(. . . . .မွ အဆက္)
ကထိန္အာနိသင္ (၅)
ပဥၥမအက်ိဳးအာနိသင္က သကၤန္းကို အစိုးတရ ပိုင္ဆိုင္ႏိုင္ျခင္း
ျဖစ္ပါတယ္။
ကထိန္အာနိသင္ရတဲ့ (သီတင္းကၽြတ္ လျပည့္ေက်ာ္တစ္ရက္ကေန
တေပါင္းလျပည့္အထိ) ငါးလအတြင္း ကထိန္ခင္းထားတဲ့ ေက်ာင္းတိုက္မွာ လွဴဒါန္းတဲ့
သကၤန္းေတြကို ကထိန္အာနိသင္ရတဲ့ ရဟန္းေတာ္ေတြပဲ ပိုင္ဆိုင္ပါတယ္။
တစ္ျခားရဟန္းေတြကို ခြဲေပးစရာ မလိုပါဘူး။
သကၤန္းမရွားတဲ့ ဒီေန႔ေခတ္မွာ သကၤန္းကို အစိုးတရ
ပိုင္ဆိုင္ႏိုင္ျခင္းဆိုတဲ့ ကထိန္အက်ိဳး ကထိန္အာနိသင္ဟာ ရဟန္းေတာ္ေတြအတြက္
ထူးထူးျခားျခား အသံုး၀င္ပါသလားဆိုတာ စဥ္းစားစရာ ျဖစ္ပါတယ္။
ထားပါေတာ့။ အသံုး၀င္၀င္ မ၀င္၀င္၊ အေရးပါပါ မပါပါ အခြင့္အေရးဟာ
အခြင့္အေရးပဲ ဆိုပါစို႔။ ရဟန္းေတာ္ေတြရတဲ့ နံပါတ္ငါး ကထိန္အက်ိဳး ကထိန္အာနိသင္ကို “သကၤန္းကို
အစိုးတရ ပိုင္ဆိုင္ႏိုင္ျခင္း”လို႔ပဲ က်ဥ္းက်ဥ္းရွင္းရွင္း မွတ္လိုက္ၾကပါစို႔။
ဒီအာနိသင္က သကၤန္းကို အစိုးတရပိုင္ဆိုင္ႏိုင္တာ ျဖစ္ေပမယ့္
သကၤန္းထက္ တစ္ျခားပရိကၡရာေတြ ပိုင္ဆိုင္ခြင့္က ဒီေန႔ေခတ္ ရဟန္းေတာ္ေတြအတြက္
ပိုၿပီး အသံုး၀င္ပါတယ္။ ဒကာဒကာမေတြကလည္း ရံပံုေငြ သို႔မဟုတ္ ေက်ာင္းတိုက္သံဃိက
န၀ကမၼ၀တၳဳေငြ နဲ႔ ရဟန္းေတာ္ေတြ လိုအပ္တဲ့ တစ္ျခားအသံုးအေဆာင္ေတြကို အေလးတယူ
ထည့္သြင္း လွဴဒါန္းၾကပါတယ္။ ဒီေန႔ေခတ္ ကထိန္လွဴပံုတစ္ခ်ိဳ႕ အေၾကာင္းကို
အလ်ဥ္းသင့္မွ ေျပာပါအံုးမယ္။
ရဟန္းေတာ္ေတြ ရရွိတဲ့ ကထိန္အာနိသင္ငါးမ်ိဳးဟာ ဆြမ္း သကၤန္းတို႔နဲ႔
သက္ဆိုင္ပါတယ္။ ဒီအာနိသင္ေတြဟာ ကထိန္ေခတ္ဦးကေတာ့ တကယ့္ကို အေရးပါခဲ့ပါလိမ့္မယ္။
အထူးသျဖင့္ သကၤန္းရွားပါးတဲ့ေခတ္မို႔ သကၤန္းနဲ႔ဆိုင္တဲ့ အခြင့္အေရးဟာ အခြင့္ထူး
ျဖစ္ခဲ့ပါလိမ့္မယ္။ တကယ္ေတာ့ သာသနာ့ ေခတ္ဦးကထိန္ဟာ ရဟန္းေတာ္ေတြရဲ့
သကၤန္းခ်ဳပ္ပြဲႀကီး ျဖစ္ခဲ့တယ္ ထင္ပါတယ္။ စက္မႈမထြန္းကားေသးေတာ့ အ၀တ္အထည္
ရွားတာေပါ့။ ဒီေတာ့ အ၀တ္စေတြ တစ္စခ်င္း တစ္စခ်င္း တစ္စတစ္စ ဆုေဆာင္းၿပီး
သကၤန္းခ်ဳပ္ၾကရတာကိုး။ စုစပ္ခ်ဳပ္ထားတဲ့ ကထိန္သကၤန္းကို (ဒါမွမဟုတ္
