၃။ လိဂၤအရိယာ
သာသနာေတာ္၌ ရဟန္းအသြင္(လိဂၤ)သည္ အလြန္ျမင့္ျမတ္၏။ ရဟန္းအသြင္သည္ သာသနာေတာ္ တည္တံ့ေၾကာင္းတစ္ခု ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အေရးလည္းပါ၏။ မဂ္ဖိုလ္အႏွစ္ႏွင့္ ႏႈိင္းစာေသာ္ ရဟန္းအသြင္သည္ အကာမွ်သာ ျဖစ္၏။ အကာမွ်သာ ျဖစ္ေသာ္လည္း ထိုအကာသည္ပင္ အႏွစ္ကို ကာကြယ္ေပး၏။ ေထာက္ပံ့ေပး၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမင့္ျမတ္သည္သာတည္း။ အေရးပါသည္သာတည္း။
သကၤန္း၀တ္႐ံုမႈ “ရဟန္းအသြင္”ေၾကာင့္သာ “ရဟန္း”ဟု ေခၚဆိုရေသာ မည္ကာမတၱ ရဟန္းဆိုးတို႔သည္ “လိဂၤအရိယာ”မည္၏။ အရိယာသူေတာ္စင္ ရဟႏၲာ အရွင္သူျမတ္တို႔၏ အသြင္အျပင္ျဖစ္ေသာ “ရဟန္းအသြင္”ကိုသာ ယူထား၍ ရဟန္းအက်င့္ ရဟန္းသီလ တစ္စက္မွ် မရွိေသာ မိစၧာဒိ႒ိ ဒုႆီလ ရဟန္းယုတ္တို႔သည္ပင္ အသြင္အျပင္အားျဖင့္ အရိယာ မည္ႏိုင္၏။
“ဒုႆီလ”ဟု ဆိုရာ၌ လူဒုႆီလ၊ ရဟန္းဒုႆီလဟူ၍ ဧကႏၲဒုႆီလ ႏွစ္မ်ိဳးရွိရာ ပါဏာတိပါတစေသာ အကုသလကမၼပထတရား ဆယ္ပါးကို က်ဴးလြန္ေသာ လူပုဂၢိဳလ္သည္ လူဒုႆီလ မည္၍ ေမထုန္မႈ၊ ခိုးယူမႈ၊ ႂကြား၀ါလိမ္လည္မႈ၊ လူ႔အသက္ သတ္ျဖတ္မႈဟူေသာ ပါရာဇိက ေလးပါးကို က်ဴးလြန္ေသာ ရဟန္းသည္ ရဟန္းဒုႆီမည္ေၾကာင္း ဓမၼပဒအ႒ကထာ[i] ႏွင့္ ေနတၱိအ႒ကထာ[ii]တို႔ ဖြင့္ဆို၏။
ဒုႆီလႏွစ္မ်ိဳးအနက္ ရဟန္းဒုႆီလသည္ အရိယာအသြင္ ရွိေနေသာေၾကာင့္ လူဒုႆီလထက္ သာလြန္ျမင့္ျမတ္ေၾကာင္း မိလိႏၵပဉႇာ[iii] ဆို၏။ ရဟန္းဒုႆီလသည္ ရတနာသံုးပါးကို ႐ိုေသ၏။ သီတင္းသံုးေဖာ္တို႔ကို ႐ိုေသ၏။ ပါဠိ အ႒ကထာ သင္ယူမႈ၌ အားထုတ္၏။ ဓမၼစကား ၾကားနာမႈ မ်ား၏။ ပရိသတ္ အလယ္၌ ရဟန္းအသြင္ကို ျဖစ္ေစ၏။ ကဲ့ရဲ့မႈကို ေၾကာက္ေသာေၾကာင့္ ကိုယ္ႏႈတ္ကို ေစာင့္ေရွာက္၏။ ကမၼ႒ာန္းသို႔ စိတ္ညြတ္၏။ ရဟန္းအျဖစ္သို႔ ကပ္ေရာက္၏။ မေကာင္းမႈကို ျပဳေသာ္လည္း ဖံုးလႊမ္း၍ က်င့္၏။ ဤသို႔လွ်င္ ရဟန္းဒုႆီလသည္ လူဒုႆီလထက္ သာလြန္၏။
ဤ သာလြန္မႈတို႔ကို ဒုႆီလရဟန္း၏ ဖ်စ္ညႇစ္ ထုတ္ယူအပ္ေသာ ဂုဏ္ရည္မ်ားဟု ဆိုႏိုင္၏။ ဤ၌ ဒုႆီလပုဂၢိဳလ္၏ ဂုဏ္ရည္ထက္ ထိုဂုဏ္ရည္တို႔ကို ျဖစ္ေစႏိုင္ေသာ “အရိယလိဂၤ” ရဟန္းအသြင္၏ သတၱိထူးကို ျမင္ေအာင္ၾကည့္သင့္၏။ ရဟန္းအသြင္ကို အမွီျပဳ၍ ဤ ဂုဏ္ရည္မ်ား ရွိေနေသာ ဒုႆီလရဟန္းကို “လိဂၤအရိယာ”ဟု ေခၚဆိုႏိုင္၏။
