မွာ ဆိုတာပဲ မွတ္မိပါေတာ့တယ္။ အတြဲ အမွတ္ မမွတ္မိေတာ့ပါ။ |
ဒုကၡေမ၀ ဟိ သေမၻာတိ၊
ဒုကၡံ တိ႒တိ ေ၀တိ စ။
နာညၾတ ဒုကၡာ သေမၻာတိ၊
နာညံ ဒုကၡာ နိ႐ုဇၥၽတိ။
ဟိ၊ ဘံုသံုးပါ၌ ဒုကၡအတိ ျဖစ္ပံုကို ေဟာဦးအံ့။ တိ ဘူေမ၊ ဘံုသံုးပါးလံုး၌။ ဒုကၡေမ၀၊ ဆင္းရဲအမႈ ဒုကၡအစုသည္သာလွ်င္။ သေမၻာတိ၊ မရပ္မစဲ ထပ္တလဲလဲ တဖြဲဖြဲ ျဖစ္ေပၚ၍ ေန၏။
ဒုကၡံ၊ ဆင္းရဲအမႈ ဒုကၡစုသည္သာလွ်င္။ တိ႒တိ စ၊ ဌီသေဘာအားျဖင့္လည္း တည္၍ ေန၏။
ေ၀တိ စ၊ ဌီကလြန္ေျမာက္ ခ်ဳပ္ျခင္းသို႔ ေရာက္၍လည္း ေန၏။
ဒုကၡာ၊ ဆင္းရဲအစု ဒုကၡမႈမွ။ အညံ၊ တစ္ပါးေသာ တရားမ်ိဳးသည္။ န နိ႐ုဇၥၽတိ၊ ခ်ဳပ္ေလသည္ မရွိ။
သဂါထာ၀ဂၢသံယုတ္ ပါဠိေတာ္၌ ဘုရားရွင္ ေဟာေတာ္မူသည့္အတိုင္း ေလာကသံုးပါး၌ ျဖစ္ တည္ ခ်ဳပ္ပ်က္ေနသမွ် အရာအားလံုးတို႔သည္ ဆင္းရဲဒုကၡသာလွ်င္ ျဖစ္ၾကေလကုန္၏။ သို႔ေသာ္ မည္သည့္သတၱ၀ါမွ ဒုကၡကို မလိုလားၾကေပ။ အဟိတ္တိရစၧာန္တို႔သည္ပင္ ဒုကၡကို ေၾကာက္လန္႔ၾက၏။ သက္ရွိမွန္သမွ်သည္ ဒုကၡကို အတတ္ႏိုင္ဆံုး ေရွာင္ကြင္းၾက၏။ အျပန္အားျဖင့္ ခ်မ္းသာေအာင္ ႀကိဳးပမ္းၾကသည္။ ဒုကၡၿငိမ္းေၾကာင္း၊ သုခပြားေၾကာင္း နည္းလမ္းေကာင္းမ်ား ေဖာ္ထုတ္ၾကသည္။ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ ျပဳဆည္းပူးျခင္းသည္ ဒုကၡၿငိမ္းေၾကာင္း၊ သုခပြားေၾကာင္း နည္းလမ္းေကာင္း ျဖစ္၏။ အသိဥာဏ္ ျမင့္မားသူတို႔က ကုသိုလ္ျပဳ၍ ခ်မ္းသာထူေထာင္ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈေၾကာင့္ ရရွိလာေသာ ဘ၀စည္းစိမ္တို႔သည္ ခ်မ္းသာ အစစ္အမွန္ မဟုတ္ၾကေပ။ ပ်က္ျခင္းအဆံုးရွိ၍ မစစ္မွန္ေသာ ခ်မ္းသာကို ဒုကၡဟုသာ ဆိုရ၏။ ဤသို႔ျဖင့္ ဒုကၡဘံုသားတို႔သည္ ဒုကၡမွ မလြတ္ေျမာက္ႏိုင္ဘဲ ရွိၾကေလ၏။
ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ ျပဳလုပ္စဥ္ ခ်မ္းသာဖို႔အေရး ေမွ်ာ္ေတြးၾကသည္။ သုခေ၀ဒနာ၊ ခ်မ္းသာသုခကို ခံစားလိုေသာ ေမွ်ာ္လင့္ျခင္းသည္ ဒုကၡမ်ိဳးေစ့သာ ျဖစ္၏။ ေမွ်ာ္လင့္ေတာင့္တမႈသည္ ေလာဘ၊ တဏွာ မည္၏။ သုခေ၀ဒနာ၊ ဒုကၡေ၀ဒနာတို႔ကား တဏွာႏွင့္ ဆက္စပ္ေနၾကသည္။ သုခေ၀ဒနာ ခံစားရစဥ္ တပ္မက္မႈ ေလာဘတဏွာ ျဖစ္ေပၚေနသည္မွာ ထင္ရွား၏။ ဒုကၡေ၀ဒနာ ခံစားရခိုက္မွာလည္း တဏွာပါ၀င္ႏိုင္၏။ ဒုကၡေရာက္ေနသူသည္ သုခကို လွမ္း၍ ေတာင့္တကာ တဏွာျဖစ္၏။ ခ်မ္းသာကို ေမွ်ာ္လင့္မႈ၊ ဒုကၡမွ လြတ္ေျမာက္လိုမႈတို႔၌ ေ၀ဒနာသေဘာ၊ တဏွာသေဘာတို႔ ပါ၀င္ေနေပသည္။ တဏွာရွိေနသမွ် ဒုကၡလည္း စင္ႏိုင္မည္ မဟုတ္ေပ။
ရပိုင္ထားေသာ သုခကို ခံစားရင္း တဏွာျဖစ္၏။ မရေသးေသာ သုခကို ေမွ်ာ္လင့္၍လည္း တဏွာျဖစ္၏။ သုခကို ေမွ်ာ္လင့္၍ ကံျပဳကာ သခၤါရကို ထူေထာင္၏။ ကံျပဳရာ၌ ေစတနာ အရင္းခံျဖစ္သည္။ ေစတနာ၊ ကံ၊ သခၤါရေၾကာင့္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ ျပည့္၀ကာ ခ်မ္းသာကို ခံစားၾကရသည္။ ကံအက်ိဳးဆက္ ခ်မ္းသာသုခကို ခံစားျခင္းသည္ ေ၀ဒနာ မည္၏။ ေ၀ဒနာသည္ ခႏၶာထိုက္၏။ ေ၀ဒနကၡာသည္ ဒုကၡသာတည္း။
ဒုကၡမွ လြတ္ေျမာက္ရန္၊ သုခကို ရရွိရန္ ေကာင္းမႈျပဳေသာ္လည္း ဒုကၡကိုသာ ျပန္လည္ရရွိေသာေၾကာင့္ ဒုကၡသံသရာ လည္ေနၾကရ၏။ ဆင္းရဲျခင္း အစစ္အမွန္ ဒုကၡသစၥာကို သိျမင္ႏိုင္မွသာလွ်င္ ဒုကၡကို အဆံုးသတ္ႏိုင္ေပလိမ့္မည္။ ဒုကၡကို ျမင္၍ တပ္မက္သာယာမႈ တဏွာအေစးကို သုတ္သင္ႏိုင္မွသာ ခ်မ္းသာျခင္း အစစ္အမွန္ ျမတ္နိဗၺာန္ကို ရရွိႏိုင္ေပလိမ့္မည္။ ထိုေၾကာင့္ ဒုကၡသစၥာကို ရွာေဖြသင့္သည္။ ျမင္ေအာင္ ႐ႈသင့္သည္။
အာယေတာ အပဂေတာတိ အပါေယာ။
အာယေတာ၊ ႀကီးပြားျခင္းမွ။
အပဂေတာ၊ ကင္းသည္တည္း။
ဣတိ တသၼာ၊ ထို႔ေၾကာင့္။
အပါေယာ၊ အပါယ္မည္၏။