အသင့္ခ်ဳပ္ၿပီးသား ဒကာေတြလွဴတဲ့ ကထိန္သကၤန္းကို) သကၤန္းအရွားပါးဆံုးကို
ရဟန္းေတာ္ကို ေပးရပါတယ္။ ဒီေန႔ေခတ္မွာေတာ့ ရဟန္းေတြေတြရဲ့ သကၤန္းကိစၥ နဲ႔
ဆြမ္းကိစၥဟာ သိပ္ထူးဆန္းတဲ့ ကိစၥမဟုတ္တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္၊ ကထိန္အာနိသင္ေတြက
ေလွ်ာ့ေပါ့ေပးတဲ့ ၀ိနည္းသိကၡာပုဒ္ေတြဟာလည္း ေရွ႕ပိုင္းမွာ ရွင္းျပခဲ့တဲ့အတိုင္း
ကထိန္အာနိသင္ မရလည္း ေလ်ာ့ေပါ့ေနၿပီးသား ျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ကထိန္အာနိသင္ေတြဟာ
မႈန္၀ါး၀ါး ျဖစ္ေနပါတယ္။
၂။ ကထိန္ဒကာမ်ားအတြက္ ကထိန္အာနိသင္
ကထိန္ဒကာဒကာမေတြ ဘယ္လိုအက်ိဳး ရရွိတယ္ဆိုတာကို ဘုရားရွင္
တိုက္႐ိုက္ေဟာေတာ္ မမူခဲ့ပါဘူး။ အ႒ကထာဆရာ၊ ဋီကာဆရာေတြကလည္း (ဂဏၭိ
စတဲ့က်မ္းဆရာေတြကလည္း) ဖြင့္မျပခဲ့ပါဘူး။ တိုက္႐ိုက္မေဟာေပမယ့္ အက်ိဳးရမွာ
ေသခ်ာတဲ့အတြက္ ဆရာေတာ္ႀကီးေတြက ၾကံဆၿပီး ေဟာၾကားေပးၾကရပါတယ္။ ရဟန္းေတာ္ေတြ ရရွိတဲ့
ကထိန္အာနိသင္နဲ႔ အလားတူတဲ့ အက်ိဳးေတြကို ကထိန္ဒကာဒကာမေတြ ရလိမ့္မယ္လို႔ ေဟာၾကတာ
ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလို ေဟာရာကေန ကထိန္သကၤန္းလွဴတဲ့ အက်ိဳးဟာ က်ဴးလြန္ထားတဲ့
အကုသိုလ္မွန္သမွ်ကို ေခ်ဖ်က္ေပးႏိုင္တယ္၊ အေဖသတ္တာ အေမသတ္တာလို
အနႏၲရိယကံေတြကိုေတာင္ ေခ်ဖ်က္ႏိုင္တယ္ ဆိုတာမ်ိဳး အလြန္အကၽြံ ေဟာၾကတဲ့အထိ
ေရာက္ကုန္ပါတယ္။ အဲဒါမ်ိဳးကို အေလးထားၿပီး မမွတ္သားသင့္ေၾကာင္း ဆ႒သံဂါယနာ
ဦးေဆာင္ဆရာေတာ္ ေညာင္ရမ္းဆရာေတာ္ႀကီး မိန္႔ေတာ္မူပါတယ္ (၀ိနယ၀ိနိစၧယေပါင္းခ်ဳပ္၊
စာ ၁၂)။ ခု အေလးထားေလာက္တဲ့ ဆရာေတာ္ႀကီး သံုးပါရဲ့ ေဟာၾကားခ်က္ကို တင္ျပပါမယ္။
မဟာစည္ဆရာေတာ္ ဦးေသာဘဏ
ဆ႒သဂႌတိပုစၧက ျဖစ္ေတာ္မူတဲ့ မဟာစည္ဆရာေတာ္ႀကီး မိန္႔ေတာ္မူခဲ့
ကထိန္လွဴရက်ိဳး ငါးမ်ိဳးကို သာမေဏေက်ာ္ ေရးသားတဲ့ “၀ါဆိုႏွင့္ကထိန္ (စာ ၃၂-၃၃)”မွာ
ေတြ႔ရပါတယ္။ သုတၱာႏုေလာမနည္း၊ ျဖစ္သင့္လို႔ ဆြဲၿပီး ယူဆတဲ့နည္း၊
သုတၱန္ေဒသနာေတာ္နဲ႔ ကိုက္ညီတဲ့နည္းလို႔ ဆိုပါတယ္။ အက်ိဳးငါးမ်ိဳးကေတာ့
ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္ပါတယ္။
