နိဗၺာန္လမ္း (၁)
“ဤ အလယ္အလတ္ျဖစ္ေသာ ျမတ္ေသာ အက်င့္သည္ ကိေလသာၿငိမ္းရန္ အလို႔ငွာ ျဖစ္၏။ ထူးေသာဥာဏ္ျဖင့္ သိရန္အလို႔ငွာ ျဖစ္၏။ သစၥာေလးပါးကို သိရန္အလို႔ငွာ ျဖစ္၏။ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳရန္ အလို႔ငွာ ျဖစ္၏။” (ဓမၼစကၠသုတ္)
သီလ
နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္လမ္းဟူသည္ အသိဥာဏ္ကို ႏံု႔နဲ႔ေစေသာ ခႏၶာကိုယ္ကို ညႇင္းပမ္းမႈ အတၱကိလမထာႏုေယာဂ အက်င့္ႏွင့္ ကိုယ္က်င့္သီလ ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈကို ေႏွာင့္ေႏွးေစေသာ ကာမစည္းစိမ္း ခံစားမႈ ကာမသုခလႅိကာႏုေယာဂအက်င့္ဟု ဆိုအပ္ေသာ တစ္ဘက္စြန္းေရာက္ တရားတို႔ကို ေရွာင္ၾကဥ္သည့္ မဇၥၽိမပဋိပဒါအက်င့္ ျဖစ္ေပသည္။
ဤ မဇၥၽိမပဋိပဒါအက်င့္၌ အဂၤါရွစ္တန္ ပါ၀င္၏။ သမၼာဒိ႒ိ၊ သမၼာသကၤပၸ၊ သမၼာ၀ါစာ၊ သမၼာကမၼႏၲ၊ သမၼာ၀ါအာဇီ၀၊ သမၼာ၀ါယာမ၊ သမၼာသတိ၊ သမၼာသမာဓိတို႔ ျဖစ္ေပသည္။
ပထမအဂၤါ ႏွစ္ပါးကို အသိဥာဏ္ (ပညာမဂၢင္)ဟု သတ္မွတ္၏။ ဒုတိယအဂၤါ သံုးပါးကို ကိုယ္က်င့္တရား (သီလမဂၢင္)ဟု သတ္မွတ္၏။ ေနာက္ဆံုးအဂၤါ သံုးပါးကို စူးစိုက္မႈ (သမာဓိမဂၢင္)ဟု သတ္မွတ္၏။
အဆင့္ဆင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈ အစဥ္အရ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာတို႔သည္ နိဗၺာန္သို႔ ေရာက္ေစႏိုင္သည့္ ႀကီးက်ယ္ျမင့္ျမတ္ေသာ လမ္းေၾကာင္းေပၚရွိ အဆင့္သံုးဆင့္ပင္ ျဖစ္ၾက၏။
ဤ အဆင့္သံုးဆင့္သည္ လွပေသသပ္ေသာ ေအာက္ပါ ေရွးေဟာင္း ဂါထာ၌ ပါ၀င္ေန၏။
သဗၺပါပႆ အကရဏံ၊ ကုသလႆ ဥပသမၸဒါ။
သစိတၱပရိေယာဒပနံ၊ ဧတံ ဗုဒၶါန သာသနံ။
အကုသိုလ္ကို ေရွာင္ၾကဥ္ရာ၏၊ ကိုသိုလ္ကို ျပဳလုပ္ရာ၏။
စိတ္ကို စင္ၾကယ္ေစရာ၏၊ ဤကား ဘုရားရွင္တို႔၏ အဆံုးအမတည္း။
စိုက္ပ်ိဳးသည့္ အရာကို ရိပ္သိမ္းရ၏။ အကုသိုလ္သည္ ဒုကၡအက်ိဳးေပး၏။ ကုသိုလ္သည္ သုခအက်ိဳး ေပး၏။ သုခႏွင့္ ဒုကၡတို႔သည္ ကုသိုလ္ႏွင့္ အကုသိုလ္တို႔၏ မုခ် အက်ိဳးဆက္မ်ား ျဖစ္ၾက၏။
