ေယနႆ ပလိတံ သိေရာ။
• He is not a Thera (or) not an elder one,
Just because his head is gray.
• ဦးေခါင္း၌ ဆံပင္ျဖဴ႐ံုမွ်ျဖင့္
မေထရ္ႀကီးမမည္ေပ၊ လူႀကီးမဟုတ္ေပ။
ဒီ ဓမၼအဆိုအမိန္႔၊ ဓမၼေဒသနာေတာ္ဟာ ဓမၼပဒပါဠိေတာ္ ဂါထာ (၂၆၀)၊ လကု႑ကဘဒၵိယေတၳရဝတၳဳမွာ လာရွိပါတယ္။ ဒီ ေဒသနာေတာ္ရဲ့အဓိပၸာယ္ကို ဉာဏ္မီသေလာက္ ဖြင့္ဆိုေရးသားၿပီး ေထရ္ႀကီးဝါႀကီး ေထရ္ေကာင္းရွင္ေကာင္းနဲ႔ လူႀကီးသူမ လူႀကီးလူေကာင္းတို႔ရဲ့ ဂုဏ္ထူးဝိေသသေတြကို တစ္နည္းတစ္ဖံု၊ သြယ္ဝိုက္ေသာအားျဖင့္ ေဖာ္ညႊန္းဖြဲ႔ဆိုခ်င္ပါတယ္။
ပါဠိလို “ေထရ”၊ ျမန္မာလို“ေထရ္” ၊ “မေထရ္” ဆိုတဲ့စကားဟာ ေယဘုယ်အားျဖင့္ အသက္အ႐ြယ္ ႀကီးရင့္မႈကို ရည္ညႊန္းပါတယ္။ “စိရ႒ာယီ”ဆိုတဲ့ “အခ်ိန္ကာလ ၾကာရွည္ေလးျမင့္စြာ ျဖစ္တည္ေနႏိုင္ျခင္း” သတၱိသေဘာကို ေဖာ္ညႊန္းပါတယ္။ အသက္အ႐ြယ္ အိုမင္းႀကီးရင့္သူကို ဆိုလိုတာပါ။ ဒါကေတာ့ အမ်ားနားလည္ထားၾကတဲ့ “ေထရ” ၊ “ေထရ္” ၊ “မေထရ္”ဆိုတဲ့ စကားလံုးရဲ့ အနက္အဓိပၸာယ္ ျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္အဓိပၸာယ္ တစ္မ်ိဳးက သီလ သမာဓိ ပညာစတဲ့ ဂုဏ္သိကၡာေတြ ေကာင္းမႈဘုန္းကံ အရွိန္အဝါေတြနဲ႔ တည္တံ့ခိုင္ခန္႔တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ျမတ္၊ တည္ၾကည္ေလးနက္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ျမတ္လို႔ ဆိုလိုပါတယ္။ ဒီေတာ့ “ေထရ”ဆိုတဲ့ ပါဠိပုဒ္ကို ျမန္မာလို အဓိပၸာယ္ႏွစ္မ်ိဳး ဖြင့္ဆိုႏိုင္တာေပါ့။
(၁) ဘာဂုဏ္ ဘာအရည္အခ်င္းမွ မရွိခ်င္ေနပါေစ အသက္အ႐ြယ္ ႀကီးရင့္အိုမင္းလာၿပီ ဆိုရင္ “ေထရ”လို႔ ေခၚဆိုႏိုင္ပါတယ္။
(၂) အသက္အ႐ြယ္ ငယ္ငယ္ ႀကီးႀကီး၊ ဂုဏ္ အရည္အခ်င္းေတြ ရွိေနမယ္ဆိုရင္ “ေထရ”လို႔ ေခၚဆိုႏိုင္ပါတယ္။
ေထရလို႔ ေခၚဆိုႏိုင္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ႏွစ္မ်ိဳး ရွိတဲ့ေနရာမွာ ဂုဏ္အရည္အခ်င္းနဲ႔ ျပည့္စံုသူသာ တကယ့္“ေထရ” ျဖစ္တဲ့အေၾကာင္း ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ မိန္႔ေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။
