Tuesday, February 15, 2011

Four Ariyas (Part 1) - အရိယာေလးမ်ိဳး (အပိုင္း ၁)


ဗုဒၶသာသာနာ၏ အဓိက ပန္းတိုင္သည္ အရိယာျဖစ္ေရး နိဗၺာန္မ်က္ေမွာက္ျပဳေရးပင္ ျဖစ္၏။ “အရိယာ”ဟူေသာ ေ၀ါဟာရသည္ သာသနာႏွင့္ နီးစပ္သူတို႔အတြက္ အထူးအဆန္း မဟုတ္ေပ။ ထိုေ၀ါဟာရသည္ ေန႔စဥ္သံုး အရပ္စကားကဲ့သို႔ သူေတာ္စဥ္တို႔၏ ဓမၼသာကစၧာ စကား၀ိုင္း၌ အသံုးအမ်ားဆံုး ေမြးစားစကားလံုး တစ္ခုျဖစ္၏။ ထိုေဟာဟာရသည္ မုခ်အားျဖင့္ မဂ္ဖိုလ္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳၿပီးေသာ သူေတာ္စင္တို႔ကို ရည္ညႊန္း၏။

ဤ၌ “အရိယ”ဟူေသာ ပါဠိပုဒ္ကို “အရိယာ”ဟု သံရွည္ျပဳ၍ ျမန္မာစကားအျဖစ္ ေမြးစားထားျခင္း ျဖစ္သည္။ အ႒ကထာငါးေစာင္[i]၊ ဋီကာရွစ္ေစာင္[ii]တို႔၌ မူရင္းပါဠိပုဒ္ “အရိယ”၏ အဓိပၸာယ္ကို သံုးမ်ိဳး ဖြင့္ဆိုထားသည္။ သို႔ျဖစ္၍ “အရိယာ”ဟူေသာ ပါဠိသက္ ျမန္မာေ၀ါဟာရကို ထိုထို အ႒ကထာ ဋီကာတို႔ႏွင့္အညီ အဓိပၸာယ္သံုးမ်ိဳး ဖြင့္ဆိုႏိုင္သည္။

၁။  ကိေလသာ ကင္းေ၀းေသာေၾကာင့္ အရိယာ မည္၏။ (ကိေလေသဟိ အာရကတၱာ)
၂။  အက်ိဳးမဲ့ ပ်က္စီးဆုတ္ယုတ္ေၾကာင္း တရား၌ မျဖစ္ မယွဥ္၊ ထိုတရားကို မက်င့္သံုး။ အျပန္အားျဖင့္ ႀကီးပြားတိုးတက္ေၾကာင္း ေကာင္းျမတ္ေသာ တရား၌သာ ျဖစ္တတ္ ယွဥ္တတ္၊ ထိုတရားကိုသာ က်င့္သံုးတတ္ေသာေၾကာင့္ အရိယာ မည္၏။ (အနေယ န ရိယနေတာ၊ အေယ စ ရိယနေတာ)
၃။  နတ္လူတို႔၏ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ရာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အရိယာ မည္၏။ (“သရဏ”ႏၲိ အရဏီယေတာ)

ဤဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားသည္ ကိေလသာ လံုး၀ ကင္းစင္ေတာ္မူေသာ၊ အသန္႔ရွင္းဆံုး အစင္ၾကယ္ဆံုး ျဖစ္ေတာ္မူၾကသည့္ ဘုရားစေသာ ပရမတၳအရိယာ ၀ိသုဒၶိအရိယာႏွင့္ ေအာက္ေအာက္ မဂၢ႒ာန္ ဖလ႒ာန္ သူမြန္သူျမတ္တို႔ကို ရည္ရြယ္၏။ ဖြင့္ဆိုခ်က္ အမ်ိဳးမ်ိဳး ကြဲျပားေသာ္လည္း အဓိပၸာယ္ အရေကာက္အားျဖင့္ တူညီ၏။