သမၼာဒိ႒ိ ဥာဏ္အျမင္ ရွိသူသည္ ေၾကာင္းက်ိဳးဆက္ နိယာမ ဤသဘာ၀ကို နားလည္၏။ ဘယ္သူမွ မတိုက္တြန္းရဘဲ ကိုယ့္ဆႏၵႏွင့္ကိုယ္ အကုသိုလ္မႈမွ ေရွာင္ၾကဥ္၏။ ကုသိုလ္ကို အစြမ္းကုန္ ဆည္းပူး၏။ ဤသို႔ ျပဳက်င့္ျခင္းျဖင့္ မိမိအတြက္ေရာ သူတစ္ပါး အတြက္ပါ ေကာင္းက်ိဳးျဖစ္ထြန္းေစ၏။ မိမိ သူတစ္ပါး ႏွစ္ဦးသားတို႔အတြက္ ေကာင္းခ်ီးမဂၤလာျဖစ္ေအာင္ ရွင္သန္ေနထိုင္ေရးမွာ ဘ၀ေပးတာ၀န္ ျဖစ္သည္ဟု ခံယူ၏။
ရွင္သန္မႈ ဘ၀တစ္သက္တာသည္ အားလံုးအတြက္ တန္ဖိုးရွိ၏၊ ဘယ္သူမွ သူတစ္ပါး၏ အသက္ကို သတ္ျဖတ္ရန္ အခြင့္အေရးမရွိဟု နားလည္ေသာေၾကာင့္ သက္ရွိအားလံုးတို႔ကို က႐ုဏာထား၏။ အၾကင္နာပြား၏။ တြားသြားသတၱ၀ါ အေသးစားကေလးမ်ားကိုပင္ က႐ုဏာသက္၏။ ေမတၱာပို႔၏။ သတ္ျဖတ္မႈ၊ ညႇင္းပန္းမႈမွ ေရွာင္ၾကဥ္၏။
သတၱ၀ါ တစ္ဦးတစ္ေယာက္က အျခားတစ္ေယာက္ကို ၀တ္တြားရမည္ဟူေသာ ဥပေဒသ မရွိေပ။ သို႔ေသာ္ အားႀကီးသူတို႔က အားႏြဲ႔သူကို အၾကင္နာမဲ့စြာ သတ္ျဖတ္ၾက၏။ သူ႔အသားကို စားသံုးၾက၏။ ဤသည္မွာ တိရစၧာန္စ႐ိုက္ပင္ ျဖစ္၏။ ထိုသို႔ေသာ တိရစၧာန္ အျပဳအမူသည္ သူတို႔အမႈကိုသူတို႔ နားမလည္ႏိုင္ေသာ တိရစၧာန္တို႔အတြက္ ခြင့္လႊတ္ႏိုင္စရာ ရွိ၏။ သို႔ေသာ္ က်ိဳးေၾကာင္းဆင္ျခင္ႏိုင္စြမ္း ရွိသူ၊ နားလည္ႏိုင္စြမ္း ရွိသူတို႔ အလားတူ ျပစ္မႈမ်ိဳး က်ဴးလြန္ေသာအခါ ခြင့္လႊတ္ႏိုင္စရာ မရွိေပ။ လွ်ာအရသာ ခံဖို႔ျဖစ္ေစ၊ ၀ါသနာအေလ်ာက္ျဖစ္ေစ သူ႔အသက္ကို သတ္ျဖတ္ျခင္း ေသေစျခင္းတို႔သည္ တရားမွ်တမႈ မရွိေပ။ တိရစၧာန္ကို သတ္ျဖတ္မႈပင္ မွားယြင္းသည္ ဆိုပါလွ်င္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္၊ ဘာသာေရးအတြက္ သို႔မဟုတ္ အျခား ထင္ရွားသည့္ ရည္ရြယ္ခ်က္ေကာင္း တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးအတြက္ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ကို ျဖစ္ေစ၊ လူအစုလိုက္ အျပံဳလိုက္ကိုျဖစ္ေစ ရက္စက္ေသာ သို႔မဟုတ္ ေခတ္မီေသာ နည္းစနစ္မ်ားျဖင့္ သတ္ျဖတ္ျခင္းသည္ မည္မွ် စက္ဆုပ္ဖြယ္ ေကာင္းလိုက္ပါသနည္း။