ဒုကၡမ်ိဳးစံုရွိေသာ သံသရာေလာက၌ အပါယ္ဘံုသည္ အႀကီးဆံုးေသာ ဆင္းရဲ ျဖစ္၏။ အပါယ္ဘ၀တို႔ကား ဆင္းရဲျခင္း အတံုးအခဲတည္း။ ခ်မ္းသာျခင္း ကင္းဆိတ္၏။ ႀကီးပြားခ်မ္းသာ မရွိ။ ခ်မ္းသာျခင္း အညႊန္႔တံုးေနေသာေၾကာင့္ အပါယ္ဟု ေခၚသည္။ အပါယ္ေလးဘံုသားတို႔သည္ ဘ၀အညႊန္႔တံုး၍ အ႐ံႈးႀကီး ႐ႈံသူမ်ား ျဖစ္ၾက၏။ ဘ၀နိမ့္က်သူမ်ား ျဖစ္ၾက၏။ ပဋိသေႏၶစိတ္၌ ပညာပါ၀င္ယွဥ္တြဲမႈလည္း မရွိေသာေၾကာင့္ ဒုဂၢတိအဟိတ္ ပုဂၢိဳလ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္ကို မရႏိုင္ၾကေပ။ မဂ္ဥာဏ္ဖိုလ္ဥာဏ္ ေ၀းစြ သာမန္ အသိအလိမၼာပင္ မရွိၾကေပ။ ဒါန သီလစေသာ ကုသိုလ္ အခြင့္အလမ္းလည္း မရွိသေလာက္ ရွား၏။ အပါယ္ဘံုကား ထိတ္လန္႔ ရြံရွာဖြယ္ ျဖစ္ေပသည္။
ငရဲ၊ တိရစၧာန္၊ ၿပိတၱာ၊ အသူရကာယ္တို႔ကိုသာ အပါယ္ဟု သာမန္အားျဖင့္ သတ္မွတ္၏။ သို႔ေသာ္ အရိယာ ပုဂၢိဳလ္ျမတ္တို႔၏ ဥာဏ္အျမင္၌ကား ဘံုသံုးဆယ့္တစ္မ်ိဳး ခြဲျခားအပ္ေသာ အနမတဂၢသံသရာႀကီး တစ္ခုလံုးသည္ ဒုကၡအစုသာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အပါယမည္၏။ ဘံုေလာက ဘ၀သံသရာႀကီး တစ္ခုလံုးသည္ ခ်မ္းသာဟူ၍ ျမဴမွ်မရွိ။ ဆင္းရဲျခင္း အတိၿပီး၏။ ဘံုဘ၀၌ တည္ရွိသမွ် အရာအားလံုး ဒုကၡသေဘာသို႔သာ ဆိုက္ေရာက္ၾကရသည္။
ဒုကၡဒုကၡ = ထင္သာျမင္သာေသာ ျဖစ္႐ိုးျဖစ္စဥ္ ဆင္းရဲမႈ၊
၀ိပရိနာမဒုကၡ = အခိုက္အတန္႔အားျဖင့္ ေကာင္းျမတ္ခ်မ္းသာသည္ ထင္ရေသာ္လည္း ပ်က္စီးျခင္း ခ်မ္းသာမဲ့ျခင္း၌သာ အဆံုးသတ္ရေသာ ဆင္းရဲမႈ၊
သခၤါရဒုကၡ = မရပ္မနား တေျပာင္းျပန္ျပန္ ျဖစ္ခ်ဳပ္ေနျခင္း၊ ျပဳျပင္စီမံရျခင္း ဆင္းရဲမႈ၊
ေလာကသားတို႔သည္ ဤဒုကၡတို႔ျဖင့္သာ သံသရာလည္ေနၾကရ၏။ ဘ၀သံသရာ၏ သေဘာမွန္ကို သိျမင္ေတာ္မူၾကေသာ အရိယာသူျမတ္တို႔သည္ သံသရာ တစ္ခုလံုးကို ဒုကၡဟုသာ ႐ႈျမင္သံုးသပ္ၾက၏။ အပါယ္ကဲ့သုိ႔ ထိတ္လန္႔ဖြယ္ဟုသာ ႏွလံုးသြင္းၾကေလ သည္။ (ထိတ္လန္႔ဖြယ္ ဒုကၡဟု ႐ႈျမင္ပံုကို ဆိုလိုပါသည္။ ကုသိုလ္အခြင့္အေရးရွိေသာ သုဂတိဘ၀တို႔ကား ေကာင္းျမတ္ၾကသည္သာတည္း။)