သို႔ေသာ္ ဣႏၵသမာနေဂါတၱဇာတ္ေတာ္[iii]ႏွင့္ တိလမု႒ိဇာတ္ေတာ္[iv]တို႔ အလိုအားျဖင့္ အရိယာအမ်ိဳးအစား ေလးမ်ိဳးျပား၍ ယုတ္စြအဆံုး တိရစၧာန္တို႔သည္ပင္ အရိယာ မည္ႏိုင္၏။ ထို အရိယာေလးမ်ိဳးကား -
၁။ အာစာရအရိယာ၊
၂။ ဒႆနအရိယာ၊
၃။ လိဂၤအရိယာ ႏွင့္
၄။ ပဋိေ၀ဓအရိယာတို႔ ျဖစ္ၾက၏။


၁။ အာစာရအရိယာ

ထိုအရိယာ ေလးမ်ိဳးအနက္ လူျဖစ္ေစ နတ္ျဖစ္ေစ တိရစၧာန္ပင္ျဖစ္ေစ ဘုရား ရဟႏၲာ ပေစၥကဗုဒၶါ ပရမတၳအရိယာ သူေတာ္စင္တို႔၏ အက်င့္ကို လိုက္နာက်င့္သံုးသူ၊ အရိယာ သူျမတ္တို႔ကို အတုလိုက္၍ က်င့္ၾကံသူ ပုထုဇဥ္ သူေတာ္ေကာင္းတို႔သည္ “အာစာရအရိယာ” မည္၏။ ထုိ ပုထုဇဥ္သူေတာ္ေကာင္း “အာစာရအရိယာ”တို႔ကို ဇာတ္အ႒ကထာတို႔၌ ေျမာက္မ်ားစြာ ေတြ႔ရသည္။

အ႒ိေသနဇာတ္ေတ္[v]၌ ပုထုဇဥ္မွ်သာ ျဖစ္ၾကေသာ ဘုရားေလာင္း အ႒ိေသနရေသ့ႏွင့္ အရွင္အာနႏၵာေလာင္း ျဗဟၼဒတ္မင္းတို႔ကို “အရိယာ”ဟု ရည္ညႊန္းထား၏။ “အလွဴေပး အရိယာသည္ အလွဴခံ အရိယာအား မေပးလွဴႏိုင္ေသာအရာ မရွိ”ဟု ဆိုသည္။ ဤဇာတ္ေတာ္၌ ျဗဟၼဒတ္မင္းသည္ အရိယာတို႔၏ အေလ့အက်င့္ျဖစ္ေသာ ဒါန၌ ေမြ႔ေလ်ာ္၏။ ေပးလွဴလိုသည္။ အ႒ိေသနရေသ့သည္ အရိယာတို႔၏ ထံုးစံအတိုင္း “ေတာင္းျခင္းသည္ မုန္းေဆးမည္၏”ဟု ႏွလံုးပိုက္၍ ေတာင္းရမ္းျခင္းမျပဳ။ လွဴတိုင္းလက္မခံ။ “ရည္ရြယ္၍ရပ္ျခင္း”ဟူေသာ “အရိယယာစန”၊ “အရိယာတို႔၏ အလွဴခံနည္း”ကိုသာ က်င့္သံုး၏။ ေရွးေရွးေသာ အရိယာ သူေတာ္ေကာင္းတို႔၏ လမ္း႐ိုးလမ္းမွန္ကို ေလွ်ာက္လွမ္းခဲ့ၾကေသာ ထိုအေလာင္းေတာ္တို႔သည္ “အာစာရအရိယာ”မ်ား ျဖစ္ၾက၏။

မဟာသုတေသာမဇာတ္ေတာ္[vi]၌ ဘုရားေလာင္း သုတေသာမမင္းႏွင့္ အကၽြတ္တရား ရၿပီးျဖစ္ေသာ အဂၤုလိမာလအေလာင္း ေပါရိသာဒတို႔သည္ ပုထုဇဥ္မွ်သာ ျဖစ္ၾကေသာ္လည္း ထို အေလာင္းေတာ္တို႔ကို “အရိယာ”ဟု ရည္ညႊန္းထား၏။