႐ိုးသားမႈ၊ စိတ္ခ်ယံုၾကည္ရမႈႏွင့္ ေျဖာင့္မတ္မႈတို႔သည္ သမၼာဒိ႒ိ ဥာဏ္အျမင္ရွိသူ တစ္ေယာက္၏ စ႐ိုက္လကၡဏာမ်ား ျဖစ္ေပသည္။ ထိုသို႔ေသာ ပုဂၢိဳလ္သည္ မသိသာ မထင္ရွားေသာ သို႔မဟုတ္ သိသာထင္ရွားေသာ ခိုး၀ွက္မႈ အားလံုးတို႔မွ ႀကိဳးစား၍ ေရွာင္ၾကဥ္၏။ ခ်ီးမြမ္းအပ္ေသာ လူ႔သဘာ၀ကို အရည္အေသြး ေလ်ာ့က်ေစေသာ လိင္ေဖာက္ျပန္မႈမွ ေရွာင္ၾကဥ္၍ ျဖဴစင္ေအာင္ ႀကိဳးစား၏။ ျဗဟၼစရိယ အက်င့္ကို က်င့္သံုး၏။ မွားယြင္းေသာစကား၊ ၾကမ္းတမ္းေသာစကား၊ ကုန္းေခ်ာေသာစကား၊ အက်ိဳးမဲ့ေသာ စကားတို႔ကို ေျပာဆိုျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္၏။ မွန္ကန္ေသာ၊ ခ်ိဳသာေသာ၊ ၾကင္နာေသာ၊ အက်ိဳးေဆာင္ေသာ စကားတို႔ကိုသာ ေျပာဆို၏။ ေသရည္ႏွင့္ မူးယစ္ေဆးတို႔သည္ သတိခၽြတ္ယြင္းမႈ ႏွင့္ စိတ္ဂနာမၿငိမ္မႈတို႔ကို တိုးပြားေစတတ္ေသာေၾကာင့္ ေသရည္ေသရက္ကို ေရွာင္ၾကဥ္၏။ သတိတရားကို ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္၏။ အျမင္ၾကည္လင္ေအာင္ ေလ့က်င့္၏။
ကိုယ္ႏႈတ္ အမူအရာကို ထိန္းညႇိေပးေသာ ဤ အေျခခံ ဥပေဒသတို႔သည္ နိဗၺာန္လမ္းကို ေလွ်ာက္လွမ္းသူတို႔အတြက္ အေရးႀကီးလွ၏။ အဓိကအားျဖင့္ ကာယကံမႈႏွင့္ ၀စီကံမႈတို႔ကို ထိန္းခ်ဳပ္ေပးႏိုင္စြမ္း ရွိေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ေပသည္။ ထိုဥပေဒသတို႔ကို ခ်ိဳးေဖာက္ျခင္းသည္ နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္လမ္း၌ ကုိယ္က်င့္သီလပိုင္း ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈ၏ အပိတ္အပင္ အတားအဆီးမ်ားပင္ ျဖစ္၏။ ထိုဥပေဒသတို႔ကို လိုက္နာက်င့္သံုးျခင္းသည္ကား နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္လမ္း၌ အဆင္ေျပ ေခ်ာေမြ႔ဖို႔ ပံုမွန္တိုးတက္ဖို႔ပင္ ျဖစ္ေပသည္။
အက်င့္လမ္း၌ အဆင့္ဆင့္ တိုးတက္လာၿပီး အားထုတ္ေသာ ေယာဂီသည္ ဣေျႏၵတို႔ကို ႀကိဳးစား၍ ထိန္းခ်ဳပ္ေလ၏။