၁။ အပိတ္အပင္ အတားအဆီမရွိ သြားလိုရာ လြတ္လြတ္လပ္လပ္
သြားႏိုင္ျခင္း၊
၂။ လုပ္စရာရွိတာကို အလြယ္တကူနဲ႔ ၿပီးေအာင္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ျခင္း၊
၃။ အစားအေသာက္နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အႏၲရာယ္ကင္းျခင္း၊
၄။ ပိုင္ဆိုင္တဲ့ ပစၥည္းကို လံုလံုျခံဳျခံဳ
သိမ္းဆည္းထားႏိုင္ျခင္း၊
၅။ ပိုင္ဆိုင္တဲ့ ပစၥည္းကို သူတစ္ပါး လုမယူႏိုင္ျခင္း။
ေညာင္ေလးပင္ဆရာေတာ္ ဦးအရိယ
ေညာင္ေလပင္ ဆရာေတာ္ရဲ့ “ကထိန္အရသာ (စာ ၃၁- ၃၂)”မွာလည္း အလားတူ
အက်ိဳးငါးမ်ိဳးကို ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ အက်ိဳးငါးမ်ိဳးကေတာ့ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္ပါတယ္။
၁။ အပိတ္အပင္ အတားအဆီမရွိဘဲ အႏၲရာယ္ကင္းကင္းနဲ႔ သြားလိုရာ
သြားႏိုင္ျခင္း၊
၂။ ပိုင္ဆိုင္တဲ့ပစၥည္းေတြ အေ၀းမွာ ရွိေနရင္ေတာင္မွ အဲဒီပစၥည္းေတြကို
ရန္သူမ်ိဳးငါးက မဖ်က္ဆီးႏိုင္ျခင္း၊
၃။ အစားေကာင္းအေသာက္ေကာင္း ေပါမ်ားျခင္း၊ အစာအဆိပ္မသင့္ျခင္း၊
၄။ သိမ္းထားတဲ့ ပစၥည္းေတြကို အခ်ိန္အၾကာႀကီး ေမ့ထားမိရင္ေတာင္မွ
အဲဒီပစၥည္းေတြ လံုလံုျခံဳျခံဳ ရွိေနႏိုင္ျခင္း၊
၅။ စီးပြားရွာရာမွာ ထီေပါက္သလို သူတစ္ပါးထက္ အက်ိဳးအျမတ္
မ်ားမ်ားရျခင္း။
အဂၤုတၱရနိကာယ္ ပဥၥနိပါတ္က ေဘာဇနသုတ္ကို ကိုးကားၿပီးေတာ့
ဒီအက်ိဳးငါးမ်ိဳးကို တြက္ယူထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေဘာဇနသုတ္ေတာ္အရ ဆြမ္းလွဴတဲ့သူဟာ
ဆြမ္းဘုဥ္းေပးတဲ့ ရဟန္းေတာ္ေတြကို “အသက္၊ အဆင္း၊ ဥစၥာ၊ ခ်မ္းသာ၊ ခြန္အား”ဆိုတဲ့
ငါးမ်ိဳးကို ေပးလွဴရာေရာက္တဲ့အတြက္ အက်ိဳးအေနနဲ႔ “အသက္ရွည္မယ္၊ အဆင္းလွမယ္၊
ဥစၥာေပါမယ္၊ ခ်မ္းသာေပ်ာ္ရႊင္မယ္၊ ခြန္အားေကာင္းမယ္။” ထိုနည္းတူပဲ ကထိန္ဒကာေတြဟာ
ရဟန္းေတာ္ေတြကို ကထိန္အာနိသင္ငါးမ်ိဳး ေပးလွဴရာ ေရာက္တဲ့အတြက္ ရဟန္းေတာ္ေတြရတဲ့
ကထိန္အာနိသင္နဲ႔ တူညီတဲ့ အက်ိဳးကို ရလိမ့္မယ္လို႔ တြက္ယူထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ခ်မ္းေျမ့ဆရာေတာ္ ဦးဇနက