ဤဇာတ္ေတာ္၌ သုတေသာမမင္းသည္ မိတ္ေဆြျဖစ္ခဲ့ဖူးေသာ လူသားစား ေပါရိသာဒကို အကၽြတ္တရားရေအာင္ ဆံုးမ၏။ ထိုဆံုးမမႈေၾကာင့္ ေပါရိသာဒ ေက်ကၽြတ္သြား၏။ သုတေသာမမင္းသည္ ဆိုးသြမ္းေနေသာ မိတ္ေဆြေပါရိသာဒ၏ အက်ိဳးကို လိုလား၏။ အဆိုးအသြမ္း ေပါရိသာဒကို သနားငဲ့ညႇာ၏။ ေပါရိသာဒသည္လည္း မိတ္ေဆြ သုတေသာမမင္း၏ သေဘာရင္းကို နားလည္၏။ အဆံုးအမကို ခံယူ၏။ စာနာေထာက္ထား သနားငဲ့ညႇာမႈ အျပန္အလွန္ နားလည္မႈဟူေသာ မိတ္ေဆြစစ္တို႔၏ ဂုဏ္အဂၤါႏွင့္ ညီညြတ္ၾကေသာ ထို အေလာင္းေတာ္တို႔သည္လည္း “အာစာရအရိယာ”မ်ား ျဖစ္ၾက၏။

မဟာဥကၠဳသဇာတ္ေတာ္[vii]၌ တိရစၧာန္တို႔ကိုပင္ “အရိယာ”ဟု ရည္ညႊန္းထား၏။ “အရိယာသည္ အရိယာ၏ အမႈကိစၥကို ျပဳေပး၏”ဟု လာရွိသည္။ ဤ ဇာတ္ေတာ္၌ မိတၱဗႏၶက သတို႔သားေလာင္း သိန္းစြန္ငွက္၊ အရွင္သာရိပုတၱရာေလာင္း ၀န္လိုငွက္၊ အရွင္ေမာဂၢလာန္ေလာင္းလိပ္ ႏွင့္ ဘုရားေလာင္း ျခေသၤ့မင္းတို႔သည္ မိတ္ေဆြမ်ား ျဖစ္ၾက၏။ တစ္ညေသာ္ မုဆိုးတို႔သည္ သိန္းငွက္မ်ားကို သတ္ျဖတ္ရန္ ေရာက္လာၾက၏။ ထိုအခါ သိန္းငွက္သည္ မိတ္ေဆြတို႔ကို အကူအညီေတာင္း၏။ မိတ္ေဆြတို႔ကလည္း ကူညီေသာေၾကာင့္ အႏၲရာယ္ကင္းေလသည္။

မုဆိုးတို႔သည္ အလင္းေရာင္ရေအာင္ မီးဖို၍ သိန္းငွက္သိုက္ရွိရာ ထိန္ပင္ေပၚ တက္ၾက၏။ ထိုစဥ္ ၀န္လိုငွက္က အေတာင္ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ႏႈတ္သီးျဖင့္လည္းေကာင္း ေရကို ေဆာင္ယူကာ မီးဖိုးကို ၿငိႇမ္းသတ္သည္။ မုဆုိးတို႔သည္ ၀န္လိုငွက္ကိုပါ သတ္မည္ဟု အၿငိဳးထား၍ မီးညႇိၾကျပန္၏။ ၀န္လိုငွက္ကလည္း ၿငႇိမ္းသတ္ျပန္သည္။

သန္းေခါင္အခ်ိန္ေရာက္ေသာ္ ၀န္လိုငွက္ ပင္ပန္းလာ၍ လိပ္ကို အကူအညီ ေတာင္းရ၏။ လိပ္သည္ ကိုယ္ကို ေရမွာလူး၍ ညြန္ ေမွာ္တို႔ကို ယူၿပီးလွ်င္ မီးဖို၌ ၀ပ္ကာ မီးအလင္းကို ၿငႇိမ္း၏။ မုဆိုးတို႔သည္ လိပ္ကို အ၀တ္ပုဆိုးျဖင့္ ရစ္ပတ္၍ ႏြယ္ႀကိဳးျဖင့္ ခ်ည္ေႏွာင္ကာ ဖမ္းယူၾက၏။ အားေကာင္းေသာ လိပ္သည္ မုဆိုးတို႔ကို ေရနက္ရာသို႔ ဆြဲေခၚသြား၏။ သို႔ေသာ္ မုဆိုးတို႔သည္ ေရမွ ပင္ပန္းစြာ တက္ခဲ့ၾကၿပီး တစ္ဖန္ မီးေမႊးၾကျပန္၏။