အ၀ိဇၨာ ႏွင့္ တဏွာကို မူရင္းထား၍ အစခ်ီေသာ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ စက္ရဟတ္၌ ခ်မ္းသာသုခဟူ၍ မရွိေပ။ အက်ိဳးအေၾကာင္း ဆက္စပ္ေနေသာ ဒုကၡအစုတို႔သာ အဆက္မျပတ္ ျဖစ္ပြားေနၾက၏။ ထိုဒုကၡစက္၀ိုင္းကို သံသရာေလာကဟု ေခၚသည္။ ဘုရားရွင္ကလည္း “ေက၀လႆ ဒုကၡကၡႏၶႆ သမုဒေယာ ေဟာတိ - ခ်မ္းသာမဖက္ သက္သက္ေသာ ဒုကၡတို႔သာလွ်င္ မရပ္မစဲ တဖြဲဖြဲ ျဖစ္ေပၚေန၏”ဟု ေဟာေတာ္မူသည္။ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္နည္းအရ ဒုကၡအစုသာျဖစ္၍ အပါယ္ဟု ေခၚဆိုထိုက္ေသာ ဘ၀သံသရာကို ၿငီးေငြ႔စက္ဆုပ္သင့္ေပသည္။
ဘ၀သံသရာကို စက္ဆုပ္မွသာလွ်င္ ဒုကၡကို အဆံုးသတ္ႏိုင္ေပမည္။ သို႔ေသာ္ ဘ၀ကို စက္ဆုပ္ရန္ မလြယ္ကူေပ။ သံသရာေလာကသားတို႔၏ ဘ၀က်င္လည္မႈ အတည္တက် မရွိျခင္း၊ လားေရာက္ရာ ဘ၀ကို ႀကိဳတင္ မခန္႔မွန္းႏိုင္ျခင္းဟူေသာ သံသရာေလာက၏ ၀ိနိပါတသေဘာကို ျမင္ပါမွ ဘ၀ကို ထိတ္လန္႔ စက္ဆုပ္ႏိုင္ေပမည္။
၀ိနိပါတနံ ၀ိနိပါေတာ။
၀ိနိပါတနံ၊ ဖ႐ိုဖရဲ လြင့္စင္က်ေရာက္ျခင္းသည္။
၀ိနိပါေတာ၊ ၀ိနိပါတမည္၏။
သံသရာ က်င္လည္ရေသာ ပုထုဇဥ္သားတို႔သည္ ေမွ်ာ္မွန္းေသာဘ၀၊ ေရာက္လိုေသာ ဘ၀ကို အတိအက် အေသအခ်ာ မလားေရာက္ႏိုင္ၾကေပ။ ေလႏွင္ရာ လြင့္ရေသာ အမိႈက္ကဲ့သို႔လည္းေကာင္း၊ ျမစ္ေရေခ်ာင္းေရ သယ္ေဆာင္ရာ ေမ်ာပါရေသာ ဒိုက္ဖတ္ကဲ့သို႔လည္းေကာင္း ကံပစ္ခ်ရာ ဘ၀သံသရာမွာ ျဖစ္ေရာက္ က်င္လည္ရ၏။ လူျဖစ္ေစ၊ နတ္ျဖစ္ေစ၊ ျဗဟၼာႀကီးပင္ ျဖစ္ေနပါေစ ပုထုဇဥ္မွန္သမွ် သံသရာ၌ ပရမ္းပတာ က်င္လည္ၾကရသည္။ ေန၀သညာနာသညာယနတ ျဗဟၼာႀကီးမွ စ၍ အပါယ္ဘံုသား ကမ်ဥ္းနီေလးတိုင္ေအာင္ ႀကီး ငယ္ ယုုတ္ ျမတ္ ပုထုဇဥ္ မွန္သမွ် ခၽြင္းခ်က္မရွိဘဲ ဘံုဘ၀ အေရြ႕အေျပာင္း အတိမ္းအေစာင္း ရွိႏိုင္သည္။ ဤသို႔ စည္းမရွိ ကမ္းမရွိ ျဖစ္ခ်င္တိုင္း ျဖစ္ေနေသာ ဤေလာကသံသရာကို ၀ိနိပါတဟု ေခၚသည္။ ၀ိနိပါတေဘး သင့္ေနေသာ ဘ၀သံသရာကား ဒုကၡသာတည္း။