စာေပဗဟုသုတ အရည္အေသြး၊ ကိုယ္က်င့္သီလ အရည္အေသြး၊ သမာဓိဂုဏ္၊ ပညာဂုဏ္၊ သည္းခံႏိုင္မႈစြမ္းရည္၊ အျမင္က်ယ္ သေဘာထားႀကီးမႈစြမ္းရည္၊ ရက္ေရာမႈ အရည္အခ်င္း၊ ျငဴစူတြန္႔တိုမႈ ရွင္းတဲ့ အရည္အခ်င္း စတဲ့စတဲ့ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြး ဂုဏ္အရည္အခ်င္းေတြ တစ္စက္ကေလး တစ္ဆင့္ကေလးမွ တိုးတက္မလာဘဲ အသက္သာ ႀကီးလာၿပီး အခ်ိန္မစီးတဲ့ ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးကိုေတာ့ “ေမာဃဇိဏၰ”လို႔ ဘုရားရွင္ ႐ႈတ္ခ်ေတာ္ မူပါတယ္။ “အက်ိဳးမဲ့အိုမင္းသူ”ဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္ေပါ့။
ဒီ “ေထရ”ဆိုတဲ့ ပါဠိေဝါဟာရကို “ေထရ္”၊ “မေထရ္”၊ “မေထရ္ႀကီး”လို႔ ျမန္မာျပန္ၿပီး ရဟန္းေတာ္မ်ား အတြက္သာ ရည္ညႊန္းၾကပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ဒီေဝါဟာရဟာ လူဒကာ ဒကာမေတြနဲ႔လည္း သက္ဆိုင္ပါတယ္။ ဒီစကားလံုး ဒီေဝါဟာရကို ရဟန္းေတာ္မ်ားအတြက္ “ေထရ္ႀကီး ဝါႀကီး၊ ေထရ္ေကာင္း ရွင္ေကာင္း”လို႔ ျမန္မာျပန္ၿပီး၊ လူဒကာဒကာမေတြအတြက္ ဆိုရင္ေတာ့ “လူႀကီး သူမ၊ လူေကာင္း သူေကာင္း”လို႔ ျမန္မာျပန္ႏိုင္ပါတယ္။
ဘဝမွာ ရွင္ဆိုရင္လည္း ရွင္ေကာင္းရွင္ျမတ္၊ လူဆိုရင္လည္း လူေတာ္လူေကာင္းျဖစ္ဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ ျမင့္ျမတ္မွ လူျဖစ္ရက်ိဳး နပ္ပါတယ္။ အထက္တန္းက်မွ ရွင္ဝတ္ရတာ တန္ပါတယ္။ လူပဲျဖစ္ျဖစ္ ရွင္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ႀကီးႀကီး ငယ္ငယ္ ပုဂၢိဳလ္မေ႐ြး၊ အ႐ြယ္မေ႐ြးေပါ့ ဘုရားရွင္ ခ်ီးက်ဴးေတာ္မူတဲ့ “ေထရ” ျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေထရျဖစ္ဖို႔ ႀကိဳးစားတဲ့အခါ၊ ဂုဏ္အရည္အခ်င္းေတြ ရွာေဖြစုေဆာင္းတဲ့ အခါမွာေတာ့ အေပၚယံ အႂကြားအဝါဂုဏ္၊ အတုအပဂုဏ္ေတြကို ဂ႐ုမစိုက္ဘဲ စစ္မွန္တဲ့ဂုဏ္၊ ထိုက္တန္တဲ့ ဂုဏ္ေတြကိုသာ ႀကိဳးစားရွာေဖြ စုေဆာင္းႏိုင္ဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။
စာေပဗဟုသုတအရည္အေသြး၊ ကိုယ္က်င့္သီလအရည္အေသြး၊ သမာဓိဂုဏ္၊ ပညာဂုဏ္၊ သည္းခံႏိုင္မႈစြမ္းရည္၊ အျမင္က်ယ္ သေဘာထားႀကီးမႈစြမ္းရည္၊ ရက္ေရာမႈ အရည္အခ်င္း၊ ျငဴစူတြန္႔တိုမႈ ရွင္းတဲ့ အရည္အခ်င္း စတဲ့စတဲ့ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးေတြ ျပည့္ဝ သည္ထက္ ျပည့္ဝလာေအာင္ ေလ့က်က္ဆည္းပူးရပါမယ္။ ဒီလို ေကာင္းျမတ္တဲ့ ဂုဏ္အရည္အခ်င္းေတြကို ကိုယ္တိုင္ျဖည့္က်င့္ယူမွ ရႏိုင္ပါတယ္။ ဝယ္ယူလို႔ မရႏိုင္ပါဘူး၊ ေတာင္းယူဖို႔ ဆိုတာလည္း မျဖစ္ႏိုင္တဲ့ ကိစၥပါ။