ရသတဏွာကို ထိန္းခ်ဳပ္ရန္၊ ကိုယ္အရည္အေသြးကိုေရာ စိတ္အရည္အေသြးကိုပါ ျမႇင့္တင္ႏိုင္ရန္အတြက္ စားေကာင္းေသာက္ဖြယ္ ေရွာင္ၾကဥ္မႈ သို႔မဟုတ္ ဥပုသ္သီတင္း ေစာင့္သံုးမႈကို အနည္းဆံုး တစ္လတစ္ႀကိမ္ ျပဳသင့္၏။ တဏွာ့ကၽြန္ျဖစ္ေအာင္ ျပဳႏိုင္စြမ္းေသာ ဇိမ္ခံပစၥည္းမ်ားကို အသံုးျပဳျခင္းထက္ ႐ိုး႐ိုးရွင္းရွင္း ေနထိုင္ျခင္းက ပို၍ သင့္ေတာ္၏။ ျဗဟၼစရိယ အက်င့္ကို က်င့္သံုးသင့္၏။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ထိုသို႔ က်င့္သံုးျခင္းျဖင့္ ထိန္းသိမ္းအပ္ေသာ စြမ္းအင္ေကာင္းကို မိမိ သူတစ္ပါး ႏွစ္ဦးသားတို႔၏ သီလ ပညာ အက်ိဳးစီးပြားတို႔အတြက္ အသံုးခ်ရာ ေရာက္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္၏။ ထိုသုိ႔ေသာ ဘ၀မ်ိဳး၌ ရွင္သန္သူသည္ ကိုယ္က်င့္သီလ တိုးတက္မႈကို ဟန္႔တားႏိုင္ေသာ အစြယ္အပြား ေလာကီ အေႏွာင္အဖြဲ႔တို႔၌ တြယ္တာကပ္ၿငိ မေနေတာ့ေပ။ ဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္ အားလံုးနီးပါး ခႏၶာကိုယ္ကို ေခၽြေခၽြတာတာ ေကၽြးေမြးျပဳစုၾကသည္၊ ျဗဟၼစရိယအက်င့္ကို တင္းတင္းၾကပ္ၾကပ္ က်င့္သံုးၾကသည္၊ ႐ိုး႐ိုးရွင္းရွင္ ေနၾကသည္၊ စိတ္ဆႏၵအေလ်ာက္ လိုလိုလားလား ႏြမ္းပါးျခံဳးျခံၾကသည္၊ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ထိန္းခ်ဳပ္ၾကသည္ဟု ဆိုႏိုင္ေပသည္။
ကာယကံမႈ ၀စီကံမႈတို႔ကို ထိန္းခ်ဳပ္၍ ဣေျႏၵကို ေစာင့္စည္းလ်က္ ျဖည္းျဖည္းမွန္မွန္ တိုးတက္ေနစဥ္ ျမင့္ရာသို႔သာ ေမွ်ာ္မွန္းအားထုတ္သူ၏ ကံစြမ္းသတၱိသည္ ထိုသူ႔ကို ကာမဂုဏ္တို႔မွ ခြာေရွာင္ျဖစ္ေအာင္၊ ရေသ့ရဟန္း ျပဳျဖစ္ေအာင္ တြန္းအားေပးေလေတာ့၏။ ထိုသူသည္ “လူမႈဘ၀ကား ထိခိုက္မႈ ရွိ၏၊ ခိုက္ရန္ေဒါသ ရွိ၏၊ ပင္ပမ္းမႈ လိုအပ္မႈတို႔ ျပည့္ႏွက္ေန၏၊ အိမ္ယာကို ခြာေရွာင္ေသာ ရဟန္းဘ၀ကား လြင္တီးေခါင္ကဲ့သို႔ လြပ္လပ္၏”ဟု ထင္ျမင္ယူဆေလ၏။
ဤသို႔လွ်င္ ကာမဂုဏ္တို႔၏ အႏွစ္မဲ့မႈကို နားလည္၍ ေလာကီပိုင္ဆိုင္မႈ အားလံုးတို႔ကို စြန္႔လႊတ္ကာ ဖန္၀ါသကၤန္း ဆင္ျမန္းလ်က္ အလံုးစံု စင္ၾကယ္ေသာ ရဟန္းဘ၀ျဖင့္သာ ေနထိုင္ေလေတာ့၏။
နာဒရေထရ္ ၏ The Way to Nibbana ကို ဘာသာ ျပန္ဆိုပါသည္။
ဆက္ပါဦးမည္။
No comments:
Post a Comment