ခ်မ္းေျမ့ဆရာေတာ္ရဲ့ “လွဴကထိန္သကၤန္းနဲ႔မဂ္လမ္းကိုရြယ္ (စာ
၃၆)”မွာလည္း အလားတူ အက်ိဳးငါးမ်ိဳးကို ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ဒီအက်ိဳးေတြကို
ကမၼသရိကၡက၀ိပါက (ျပဳတဲ့ကံနဲ႔ တူညီစြာ ရရွိတဲ့အက်ိဳး)လို႔ နာမည္ေပးထားပါတယ္။ အက်ိဳးငါးမ်ိဳးကေတာ့
ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္ပါတယ္။
၁။ အပိတ္အပင္ အတားအဆီ မရွိဘဲ သြားလိုရာ လြယ္ကူစြာ သြားႏိုင္ျခင္း၊
၂။ ေပါ့ေပါ့ပါးပါး လြယ္လင့္တကူ သြားလိုရာ သြားႏိုင္ျခင္း၊
၃။ အစားအေသာက္ အႏၲရာယ္ကင္းျခင္း၊
၄။ ပိုင္ဆိုင္တဲ့ ပစၥည္းဥစၥာကို ရန္သူမ်ိဳးငါးပါးေဘးက ကင္းေ၀းေအာင္
ထိန္းသိမ္းထားႏိုင္ျခင္း၊
၅။ အ၀တ္အထည္ ေပါမ်ားျခင္း၊ ပိုင္ဆိုင္တဲ့ပစၥည္းကို ခြင့္မျပဳရင္
ဘယ္သူမွ မယူႏိုင္ျခင္း။
တြက္ဆယူထားတဲ့ ဒီ အက်ိဳးအာနိသင္ေတြဟာ ရဟန္းေတာ္ေတြ ရရွိတဲ့
ကထိန္အာနိသင္ေတြနဲ႔ မဆိုင္လွဘူး (မတူလွဘူး)လို႔ ေ၀ဖန္တာေတြလည္း ရွိပါတယ္။
ဒီေ၀ဖန္ခ်က္ေတြကို အလ်ဥ္းသင့္မွ တင္ျပပါအံုးမယ္။
ဒီအာနိသင္ေတြအျပင္ ကထိန္အလွဴဟာ သံဃိကအလွဴ ျဖစ္တဲ့အတြက္ သံဃကအလွဴ
လွဴရက်ိဳးလည္း ရပါလိမ့္မယ္။ ကထိန္အလွဴဟာ သကၤန္းအလွဴ ျဖစ္တဲ့အတြက္
သကၤန္းလွဴရက်ိဳးလည္း ရပါလိမ့္မယ္။ သဃံကဒါန နဲ႔ စီ၀ရဒါနရဲ့ အက်ိဳးကိုေတာ့ ဒီေနရာမွာ
မေျပာေတာ့ပါဘူး။
ခု “ကထိန္အာနိသင္မ်ား”ကို ဒီမွာပဲ နိဂံုးခ်ဳပ္လိုက္ပါတယ္။
ျမန္မာမွန္ရင္ ဗုဒၶဘာသာမဟုတ္ေတာင္မွ (ေစ်းကထိန္လို စုေပါင္းကထိန္မ်ိဳး)
ကထိန္အလွဴမွာ ပါဖူးၾကတာ မ်ားပါတယ္။ ကထိန္ဒကာ ဒကာမမ်ား ကထိန္ရာသီမွာ ကထိန္အက်ိဳးေတြ
ခံစားႏိုင္ၾကပါေစလို႔ ဆႏၵျပဳလိုက္ပါတယ္။
ကထိန္အလွဴရွင္ ေရႊျမန္မာတို႔
- ပစၥည္းဥစၥာ ခ်မ္းသာႂကြယ္၀ၾကပါေစ။
- အ၀တ္အထည္ေကာင္းေတြ ေပါမ်ားၾကပါေစ။
- အဆိပ္မသင့္ဘဲ စားေကာင္းေသာက္ဖြယ္ေတြ
ေလြးႏိုင္ၾကပါေစ။
- သြားလိုရာ အရပ္ေဒသသို႔ ေပါ့ေပါ့ပါးပါး
သြားလာႏိုင္ၾကပါေစ။
- သြားေလရာမွာ အပိတ္အပင္ အတားအဆီး
မရွိဘဲ ေဘးအႏၲရာယ္လည္း ကင္းေ၀းၾကပါေစ။
No comments:
Post a Comment