ထို႔ေၾကာင့္ ေနာက္ဆံုး၌ ျခေသၤ့မင္းကို အကူအညီ ေတာင္းရ၏။ ျခေသၤ့မင္း ေရာက္လာေသာအခါ မုဆိုးတို႔သည္ ေၾကာက္လန္႔၍ ထြက္ေျပးၾက၏။ ျခေသၤ့မင္းသည္ လိပ္ႏွင့္ ငွက္တို႔အား မိတ္ေဆြဖြဲ႔ျခင္း၏ အက်ိဳးကို ေဟာၾကား၏။

ဤသို႔ ေဘးအႏၲရာယ္ကို အတူရင္ဆိုင္ ေျဖရွင္းေပးႏိုင္ေသာ မိတ္ေဆြေကာင္းသည္ တိရစၧာန္ပင္ ျဖစ္ေသာ္လည္း “အာစာရအရိယာ” မည္၏။

စူဠဟံသဇာတ္ေတာ္[viii] ႏွင့္ မဟာဟံသဇာတ္ေတာ္[ix]တို႔၌လည္း မိတ္ေဆြေကာင္း ပီသေသာ တိရစၧာန္တို႔ကိုပင္ “အရိယာ”ဟု ရည္ညႊန္းထား၏။ ဤ ဟံသဇာတ္ေတာ္တို႔၌ ဘုရားေလာင္း ေရႊဟသၤာမင္းသည္ အျခံအရံ ကိုးေသာင္းႏွင့္တကြ စိတၱကုဋ္ေတာင္၌ ေန၏။ အရွင္အာနႏၵာေလာင္း သုမုခေရႊဟသၤာသည္ ဘုရားေလာင္း၏ စစ္သူႀကီး ျဖစ္၏။

တစ္ေန႔ေသာ္ ေရႊဟသၤာမင္းႏွစ္ပါး ႏွင့္ အျခံအရံ ဟသၤာတို႔ ေခမာေရအိုင္၌ က်က္စားၾကစဥ္ ဘုရားေလာင္းသည္ ေက်ာ့ကြင္း၌ ဖမ္းမိ၏။ ထိုစဥ္ အျခားဟသၤာတို႔ ဘုရားေလာင္းကို စြန္႔ခြာသြားၾကေသာ္လည္း သုမုခဟသၤာသည္ ဘုရားေလာင္း၏ အနားမွာပင္ ေန၏။ ဘုရားေလာင္းက ႏွင္ထုတ္ေသာ္လည္း ထြက္မသြားေပ။ ထို ေရႊဟသၤာတို႔ကို ေတြ႔ရေသာ မုဆိုးသည္ “အရိယ၀ေတၱာသိ” စသည္ျဖင့္ သုမုခေရႊဟသၤာကို ခ်ီးက်ဴး၏။ “အရွင္သခင္ကို ႐ိုေသပါေပစြ၊ သူေတာ္ေကာင္းတို႔၏ က်င့္၀တ္ႏွင့္ ျပည့္စံုပါေပစြ”ဟု ခ်ီးက်ဴးစကားဆိုကာ ဟသၤာတို႔ကို လႊတ္ေပးလိုက္၏။

ဤသို႔ ေဘးရန္ၾကံဳေသာ္လည္း ဘ၀ေဖာ္ကို မစြန္႔ခြာျခင္းသည္ မိတ္ေကာင္းေဆြေကာင္း သူေတာ္ေကာင္းတို႔၏ ဓေလ့သဘာ၀ျဖစ္ေၾကာင္း ပထမမိတၱသုတ္[x]၌ ေဟာေတာ္မူ၏။ ဤသို႔ေသာ ဘ၀ေဖာ္ မိတ္ေဆြေကာင္းတို႔သည္ တိရစၧာန္ပင္ ျဖစ္ေသာ္လည္း “အာစာရအရိယာ” မည္၏။

