို ငါရၿပီ။ ငါဘုရားျဖစ္ၿပီဟု ဝန္ခံခဲ့ပါသည္ ရဟန္းတို႔။

အႏုသေႏၶ စကား

ဒီလိုဝန္ခံရာမွာလည္း ပစၥေဝကၡဏာဉာဏ္နဲ႔ ဆင္ျခင္ၿပီးေတာ့ အတိအက် မွန္ကန္စြာသိၿပီး ျဖစ္ေၾကာင္းကို ထပ္ေလာင္းၿပီး နိဂံုးခ်ဳပ္အေနနဲ႔ ဒီလို မိန္႔ၾကားေတာ္မူျပန္ပါတယ္။

၂၁-ပစၥေဝကၡဏာဉာဏ္ျဖင့္ သိပံု

“ငါ၏ ကိေလသာမွ လြတ္ေျမာက္မႈဟာ တဒဂၤလြတ္ျခင္း ဝိကၡ မၻနလြတ္ျခင္း မဟုတ္ဘဲ သမုေစၧဒလြတ္ျခင္း ပဋိပႆဒၶိလြတ္ျခင္းျဖစ္၍ ဘယ္ေသာအခါမွ် မပ်က္ႏိုင္ေတာ့ၿပီ။ ယခုလက္ရွိဘဝဟာ အဆံုးစြန္ေသာဘဝ ျဖစ္ေပသည္။ ယခုအခါ တဖန္ျဖစ္ေပၚမည့္ ဘဝသစ္ ငါ့မွာ မရွိေတာ့ၿပီ” ဟု ဆင္ျခင္ၿပီး မွန္ကန္စြာ သိျမင္တဲ့ ပစၥေဝကၡဏာဉာဏ္အျမင္လည္း ငါ့မွာျဖစ္ ေပၚခဲ့ၿပီ ရဟန္းတို႔ဟု မိန္႔ေတာ္မူကာ ဓမၼစၾကာတရားေဒသနာေတာ္ႀကီးကို အၿပီးသတ္ နိဂံုးခ်ဳပ္ေတာ္မူခဲ့ပါသည္။

အရွင္ေကာ႑ည ေသာတာပန္ျဖစ္ပံု (အက်ိဳးျပစကား)

ထိုစဥ္အခါက ဒီဓမၼစၾကာ တရားေတာ္ႀကီးကို ၾကားနာရတဲ့အတြက္ ျဗဟၼာ ၁၈-ကုေဋႏွင့္ အတိုင္းမသိ မ်ားစြာေသာနတ္မ်ား မဂ္ဖိုလ္တရားထူးကို ရသြားၾကပါတယ္။ လူသားျဖစ္တဲ့ ပဥၥဝဂၢီရဟန္း ငါးဦးထဲကလည္း အရွင္ေကာ႑ညမွာ “ျဖစ္ေပၚတဲ့ တရားဟူသမွ်ဟာ ခ်ဳပ္ဆံုးျခင္း သေဘာရွိတာခ်ည္းဘဲ”လို႔ သိျမင္တဲ့ တရားမ်က္စိေခၚ “ေသာတာပတၱိမဂ္ဉာဏ္” ျဖစ္ေပၚၿပီး “ေသာတာပန္” ျဖစ္သြားပါတယ္။

ျမတ္စြာဘုရား ဥဒါန္းက်ဴးပံု

ဒီလို အရွင္ေကာ႑ညမွာ တရားမ်က္စိပြင့္ၿပီး ေသာတပန္ျဖစ္သြားတာကို ျမင္ေတာ္မူတဲ့အတြက္ ျမတ္စြာဘုရားက “အညာသိ ဝတေဘာ ေကာ႑ေညာ အညာသိ ဝတ ေဘာ ေကာ႑ေညာ။ ေကာ႑ည သိသြားေပၿပီ အခ်င္းတို႔ . . . ေကာ႑ည သိသြားေပၿပီ အခ်င္းတို႔”ဟု ပီတိေသာမနႆအစြမ္းျဖင့္ ဥဒါန္းက်ဴးေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။