“ဒုႆီလရဟန္း”ဟူရာ၌ သုတၱနိပါတ္ ပါဠိေတာ္ စုႏၵသုတ္[iv]လာ မေစာင့္စည္းေသာ ရဟန္းမ်ိဳးကို ဆိုလို၏။ စုႏၵသုတ္၌ ေရႊပန္းတိမ္သည္ စုႏၵသည္ ဘုရားရွင္ႏွင့္တကြ ရဟန္းေတာ္တို႔ကို ေနအိမ္သို႔ ပင့္၍ ဆြမ္းဆက္ကပ္၏။ စုႏၵသည္ ဆြမ္းဟင္းတို႔ ေရႊခြက္ ေငြခြက္တို႔ျဖင့္ ထည့္၍ ဆက္ကပ္ရာ ေလာဘႀကီးေသာ ရဟန္းတစ္ပါးသည္ အဖိုးတန္ ေရႊခြက္တစ္ခုကို သပိတ္မွာ ထည့္၍ ယူသြား၏။ စုႏၵသည္ ထိုရဟန္း၏ ခိုးယူမႈကို သိေသာ္လည္း မသိဟန္ ေဆာင္ေနလိုက္ၿပီး ညခ်မ္းေရာက္မွ ဘုရားရွင္ထံ သြားေရာက္ ေလွ်ာက္ထား၏။
ထိုအခါ ဘုရားရွင္က မဂ္ျဖင့္ ကိေလသာ အားလံုးကို ေအာင္ျမင္ၿပီးေသာ “မဂၢဇိနရဟန္း”၊ သူတစ္ပါးတို႔အား မဂ္တရားကို ေဟာၾကားတတ္ေသာ “မဂၢေဒသကရဟန္း”၊ မဂ္တရား၌ က်င့္ဆဲ မဂ္တရားရရန္ အားထုတ္ဆဲျဖစ္ေသာ “မေဂၢဇီ၀နရဟန္း”၊ မဂ္ခရီးကို ဖ်က္ဆီးတတ္ေသာ “မဂၢဒူသီရဟန္း”ဟူ၍ ရဟန္းေလးမ်ိဳးရွိေၾကာင္း မိန္႔ေတာ္မူ၏။
“စုႏၵ . . .။ အၾကင္သူသည္ ေကာင္းေသာအက်င့္ က်င့္သူတို႔၏ အ၀တ္ကို ၀တ္ဆင္၍ ရဟန္းေဘာင္သို႔ သက္၀င္ၿပီး ဒါယကာတို႔၏ ၾကည္ညိဳမႈကို ဖ်က္ဆီးတတ္၏။ ကိုယ္ႏႈတ္ႏွလံုး ၾကမ္းတမ္း၏။ ေစာင့္စည္းမႈ မရွိ။ လွည့္စားတတ္၏။ ေသးသိမ္ၿပိန္ဖ်င္းေသာ စကားကို ေျပာဆိုတတ္၏။ ရဟန္းတု ရဟန္ေယာင္ အသြင္ျဖင့္ လွည့္လည္သြားလာတတ္၏။ ထိုသူကို မဂ္ခရီး ဖ်က္ဆီးတတ္ေသာ ရဟန္းဟု ဆိုအပ္၏”ဟူ၍ သာသနာေတာ္၌ ဒုႆီလတို႔လည္း ခို၀င္ကပ္ေရာက္ ေနတတ္ေၾကာင္း မိန္႔ေတာ္မူ၏။
ဤသို႔ေသာ ဒုႆီလတို႔သည္ “လိဂၤအရိယာ” မည္၏။
[စုႏၵသုတ္၌ လာရွိေသာ ပန္းတိမ္သည္ စုႏၵ၏ ျပႆနာ ေျဖရွင္းပံုမွာ ယေန႔ေခတ္ ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္းတစ္ခ်ိဳ႕၏ ပ်က္စီးမႈကို ကမၻာေက်ာ္ေအာင္ အပုပ္ခ်တတ္ေသာ ယေန႔ေခတ္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ရဟန္းရွင္လူတို႔၏ လုပ္ရပ္မ်ားႏွင့္ ျခားနားလွေၾကာင္း သတိျပဳမိသည္။]
ဤ “လိဂၤအရိယာ”၊ သီလ သမာဓိ ပညာ လံုးလံုးလ်ားလ်ား ကင္းဆိတ္ေသာ ရဟန္းအသြင္သက္သက္သည္ သာသနာထြန္းကားခ်ိန္၌ အေလးမူစရာ မဟုတ္ေသာ္လည္း သာသနာေႏွာင္းပိုင္း ကာလ၌ကား အသြင္သက္သက္ကိုပင္ အေရးတယူ ျပဳရေပလိမ့္မည္။ အဂၤုတၱရအ႒ကထာ[v]၌ သာသနာကြယ္ျခင္း ငါးမ်ိဳးကို ေဖာ္ျပထား၏။