ဒါေပမယ့္ ဂုဏ္အရည္အခ်င္းဆိုတာကို ဝန္းက်င္ေလာကမွာရွိတဲ့ လူသားေတြကလည္း သတ္မွတ္ျပဌာန္း ေပးႏိုင္ပါေသးတယ္။ အဲဒီလို ေလာကသတ္မွတ္ခ်က္ ေတြဟာလည္း အရာခပ္သိမ္း အခါခပ္သိမ္း မွန္ကန္တယ္လို႔ မရွိႏိုင္ပါဘူး။ ေလာကသဘာဝ ဆိုတာက အမွန္နည္းနည္း အမွားမ်ားမ်ား မဟုတ္ပါလား။ ဒီေတာ့ ဂုဏ္တုဂုဏ္ေရာင္၊ တံဆိပ္ခတ္ အရည္အခ်င္း ဆိုတာေတြ ျဖစ္လာပါတယ္။
အေပါင္းအသင္း၊ ေဆြမ်ိဳးအသိုင္းအဝိုင္း၊ ရာထူးဌာနႏၲရ၊ ဥစၥာဓန၊ ဘြဲ႔ထူးဂုဏ္ထူး၊ ဘြဲ႔ဒီဂရီ၊ ေအာင္လက္မွတ္၊ ဂုဏ္ျပဳသဝဏ္လႊာ စတဲ့ ေလာကသေကၤတေတြနဲ႔ ဂုဏ္အရည္အခ်င္းကို တိုင္းတာၾကပါတယ္။ ဒီလို ဂုဏ္သေကၤတ တစ္ခုခုျပည့္စံုလာတဲ့အခါ လူဆိုရင္ ဂုဏ္သေရရွိ လူေကာင္းသူေကာင္းအျဖစ္ ေလးစားၾကပါတယ္၊ ရွင္ဆိုရင္လည္း ဘုန္းတန္ခိုးႀကီးမားတဲ့ ရွင္ေကာင္းရွင္ျမတ္အျဖစ္ ဦးခိုက္ ၾကည္ညိဳၾကပါတယ္။
ဒီေတာ့ အမ်ားစုက ေလာကရဲ့ေလးစားမႈ ရရွိေအာင္၊ ေလာကရဲ့ ဦးခိုက္ၾကည္ညိဳမႈကို ခံယူႏိုင္ေအာင္ ေလာကသားအမ်ားစု အထင္ႀကီး ေလးစားၾကတဲ့ ဂုဏ္သေကၤတေတြကို အပတ္တကုတ္ ရွာေဖြစုေဆာင္းၾက ပါေတာ့တယ္။ ဂုဏ္သေကၤတေတြကို အသည္းအသန္ ျဖစ္လာရင္ မသမာမႈေတြလည္း ပါဝင္လာႏိုင္တာေပါ့။ “ဂုဏ္သေကၤတေတြ ရရွိေရးအတြက္ ဘယ္လို မသမာမႈေတြ က်ဴးလြန္ၾကသလဲ”လို႔ ေမးလာရင္ “တနည္းနည္းနဲ႔ ကံငါးပါး က်ဴးလြန္ ေဖာက္ဖ်က္ၾကလိမ့္မယ္”လို႔ပဲ လြယ္လြယ္ကူကူ ထိထိမိမိ ေျဖဆိုရပါလိမ့္မယ္။
ဗုဒၶဘာသာအျမင္နဲ႔ ေျပာရရင္ ကုသိုလ္ရမွ ဂုဏ္ရပါတယ္၊ ကုသိုလ္ရွိမွ ဂုဏ္ရွိပါတယ္။ ကုသိုလ္ရဖို႔အတြက္ အေရးအႀကီးဆံုး လိုအပ္ခ်က္က ကံငါးပါးကို ေစာင့္ထိန္းႏိုင္ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ အေျခခံလူ႔က်င့္ဝတ္ ငါးပါးသီလမွ မလံုဘူးဆိုရင္ေတာ့ တစ္ျခား ေလးစား အားထားေလာက္တဲ့ ကုသိုလ္အရည္အခ်င္း၊ ကုသိုလ္ဂုဏ္ေတြလည္း ျပည့္စံုမလာႏိုင္ပါဘူး။ ဒီေတာ့ ကံငါးပါးကို ယုတ္ယုတ္မာမာ က်ဴးလြန္ခ်ိဳးဖ်က္ၿပီး ဂုဏ္တုဂုဏ္ေရာင္၊ တံဆိပ္ခတ္ အရည္အခ်င္း ဆိုတာေတြ မစုေဆာင္းမိဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။
ဘာဂုဏ္ ဘာအရည္အခ်င္းမွ တိုးတက္မလာဘဲ ဆံပင္ျဖဴ ခါးကိုင္း နားထိုင္း႐ံု သက္သက္နဲ႔ အသက္အ႐ြယ္ ႀကီးရင့္လာရတာမ်ိဳး မျဖစ္ၾကေစဖို႔၊ ဂုဏ္အရည္အခ်င္းလို႔ နာမည္တပ္ထားတဲ့ မာယာဝတ္႐ံု မျခံဳမိၾကေစဖို႔၊ တန္ဖိုးရွိတဲ့ ကုသိုလ္အရည္အခ်င္းမ်ား ျပည့္ဝၾကေစဖို႔ အေရးႀကီးလွပါေၾကာင္း...။
Picture from (17 March 2011): http://abstractartpainting.wordpress.com/2009/09/page/2/
No comments:
Post a Comment