ဧဟိဘိကၡဳ ရဟန္းအျဖစ္ရပံု

ထိုအခါမွ အရွင္ေကာ႑ညက ျမတ္စြာဘုရားထံမွာ ရဟန္းအျဖစ္ကိုေလွ်ာက္ေကာင္းပါတယ္။ ျမတ္စြာဘုရားက “ဧဟိ ဘိကၡဳ သြာကၡာေတာ ဓေမၼာ။ စရ ျဗဟၼစရိယံ သမၼာ ဒုကၡႆ အႏၲကိရိယာယ။ လာေလာ့ ရဟန္း။ တရားေတာ္မွာ ေကာင္းမြန္ မွန္ကန္စြာ ေဟာထားတဲ့ သြာကၡာတ တရားေတာ္ျဖစ္သည္။ အမွန္စင္စစ္ ဆင္းရဲကုန္ဆံုးျခင္းကို ျပဳႏိုင္ေေအာင္ ျမတ္ေသာ အက်င့္ကို က်င့္လွည့္ပါေလာ့”ဟု ေခၚေတာ္မူကာ ဧဟိဘိကၡဳ ရဟန္းအျဖစ္နဲ႔ ရဟန္းျပဳေပးေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။

ကဲ . . . တရားေတာ္ကို အဆံုးသတ္ေတာ့မယ္။ ဒီဓမၼစၾကာတရား ေဒသနာေတာ္မွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ မဂၢင္ရွစ္တန္ မဇၩိမပဋိပဒါ အက်င့္လမ္းမွန္ကို မွန္ကန္စြာက်င့္ႏိုင္ၾက၍ မရိယသစၥာေလးတန္ တရားမွန္ကို အလ်င္အျမန္ သိျမင္ၾကပါေစသတည္း။

ဓမၼစၾကာ တရားေတာ္ႀကီး ၿပီးပါၿပီ။

မွာထားခ်က္။ ။(အသံလႊင့္ဌာနတြင္ အခ်ိန္ႏွင့္အံက် ေဟာရပါသျဖင့္ လိုရင္းပဓာနသုတ္ကိုသာ ေဟာၾကားခဲ့ရပါသည္။ ဤ တရားေတာ္၌ ၁-မွ ၂၁-အထိ ဂဏာန္းစဥ္ႏွင့္တကြ ျပထားေသာ ေခါင္းစဥ္ေအာက္ရွိ စာပိုဒ္မ်ားမွာ ဓမၼစၾကာ သုတ္ရင္း၏ ျမန္မာျပန္မ်ားျဖစ္ပါသည္။ ႂကြင္းေသာစာပိုဒ္မ်ားမွာ ဆရာေတာ္၏ အနက္အဓိပၸါယ္ေဖာ္ျပေသာ စာပိုဒ္မ်ား ျဖစ္ပါသည္။

ထို႔ျပင္ ဤဓမၼစၾကာတရားေတာ္ကို နာရသည့္အတြက္ ျဗဟၼာ ၁၈-ကုေဋႏွင့္ အတိုင္းမသိ မ်ားစြာ ေသာနတ္မ်ား တရားထူးကို ရၾကသည္-ဟူေသာ စကားမွာ မိလိႏၵပဥႇာ စာမ်က္ႏွာ ၃၃၁-၌ “အ႒ာရသ ျဗဟၼာေကာဋိ ေယာ အပရိမာဏာ စ ေဒဝတာေယာ” ဟူေသာ စကားႏွင့္အညီ ျဖစ္ပါသည္။)

3 comments:

  1. သာဓု-၃ ပါဘုရား။ တပည့္ေတာ္ E-Book ေလး လုပ္လုိက္ပါတယ္..။ ၿပီးမွ လင့္ပုိ႔လုိက္ပါမယ္ ။က်န္းမာခ်မ္းသာစြာ ဓမၼစာေပမ်ားဆက္လက္ေရးသားႏုိင္ပါေစ။

    ReplyDelete
  2. http://www.mediafire.com/?ekmbnc8sxey8j4y လင့္ပါဘုရား။

    ReplyDelete
  3. ေက်းဇူးပါ။ :)

    ReplyDelete