လယ္တီဆရာေတာ္၏ အလိုအားျဖင့္ ကလ်ာဏပုထုဇဥ္သည္ “အာစာရအရိယာ” မည္၏[xi]။ ဆရာေတာ္၏ အလိုအားျဖင့္ အျခံအရံ အေက်ာ္အေစာကို ေတာင့္တ၍ ျပဳအပ္ေသာ ဒါနသည္ အယုတ္အညံ့ ဟီနဒါန မည္၏။ ကုသိုလ္အက်ိဳးကို ေမွ်ာ္ကိုး၍ ျပဳေသာ ဒါနသည္ အလယ္အလတ္ မဇၩိမဒါန မည္၏။ “ဒါနမည္သည္ကာ အရိယာတို႔ ျပဳျမဲအစဥ္အလာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဒါနျပဳသင့္လွေပသည္”ဟု ၾကံစည္၍ ဆည္းပူးအပ္ေသာ ဒါနမႈသည္ အျမင့္ျမတ္ဆံုး ပဏီတဒါန မည္၏။ ပဏီတဒါနကို ျပဳဆည္းပူးေသာ ကလ်ာဏပုထုဇဥ္သည္ “အာစာရအရိယာ” မည္၏။

အာစာရအရိယာတို႔သည္ ပုညႀကိယာ၀တၳဳ ဆယ္ပါးတို႔ကို အမြန္ျမတ္ဆံုး ပဏီတျဖစ္ေအာင္ ျပဳဆည္းပူးၾကေလ၏။

တနည္းဆိုရေသာ္ ဆဠဂၤုေပကၡာႏွင့္ ျပည့္စံုေတာ္မူၾကသည့္ ရဟႏၲာ သူျမတ္တို႔သည္ ဒြါရေျခာက္ပါး၌ ထင္လာသမွ် အာ႐ံုဆိုးေကာင္းတို႔ကို ၀မ္းသာျခင္း စိတ္ပ်က္ျခင္း အလ်ဥ္း မရွိဘဲ သိ႐ံုမွ်သာ သိ၍ အညီအမွ် လ်စ္လ်ဴ႐ႈလ်က္ ေနႏိုင္၏။ ႐ုပ္နာမ္တို႔၏ ပကတိ သဘာ၀ကို သတိ ပညာျဖင့္ ႐ႈၾကည့္ ေနႏိုင္၏။

“အာစာရအရိယာ”မည္ေသာ ကလ်ာဏ ပုထုဇဥ္ ပုဂၢိဳလ္တို႔သည္လည္း သခၤါ႐ုေပကၡာဉာဏ္ ေရာက္ေအာင္ အားထုတ္ၿပီး ျဖစ္လွ်င္ ထင္လာသမွ် အာ႐ံု အမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ကို ရဟႏၲာ သူျမတ္တို႔ ကဲ့သို႔ပင္ ႐ႈျမင္ႏိုင္ၾက၏။

ထို႔ေၾကာင့္ “ဒြါရေျခာက္ပါးမွာ အညီအမွ် ႐ႈႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့ ဒီဂုဏ္ေတြဟာ ရဟႏၲာ ပုဂၢိဳလ္မွာ အျမဲတမ္း ျပည့္စံုပါတယ္။ ဒီ့ျပင္ ပုဂၢိဳလ္ေတြမွာေတာ့ အားထုတ္ေနတဲ့ အခါေလာက္သာ ျပည့္စံုႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ၀ိပႆနာေယာဂီ ပုဂၢိဳလ္လည္း အားထုတ္လို႔ရွိရင္ ရဟႏၲာ ပုဂၢိဳလ္ရဲ့ ဂုဏ္ေတြနဲ႔ ျပည့္စံုၿပီးေတာ့ ေနႏိုင္ပါတယ္”ဟု အရိယာ၀ါသ တရားေတာ္[xii]၌ မဟာစည္ ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီး မိန္႔ေတာ္မူ၏။