ေလာကသံသရာ၏ ဆင္းရဲပံု၊ ပုထုဇဥ္ ေလာကသားတို႔၏ ဘ၀က်င္လည္မႈ မေသခ်ာပံုတို႔ကို ေလ့လာမွတ္သား ၾကားနာသိ၊ ႏိႈင္းဆဆင္ျခင္သိ၊ ထိုးထြင္းပိုင္းျခားသိ အသိဥာဏ္ အဆင့္ဆင့္ျဖင့္ ပိုင္းျခားထင္ထင္ သိျမင္ႏိုင္မွ ခ်မ္းသာေပလိမ့္မည္။ ပုဂၢိဳလ္ သတၱ၀ါဟူ၍ မရွိဘဲ ပရမတ္သေဘာတို႔ အက်ိဳးအေၾကာင္း ဆက္စပ္ကာ မရပ္မနား ျဖစ္ပြားေနျခင္း ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ သေဘာကို ျမင္မွသာလွ်င္ “ငါငါ”ဟု စြဲလမ္းေသာ အတၱဒိ႒ိကို လြန္ေျမာက္ကာ ဒုကၡကို အဆံုးသတ္ႏိုင္ေပလိမ့္မည္။
သံသရာ၏ ဆင္းရဲပံု ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ သေဘာကို ျမင္ေအာင္ၾကည့္၍၊ သတၱ၀ါတို႔ ဖ႐ိုဖရဲ က်င္လည္ရေသာ သံသရာ၏ ၀ိနိပါတေဘးကို ထိတ္လန္႔သံေ၀ဂ ယူ၍ ေ၀ဒနာ၊ တဏွာတို႔ မပါ၀င္ေစဘဲ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ ျပဳလုပ္ဆည္းပူးကာ အစစ္အမွန္ ခ်မ္းသာျဖစ္ေသာ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ ျပဳႏိုင္ၾကပါေစကုန္သတည္း။
ဘုန္းဘုန္း တပည့္ေတာ္ေရာက္..
ReplyDeleteပဋိသေႏၶ၊ အိုနာေသဟု၊ ေလးေထြရင္းျမစ္၊ ဒုကၡျဖစ္၏၊ မခ်စ္ယွဥ္တြဲ၊ ခ်စ္သူကြဲႏွင့္၊ လိုလည္းမရ၊ အက်ဥ္းျပေသာ္၊ ပဥၥဥပါဒါ၊ ငါးခႏၶာ၊ သစၥာဒုကၡ မွန္ေမာလွ။ (မင္းကြန္းဆရာေတာ္ဘုရား ေရးသားတဲ့ လကၤာပါဘုရား)
ဟဲ ဟဲ ဒါလည္း အလြတ္က်က္ထားတာ.. အာဂံုရမွ အာဂလူ :D
ၾသ.....။ 2011 New Year Resolution (http://www.apymt.com/?p=1990)မခ်ခင္ကတည္းက "နယ္ပယ္ခ်ိန္းဖို႔ ႀကိဳးစား" ေနခဲ့တာ ကိုး ကြယ့္ . . .
ReplyDelete:)