ေရွးဦးစြာ မဂ္ဖိုလ္ရမႈ ကြယ္လိမ့္မည္။ မည္မွ်ပင္ အားထုတ္ေသာ္လည္း ပါရမီကုသိုလ္သာျဖစ္၍ မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္ကို မရရွိႏိုင္ေတာ့ေပ (အဓိဂမအႏၲရဓာန)။
ထို႔ေနာက္ အက်င့္တရား ကြယ္လိမ့္မည္။ သင္ယူအပ္ သင္ၾကားအပ္ ေဟာၾကားအပ္ နာယူအပ္ေသာ တရားေတာ္မ်ား ရွိေသးေသာ္လည္း လက္ေတြ႔က်င့္သံုးမႈ ရွိေတာ့မည္ မဟုတ္ေပ (ပဋိပတၱိအႏၲရဓာန)။
ထို႔ေနာက္ တရားေတာ္ကို သင္ေပးျခင္း သင္ယူျခင္း ေဟာၾကားျခင္း နာယူျခင္း အေလ့အက်င့္မ်ား ကြယ္လိမ့္မည္ (ပရိယတၱိအႏၲရဓာန)။
ထို႔ေနာက္ ရဟန္းအသြင္ ကြယ္လိမ့္မည္။ အဆင့္ဆင့္ အသြင္ကြယ္ရာ၌ သကၤန္း၀တ္႐ံုရျခင္းကို စက္ဆုပ္ဖြယ္ ရြံရွာဖြယ္ ထင္လာၾကလိမ့္မည္။ သကၤန္းႀကီး ႀကီးလြန္းသည္ ေလးလြန္းသည္ ႐ႈပ္လွသည္ဟု ထင္ေသာေၾကာင့္ သကၤန္းစ ေသးေသးကိုသာ လည္မွာ ဆြဲထားလိမ့္မည္။ လက္ေကာက္၀တ္မွာ ခ်ည္ထားလိမ့္မည္။ အက်င့္သီလကား လူႏွင့္မျခား အိမ္ေထာင္သားေမြး ျပဳၾကလိမ့္မည္။ စီးပြားရွာၾကလိမ့္မည္။ ဤသို႔ေသာ လိဂၤအရိယာကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ကုသိုလ္တရား စုေဆာင္းၾကရလိမ့္မည္။ ရွိခိုးျခင္း ပူေဇာ္ျခင္း အလွဴေပးျခင္းမ်ား ျပဳၾကရလိမ့္မည္။ ေနာက္ဆံုး၌ ဤသို႔ေသာ ရဟန္းသေကၤတ သကၤန္းစကိုပင္ ပယ္စြန္႔လိုက္ၾကလိမ့္မည္ (လိဂၤအႏၲရဓာန)။
ထို႔ေနာက္ ဓာတ္ေတာ္ေမြေတာ္မ်ား ကြယ္လိမ့္မည္။ တစ္ေလာကလံုး ျပန္႔ႏံွ႔လ်က္ရွိေသာ ဘုရားရွင္၏ ဓာတ္ေတာ္ေမြေတာ္တို႔သည္ ဘုရားပြင့္ေတာ္မူရာ ေဗာဓိပင္၌ အလိုအေလ်ာက္ စုဆံု၍ ဘုရားဆင္းတုသဏၭာန္ ဖန္ဆင္းမိလိမ့္မည္။ ၾကားၾကားသမွ် လူနတ္ျဗဟၼာတို႔ လာေရာက္၍ ထိုဆင္းတုကို ပူေဇာ္ၾကည္ညိဳကာ ေနာက္ဆံုးအေနႏွင့္ ကုသိုလ္ပြားၾကလိမ့္မည္။ ထိုဆင္းတု ကြယ္ေပ်ာက္ေသာအခါ သာသနာႏွင့္ ဆက္စပ္၍ ဘာမွမက်န္ေတာ့ဘဲ လံုးလံုးလ်ားလ်ား သာသနာေတာ္ ကြယ္ေပ်ာက္သြားလိမ့္မည္ (ဓာတုအႏၲရဓာန)။
သာသနာကြယ္ျခင္း စတုတၳ အဆင့္၌ ရဟန္းအသြင္ သက္သက္မွ် ရွိေနေသးလွ်င္ပင္ သာသနာ တည္ေသးသည္ဟု ေခၚဆိုရ၏။ ထို အသြင္သာသနာ တည္ရွိေသးေသာေၾကာင့္ အျခားေသာ ဘုရား ပေစၥကဗုဒၶါတို႔ မေပၚထြန္းႏိုင္ေသးေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ ရဟန္းအသြင္သည္ အကာမွ်သာ ျဖစ္ေသာ္လည္း သာသနာေတာ္ တည္တံ့ေၾကာင္းတစ္ခုဟု ဆိုခဲ့ျခင္း ျဖစ္၏။
No comments:
Post a Comment