အခ်ဳပ္ဆိုရေသာ္ အနိမ့္ဆံုးအားျဖင့္ သူေတာ္ေကာင္းစိတ္ရွိေသာ တိရစၧာန္တို႔သည္ လည္းေကာင္း၊ အျမင့္ဆံုးအားျဖင့္ သခၤါ႐ုေပကၡာဉာဏ္ကိုရေသာ ကလ်ာဏပုထုဇဥ္ ရွင္သူေတာ္ လူသူေတာ္တို႔သည္ လည္းေကာင္း “အာစာရအရိယာ”မ်ား ျဖစ္ၾက၏။


က်မ္းညႊန္းမွတ္စု

[i].    (က) ခႏၶသံယုတ္ အ႒ကထာ၊ စာ -၂၃၁
(ခ) ဣတိ၀ုတ္အ႒ကထာ၊ စာ - ၃၁၆
(ဂ) စူဠနိေဒၵသ အ႒ကထာ၊ စာ - ၇၀
(ဃ) ပဋိသမၻိဒါမဂၢ အ႒ကထာ၊ ၂၊ စာ - ၅၁
(င) ဓမၼသဂၤဏီ အ႒ကထာ၊ စာ - ၃၈၄
[ii].   (က) သီလကၡႏၶပုရာဏဋီကာ၊ စာ - ၁၃
(ခ) သီလကၡႏၶအဘိန၀ဋီကာ၊ ၁၊ စာ - ၂၂
(ဂ) မူလပဏၰာသဋီကာ၊ စာ - ၁၃
(ဃ) သဂါထာ၀ဂၢသံယုတ္ဋီကာ၊ စာ - ၁၃
(င) အဂၤုတၱရဋီကာ၊ ၁၊ စာ - ၁၆
(စ) ေနတၱိဋီကာ၊ စာ - ၁၂
(ဆ) သာရတၳဒီပနီဋီကာ၊ ၁၊ စာ - ၁၃
(ဇ) ၀ိမတိ၀ိေနာဒနီဋီကာ၊ ၁၊ စာ - ၄
[iii].  ဇာတကအ႒ကထာ၊ ၂၊ စာ - ၃၇
[iv].  ဇာတကအ႒ကထာ၊ ၂၊ စာ - ၂၅၆
[v].   ဇာတကအ႒ကထာ၊ ၃၊ စာ - ၃၃၄
[vi].  ဇာတကအ႒ကထာ၊ ၅၊ စာ - ၅၃၇
[vii].  ဇာတကအ႒ကထာ၊ ၄၊ စာ - ၂၉၂
[viii]. ဇာတကအ႒ကထာ၊ ၅၊ စာ - ၃၆၃
[ix].  ဇာတကအ႒ကထာ၊ ၅၊ စာ - ၃၈၆
[x].   အဂၤုတၱရပါဠိ၊ ၂၊ စာ -၂၄၁
[xi].  ပရမတၳဒီပနီ၊ စာ -၂၃၄။  အႏုဒီပနီပါဌ၊ စာ - ၁၆၇
[xii].  အရိယာ၀ါသတရားေတာ္ (၁၉၉၅ ခုႏွစ္ထုတ္)၊ စာ - ၂၅၉

Picture from (15 Feb, 2011): 
http://www.impactlab.net/2009/01/04/top-10-crazy-animal-photos-3/

4 comments:

  1. စိတ္ေတြ အပံုလိုက္ၾကီး ဝင္စားပါတယ္ ေစာင့္ေမွ်ာ္ဖတ္ရွဳေနပါမည္။

    ReplyDelete
  2. သံုးပံုက်န္ပါေသးတယ္။ :)

    ReplyDelete
  3. အရမ္းေကာင္းပါတယ္။

    ReplyDelete
  4. ဆက္ရန္ကို click လုပ္ျပီးဆက္လက္ဖတ္ရႈ႕လို႕မရပါ။
    ျပီးေတာ့ က်မ္းညႊန္းမွတ္စုေတြကိုလည္း ဖတ္လို႕မရပါ။
    ဖတ္လို႕ရေအာင္ ကူညီေပးေစခ်င္ပါတယ္။

    ReplyDelete